تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۰۱
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۱۸۳۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
خاورمیانه در جایگاه نخست رشد مصرف محصولات نورد

سهم مناطق مختلف جهان در تقاضای محصولات نورد آلومینیومی

می متالز - ساختار جغرافیایی بازار مصرف محصولات نورد آلومینیومی تغییرات تقریبا مشابهی را با بازار تولید و عرضه این محصولات طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد. با این تفاوت که میزان رشد متوسط مصرف این محصولات در منطقه خاورمیانه بیشترین مقدار بود، در حالی که در بازار تولید، چین موفق به کسب جایگاه نخست در رشد تولید شده بود.
سهم مناطق مختلف جهان در تقاضای محصولات نورد آلومینیومی

به گزارش می متالز، سهم مناطق مختلف جهان در بازار عرضه محصولات نورد آلومینیومی بین سال‌های 2001 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفت. در نمودار 1، سهم مناطق مختلف جهان در بازار تقاضای محصولات نورد آلومینیومی بین سال‌های 2001 تا 2017 نشان داده شده است. بررسی سهم مناطق مختلف جهان در مصرف این محصولات نیز روند تقریبا مشابهی را با ساختار جغرافیایی بازار عرضه نشان می‌دهد؛ به این صورت که در سال 2001 کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی بیش از نیمی از کل این محصولات در سطح جهان را مصرف کردند. با این حال، سهم این 2 منطقه در بازار مصرف، کمتر از سهم آن‌ها در بازار تولید بوده است. می‌توان گفت که در سال 2001، این مناطق به‌عنوان صادرکننده این محصولات شناخته می‌شدند. در عین حال، سهم کشورهای آمریکای جنوبی و چین در مصرف محصولات بیش از سهم آن‌ها از تولید بود که حاکی از واردات آن‌ها داشت. در حالی که سهم سایر مناطق در بازار مصرف تقریبا مشابه با سهم آن‌ها در بازار تولید بود، می‌توان چنین استنباط کرد که بخش قابل توجهی از مازاد محصولات نورد تولید شده در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی در بازار کشورهای آمریکای جنوبی و چین به‌مصرف می‌رسیده است. کما اینکه در سال‌های ابتدایی از دوره مورد بررسی، کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی، از جمله اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان محصولات نورد وارداتی چین بودند.

با این حال در سال 2017، سهم چین در بازار مصرف محصولات نورد با نرخ متوسط سالانه حدود 12 درصدی افزایش یافت و در سال 2017 به‌حدود 48 درصد از کل بازار مصرف این محصولات رسید. این در حالی بود که مقدار تقاضای این محصولات در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی تغییر چندانی نکرده بود. این میزان از رشد چین که در سطح کمتری از رشد تولید آن قرار داشت، این کشور را که یک واردکننده محصولات نورد آلومینیومی بود به یک صادرکننده این محصولات در جهان بدل کرد.

در بین مناطق مختلف جهان، خاورمیانه شاهد بیشترین نرخ رشد تقاضا برای محصولات نورد آلومینیومی بود؛ تقاضای محصولات نورد در این منطقه بین سال‌های 2001 تا 2017، در هر سال به‌طور متوسط حدود 14 درصد رشد کرد و در سال‌های اخیر به‌حدود 1.6 میلیون تن رسید. با این وجود، چون نرخ رشد تقاضا برای محصولات نورد آلومینیومی در خاورمیانه بیشتر از میزان رشد تولید آن بود، این منطقه همچنان جزء مناطق واردکننده این محصولات باقی ماند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد