تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۳۳۰
کد خبر: ۱۸۷۱۰
سرویس خبر : انرژی

خودروهای توربو غیر قابل استفاده می‌شود؟

می متالز - مدتی است که مردم با مراجعه به جایگاه‌های سوخت با تابلو یا نوشته‌ای با مضمون «بنزین سوپر نداریم!» مواجه می‌شوند. علی رغم وعده‌های مختلف که در این زمینه داده شده است اما همچنان در عرضه بنزین سوپر مشکل داریم که این مورد باعث ایجاد محدودیت‌های مختلفی شده است.
خودروهای توربو غیر قابل استفاده می‌شود؟

به گزارش می متالز، با توجه به این که در فصل تابستان قرار داریم مصرف سوخت کشور با افزایش مواجه شده بنابراین مشکلاتی در زمینه تولید بنزنی سوپر به وجود آمده است. پالایشگاه‌های مختلفی نظیر پالایشگاه‌های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس وظیفه تولید بنزین سوپر را بر عهده دارند اما با توجه به افزایش مصرف سوخت در کشور و مشکلات انتقال سوخت، تولید بنزین معمولی در اولویت قرار گرفته است.

 

ایجاد مشکل برای خودروهای توربو

عدم عرضه بنزین سوپر در جایگاه‌های مختلف باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای شده است که از جمله آنها می‌توان به عدم کارکرد صحیح پیشرانه خودروهای مجهز به توربوشارژر اشاره کرد. این نوع خودروها به کیفیت سوخت مورد استفاده بسیار حساس هستند و استفاده از سوخت با کیفیت پایین در آینده برای آنها مشکل ساز می‌شود. در چنین شرایطی صاحبان این نوع خودروها به شدت دچار سردرگمی شده‌اند و در مواردی حتی تصمیم به فروش خودرو گرفته‌اند. هزینه بالای تعمیرات این خودروها باعث ایجاد ترس در خریداران می‌شود اما با توجه به مزایایی که پیشرانه‌های توربو دارد، بسیاری از افراد به سمت خرید این نوع خودروها رفتند. در شرایط کنونی استفاده از این نوع خودروها تبدیل به ریسک شده است و بسیاری از افراد در فقدان بنزین سوپر مجبور به استفاده از بنزین معمولی شده‌اند و بسیاری دیگر از مکمل‌های مختلف افزودنی استفاده می‌کنند.

 

بیکاری کارگران جایگاه ها

علاوه بر این که بسیاری از مردم از عدم عرضه بنزین سوپر ناراضی هستند، جایگاه داران نیز با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. در چنین شرایطی که بنزین سوپر عرضه نمی‌شود، مخازن بنزین سوپر و تلمبه‌ها نیز بلا استفاده مانده‌اند. در نتیجه این مورد باعث شده است کارگرانی که مسئول بخش مرتبط با بنزین سوپر بودند بیکار یا با کاهش درآمد رو به رو شوند.

 

بنزین سوپر یا یورو۴؟

به طور کلی ارقام مختلفی برای بنزین سوپر اعلام می‌شود اما طبق آمار و ارقام رسمی، عدد اکتان بنزین باید بین ۹۱ الی ۹۵ باشد که این عدد برای بنزین معمولی بین ۸۷ الی ۸۹ و برای بنزین سوپر ۹۱ الی ۹۳ است. در ایران بعد از مصوبه دولت از سال ۱۳۹۱ تمام شرکت‌ها موظوفند خودرو‌های خود را با استاندارد یورو ۴ تولید کنند.شرکت پالایش وپخش ایران نیز در همین راستا تصمیم به اجرای فاز‌های جدید در پالایشگاه‌های ۸گانه کشور گرفت وبا ساخت واحد‌های جدید با بالا بردن اکتان بنزین بدون نیاز به افزودنی و همچنین حذف گوگرد مواد پایه سازنده بنزین اقدام به تولید بنزین یورو ۴ کرد. به طور کلی بنزین یورو۴ با توجه به نحوه تولید آن پاک تر است چرا که از نظر آلاینده هایی مانند بنزن، آروماتیک و گوگرد شرایط بهتری دارد. این در حالی است که بنزین سوپر به دلیل برخورداری از عدد اکتان بالاتر تراکم بیشتر برخی از پیشرانه‌ها را تحمل می‌کند. در شرایط حال حاضر می‌توان گفت با نبود بنزین سوپر بهترین راه‌حل مراجعه به پمپ بنزین‌های عرضه‌کننده بنزین یورو۴ است.

بیژن حاج محمدرضا- رئیس انجمن جایگاه‌داران سوخت- در خصوص مشکلات مرتبط با عرضه بنزین سوپر اظهار کرد: «ما در حال ذخیره‌سازی بنزین یورو۴ هستیم و بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ هزار لیتر ذخیره‌سازی بنزین یورو۲ تا کنون داشته‌ایم. از جمله مواردی که باعث ایجاد تعلل در زمینه عرضه بنزین سوپر شده است همین مورد است که به منظور ذخیره‌سازی برای روز مبادا انجام شده است. درحال‌حاضر بنزین یورو ۴ نیز با شدت در حال تولید است تا زمانی که به مقدار قابل توجهی برسیم.»

حاج محمدرضا در رابطه با تفاوت بنزین سوپر و یورو۴ نیز افزود: «به طور قطع به یقین می‌توان گفت بنزین یورو۴ از کیفیت بالاتری نسبت به بنزین سوپر برخوردار است. دلیل آن نیز مرتبط با درجه اکتان است که برای بنزین یورو ۴ رقم ۹۵ و برای بنزین سوپر ۸۹ است بنابراین می‌توان گفت بنزین یورو۴ از هر لحاظ برای خودروها نسبت به بنزین سوپر مناسب تر است».

عناوین برگزیده