تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۱۸۹۹۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی و منطقه‌ای پروفیل بدون درز فولادی (2)

هلند پیشتاز صادرات پروفیل بدون درز فولادی

می متالز - لوله‌های بدون‌درز و پروفیل‌های توخالی بدون درز (با سطح مقطع غیر دایره‌ای) علاوه بر استفاده سنتی در صنایع نفت و گاز، در ساخت جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین به‌طور فزاینده‌ای کاربرد دارد.
هلند پیشتاز صادرات پروفیل بدون درز فولادی

به گزارش می متالز، حجم تجارت جهانی پروفیل‌های بدون درز، به‌طور میانگین (طی سال‌های 2017- 2010) سالانه 955 هزار تن بود و عمده تولید آن همانند لوله‌های بدون درز توسط کشورهای توسعه یافته و صنعتی صورت می‌گیرد و کشورهای زیادی نیز این محصول را وارد می‌کنند.

در حال حاضر هلند پیشتاز صادرات پروفیل بدون درز فولادی است؛ سهم این کشور از صادرات سال 2017 حدود 17 درصد و حجم صادرات آن حدود 124 هزار تن بود. این در حالی است که سهم این کشور در سال 2010 بسیار ناچیز بود. عمده صادرات هلند به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. در نمودار 1 کشورهای صادرکننده این محصول در سال‌های 2010 و 2017 همراه با سهم هر کدام در تجارت جهانی نشان داده شده است. چین نیز به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح پروفیل‌های بدون درز سهم 7 درصدی از صادرات سال 2017 داشت، حجم صادرات چین در این سال حدود 53 هزار تن بود، مقاصد صادراتی چین نیز در محدوده کشورهای آسیایی و روسیه بود.

هلند نیز در زمره واردکنندگان و صادرکنندگان این محصول قرار می‌گیرد. به‌طور کلی در مورد تجارت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل آنکه تجارت میان کشورهای عضو این اتحادیه به صورت یکپارچه و عموما معاف از تعرفه‌ها و هرینه‌های اضافی است، مراودات تجاری زیادی میان این کشورها شکل می‌گیرد و ممکن است هر کشوری رده خاصی از محصولات را تولید و در مقابل محصول مشابه را در سایز و گرید متفاوتی وارد کند.

همانطور که نمودار 1 نمایش می‌دهد، با آن که عربستان سعودی به عنوان یک کشور صاحب منابع عظیم نفت است از واردکنندگان اصلی این محصول نیز به‌شمار می‌رود، اما در بازارهای جهانی از جایگاه خود در تجارت این محصول چشم پوشی نکرده است، یکی از دلایل اینکه عربستان به عنوان صادرکننده مطرح، در زمره بزرگترین واردکنندگان این محصول قرار می‌گیرد را می‌توان به شرایط قرادادهای نفتی EPC مرتبط دانست؛ چرا که شرکت‌های بزرگ تحت این نوع قرادادها، تمام فعالیت‌های لازم برای اجرای پروژه از مرحله طراحی و مهندسی تا تدارکات و ساخت نهایی بر عهده یک پیمانکار گذاشته می‌شود. عموما پیمانکاران بین‌المللی که در یک کشور مشغول به فعالیت هستند، کالاهای مورد نیاز خود را از تأمین‌کنندگان خارج از آن کشور از طریق واردات تأمین می‌کنند. بنابراین تولیدکننده داخلی محصول خود را صادر کرده و همان کالای مورد نیاز برای انجام پروژه‌های نفتی، توسط پیمانکاران خارجی وارد می‌شود.

عربستان برای تأمین بخشی از نیاز داخلی و همچنین به‌دست آوردن سهمی از بازار کشورهای نفت‌خیز منطقه، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در تولید این نوع پروفیل‌ها (بدون درز با سطح مقطع دایره‌ای و غیر دایره‌ای) انجام داده است؛ به‌عنوان مثال شرکت JESCO عربستان سعودی با ظرفیت تولید سالانه 400 هزار تن خط تولید لوله و پروفیل بدون درز و لوله نفتی (OCTG) پیش از دیگر شرکت‌های مشابه در منطقه، برای تولید این محصول سرمایه‌گذاری کرده است و تولید خود را در نخستین روزهای سال 2010 به عنوان اولین کارخانه تولید لوله بدون درز در خاورمیانه آغاز کرد.

کشور امارات متحده عربی تولید و صادرات پروفیل بدون درز را از سال 2012 آغاز کرده است و تولیدکننده این کشور علاوه بر تأمین نیاز داخلی بخشی از تولیدات خود را صادر می‌کند. سهم صادرات کشورهای ایالات متحده آمریکا، سنگاپور و هند نیز طی این سال‌ها کاهش داشته است که عمدتا به دلیل افزایش مصرف داخلی پروفیل‌های بدون درز فولادی است.

عناوین برگزیده