به گزارش می متالز، منابع آشنا به رویترز گفتند به غیر از میتسوبیشی و سومیتومو، شرکتهایی که می توانند پیشنهاد مشارکت در مزایده این معدن بدهند شامل فریپورت مک موران، بزرگترین شرکت مس جهان از لحاظ داد و ستد تجاری عام، شرکت آلومینیوم دولتی چین(چینالکو)، و شرکت کانادایی معدنکاری فلزات پایه لوندین ماینینگ می شوند. لوندین ماینینگ اخیراً از درخواستش برای خرید شرکت معدنکاری رقیب خود، نِوسان ماینینگ، صرف نظر کرد. در دو سال گذشته شرکتهای تجاری ژاپنی به خاطر افزایش قیمت فلزات و مواد معدنی، که باعث رشد سودهای آنها شده است، در حال خرید دارایی های معدنی یا افزایش سهام خود در بعضی از آنها بوده اند. آنها بویژه مشتاق تملک دارایی های مس بوده اند چون انتظار می رود که تقاضای این فلز از 2020 به بعد به خاطر رشد فزاینده درخواستها از سوی بخشهای تولید برق و تولید اتومبیلهای برقی پیشی بگیرد(حدود 300 کیلوگرم مس در یک اتوبوس برقی به کار می رود و حدود 9 تن از این فلز برای هر نیروگاه بادی مگاواتی مصرف می شود). پیشتر در سال جاری شرکت میتسوئی و شرکاء سهامش در معدن مس کلاهواسی شیلی را به 11.03 درصد افزایش داد. در ژوئن، شرکت میتسوبیشی میزان سهام خود در پروژه مس کوئللاوه کوی انگلو امریکن در پرو با خرید 21.9 درصد دیگر از سهام این پروژه به 40 درصد رساند. سال گذشته، معدن کوئبرادا بلانکا با تولید 23400 تن مس درآمدی بالغ بر 182 میلیون دلار ایجاد کرد. عملیات توسعه این معدن که تک ریسورسز در جستجوی شریکی برای آن است تولید معدن را به 300 هزار تن در سال افزایش خواهد داد. این پروژه شامل یک کارخانه تغلیظ 140 هزار تنی در روز جدید و نخستین استفاده بزرگ-مقیاس از آب نمک زدایی شده دریا برای معدنکاری در منطقه خشک تراپاکای شیلی می شود. این شرکت مستقر در ونکوور، تک ریسورسز، 90 درصد از سهام معدن را در اختیار دارد و 10 درصد باقیمانده سهام پروژه که از نوع سهام ممتاز است که مالک آن ملزم به هزینه گذاری سرمایه ای در پروژه نیست به شرکت معدنکاری ملی شیلی، انامی، تعلق دارد. مس، یکی از چهار مشغله این شرکت در کنار فولاد سازی، زغال سنگ، نفت و روی، از اولویتهای آن به شمار می رود.