تاریخ: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۷
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۹۲۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دوئل تعزیرات با تولیدکننده داخلی

تولیدکننده داخلی؛ مشق ونزوئلایی

می متالز - پدیده ای که این روزها از زبان دولت با عنوان پدیده احتکار شنیده می شود، از دید برخی کارشناسان موجودی انبار است که سیگنالی درست به تولیدکننده و مصرف کننده می دهد تا تصمیم بگیرد چه رفتاری در بازار نشان دهد. این موضوع که یکی از بحث های داغ میان فعالان بخش تولید بازار فولاد است از سوی تولیدکنندگان نقد می شود.
تولیدکننده داخلی؛ مشق ونزوئلایی

به گزارش می متالز، سید بهادر احرامیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این خصوص عنوان کرد: سرکشی انبارها به نحوی که از سوی دولت صورت میگیرد، عملکردی غلط است و تاثیر منفی خواهد داشت. چراکه شاخص موجودی انبار به این خاطر است که در صورت بیش از نرمال بودن این پیام را می دهد که تقاضا برای مواد اولیه برای تولید کم شود و در یک جمله تولید کمتر شود و در صورت کم بودن موجودی ، پیام تکمیل موجودی و افزایش مواد اولیه برای تولید کننده را می دهد.

وی ادامه داد: حمله دولت به انبارها با نیت کاهش قیمت، مانند بنزین روی آتش عمل کرده، چراکه موجودی انبار را به کانال های مخفی می کشد و تنها آمار از دسترس خارج می شود و در نهایت تقاضای کاذب ایجاد میکند و نگرانی های مصرف کننده را بیشتر می کند.

احرامیان تشریح کرد: این رویکرد غلط فقط از شفافیت بازار می کاهد بعلاوه اینکه تخمین و برآورد نیاز مواد اولیه و میزان نیاز بازار برای تولید را در سیاستگذاری هر تولیدکننده ای مبهم نگه می دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه پیشنهاد داد: با انبارها کاری نداشته باشیم تا آمارها دقیقتر باشد و مصرف کننده آگاه باشد که انبارها خالی نیست و امنیت خاطر داشته باشد. راهکار موجه و امتحان پس داده این است که به جای سرکشی به انبارها و ایجاد التهاب در بازار ذخایر کالاهای استراتژیکی که مد نظر دارد در حجم بالا، افزایش دهد. یعنی خود دولت وارد عمل شود و ذخایر راهبردی ایجاد کند با این ترفند اگر کسی به قصد سرمایه گذاری بخواهد کالایی را انبار کند، آگاه است که دولت در صورت احساس کمبود در بازار ، موجودی انبارهای خود را به بازار تزریق می کند و بازار سیراب می شود.

وی در آخر عنوان کرد: خالی کردن انبار، سقف قیمت دستوری و در مواردی حتی اعمال سقف سود ، روش‌هایی است که در کشورهای زیمباوه و ونزوئلا انجام‌شده و نتایج اسفناک داشته و برخوردی کاملاً اشتباه است. پس باید الگوی خود را عوض کنیم . حال امروز کشور جای آزمون‌وخطا ندارد.

عناوین برگزیده