تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۱۸۶۳۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
داود میرخانی رشتی، مدیرعامل پیشین ایران خودرو:

ضرر 2 میلیون تومانی سایپا از تولید هر پراید

می متالز - سالهاست از طرق مختلف فریاد می زنیم که اجازه دهید قیمت خودرو آزاد شود. اگر به فکر مقابله با رانت و فساد هستید فروش فوری را راه بیاندازید. اجازه دهید تا بنگاه از طریق نظام عرضه و تقاضا محصول خود را به فروش برساند. اما انگار نه انگار.
ضرر 2 میلیون تومانی سایپا از تولید هر پراید

به گزارش می متالز، سالهاست از طرق مختلف فریاد می زنیم که اجازه دهید قیمت خودرو آزاد شود. اگر به فکر مقابله با رانت و فساد هستید فروش فوری را راه بیاندازید. اجازه دهید تا بنگاه از طریق نظام عرضه و تقاضا محصول خود را به فروش برساند. اما انگار نه انگار. کمتر سیاستگذاری اعتقاد دارد که بازار می تواند به عنوان دماسنج اقتصاد خود را نشان دهد و دمای واقعی اقتصاد کشور را به سیاستگذار نشان دهد.

متاسفانه سیاستگذاران ما اعتقادی به این دما سنج ندارند و همواره آن را گرفته و به زمین زده و شکسته اند. در عوض مردم ایران دماسنج بازار را به خانه خود آویزان کرده اند و بر اساس آن به تصمیم گیری برای اقتصاد زندگی خود می پردازند.

در شرایط کنونی خودروسازان با ضرر و زیان فراوان محصولات خود را به فروش می رسانند. آنگونه که بنده اطلاع حاصل کرده ام هر دستگاه پراید با قیمت کنونی حدود دو تا سه میلیون زیان دارد. ایران خودرو نیز سال گذشته به سبب همین دخالت های دولتی در قیمت گذاری نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان زیان کرده است.

دخالت دولت در قیمت گذاری ها سبب شده تا دلالان روزگار خوشی داشته باشند و از این فضا استفاده کرده و جریان بازار را به نفع خود تغییر دهند.

با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که چرا قیمت خودرو افزایش یافته است. ما تولید کننده مس، آلومینیوم و فولاد هستیم و قیمت این فلزات تقریبا سه برابر شده است. این فلزات بخش مهمی از بدنه یه خودرو را در بر می گیرند و نقش مهمی از نظر وزنی دارند. در چنین شرایطی که مواد اولیه تا این حد بالا رفته کدام منطق اقتصادی می پذیرد که خودرو با قیمت سال های قبل به فروش برسد.

به نظر می رسد بازار بهترین علامت را به بنگاه می دهد و بهتر است دولت اجازه دهد تا بنگاه بر اساس بازار آزاد به قیمت گذاری خودرو بپردازد وگرنه در چنین شرایطی امضای مدیرعامل ایران خودرو و سایپا طلایی خواهد شد و برخی از نمایندگان مجلس می توانند با دریافت هر یک از این امضاها خود یا برخی از دوستان و آشنایانشان را صاحب خودرو با سودی چند میلیون تومانی کنند.

عناوین برگزیده