تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۷
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۸۶۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش مجدد بهای الکترود گرافیتی، تامین نیاز فولادسازان ایرانی در خطر

می متالز - علیرغم کاهش بهای الکترود گرافیتی از میانه سه ماهه دوم تا اواسط آگوست، قیمت این نهاده تولیدی از اواخر ماه گذشته رو به افزایش گذارده است و قیمت بین ۴۳۷ تا ۲۹۱۷ دلار/تن بسته به سایز رشد داشته است.
افزایش مجدد بهای الکترود گرافیتی، تامین نیاز فولادسازان ایرانی در خطر

به گزارش می متالز، بر طبق اطلاعات استیل مین هند، بهای الکترود ۴۵۰ میلی متری با رشد ۶/۲۵ درصد فعلا در محدوده ۷۰۰۰ تا ۷۷۳۰ دلار/تن، ۶۰۰ میلی متری با ۲۵ درصد رشد در محدوده ۱۱۶۷۰ تا ۱۶۷۷۰ دلار/تن و الکترود ۷۰۰ میلی متری در محدوده ۱۶۰۰۰ تا ۱۹۶۹۰ دلار/تن پیشنهاد می شوند. تولیدکنندگان الکترود فعلا موجودی کافی ندارند و تقاضا با توجه به افزایش نرخ بهره برداری از کوره های قوس طی زمستان رشد یافته است. از سوی دیگر، محدودیت های زیست محیطی به شکل مستقیم بر تولید الکترود اثر منفی داشته اند.

فولادسازان که در شرایط افت قیمت الکترود تنها به رصد بازار پرداخته بودند، حالا درخواست های خرید بیشتری را به تولیدکنندگان گسیل داشته اند. بهای مواد اولیه مانند کک سوزنی نیز در پی رشد قیمت الکترود افزایش داشته است. در حال حاضر بهای کک سوزنی داخلی چین در محدوده ۳۶۴۶ تا ۴۶۷۰ دلار/تن پیشنهاد می شود و کک وارداتی بین ۳۹۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار معامله می شود.

اخباری در بازار ایران مبنی بر کمبود الکترود گرافیتی و نیاز فولادسازان بزرگ کشور به واردات این محصول شنیده می شود. تولیدکنندگان بزرگ دنیا با توجه به تحریم های مشخص امریکا بر صادرات الکترود به ایران از بستن قراردادهای بلندمدت با خریداران ایرانی طی سال گذشته خودداری نموده و به نظر موجودی فعلی برای تولید تا پایان سال کافی باشد. دسامبر زمان تجدید قراردادهای جدید فولادسازان کشور می باشد و بایستی دید چه تدبیری برای تامین الکترود توسط فولادسازان کشور اندیشیده خواهد شد.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده