تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۵۸
بازدید: ۲۲۵
کد خبر: ۱۹۴۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سهم 8.5 درصدی واردات مفتول خاورمیانه از کل جهان

عربستان، بزرگ‌ترین واردکننده مفتول خاورمیانه

می متالز - تراز تجاری مفتول مسی در خاورمیانه، پیش از بحران اقتصادی سال 2008 و پس از آن، وارداتی بود و مهمترین کشورهای مصرف‌کننده منطقه عبارت بودند از: عربستان، ترکیه، قطر و عمان. گفتنی است که طی دهه 2010، صادرات مفتول مسی از خاورمیانه رشد قابل توجهی داشت؛ اما همچنان تراز تجاری در منطقه وارداتی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده صادرات مفتول مسی از خاورمیانه توسط امارات متحده عربی و ترکیه انجام می‌شود.
عربستان، بزرگ‌ترین واردکننده مفتول خاورمیانه

به گزارش می متالز، با توجه به این که خاورمیانه از کشورهای در حال توسعه‌ای تشکیل شده که به‌دلیل بهره‌مندی از ذخایر و صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، درآمدهای نفتی قابل ملاحظه‌ای جهت توسعه اقتصادی و صنعتی دارند، بررسی وضعیت تجارت مفتول مسی در این منطقه طبعا اطلاعات ارزشمندی را ارایه می‌کند. نمودار 4، حجم صادرات و واردات مفتول مسی در بازار خاورمیانه را برای سال‌های 2001 تا 2017 نمایش می‌دهد. با توجه به این نمودار، خاورمیانه با سیر صعودی واردات و صادرات در سال‌های 2001 تا 2008 همراه بود که با بحران اقتصاد جهانی، تجارت در این منطقه نیز در سال‌های 2009 تا 2012 به شدت متزلزل شد. پس از این دوره، بازار خاورمیانه خود را بازیابی کرد و حجم صادرات و واردات مفتول مسی در این منطقه مجددا رشد کرد؛ حتی با شتابی بیشتر.

به طور کلی، میزان صادرات مفتول مسی از خاورمیانه با نرخ رشد سالانه 15 درصدی از حدود 30 هزار تن در سال 2001 به 285 هزار تن در سال 2017 افزایش یافت. حجم واردات نیز با رشد سالانه 8.1 درصدی از 92 هزار تن در سال 2001 به حدود 320 هزار تن در سال 2017 رسید. اگرچه سرعت رشد صادرات بیش از واردات در بازه مورد بررسی بود، خاورمیانه خالص واردکننده مفتول مسی در جهان محسوب می‌شود. گفتنی است که اختلاف صادرات و واردات در اواخر دهه 2000 کاملا مثبت و صادراتی بود که در سال‌های اخیر از میزان آن به شدت کاسته شد.

مهمترین بازارهای مصرف (وارداتی) مفتول مسی در خاورمیانه، کشورهای عربستان، ترکیه، قطر و عمان هستند که در مجموع بیش از 80 درصد واردات به خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. مهمترین صادرکنندگان مفتول مسی نیز عبارتند از امارات متحده عربی و ترکیه که تقریبا کل صادرات این نیمه‌ساخته مسی از منطقه را در دست دارند. ایران از جمله کشورهای مهم منطقه با مازاد ظرفیت مفتول مسی است که نقشی در تجارت بین‌المللی به‌ویژه در منطقه بازی نمی‌کند.

بررسی سیر تجارت مفتول مسی در خاورمیانه نشان می‌دهد که تراز تجاری این محصول، همواره وارداتی بود که در سال‌های اخیر نسبتا از آن کاسته شده است. با توجه به وجود بازارهای بزرگ مصرف در خاورمیانه، انتظار می‌رود که با توسعه اقتصادی و رشد جمعیت در کشورهای عربستان، ترکیه، قطر و عمان، میزان مصرف مفتول مسی و سیم و کابل با رشد بیشتری همراه باشد. با توجه به این مساله و عدم پیش‌بینی رشد قابل توجه تولید در خاورمیانه، انتظار می‌رود که خاورمیانه همچنان از بازارهای بالقوه مفتول (با تراز تجاری وارداتی) در جهان باشد. نمودار 2، تراز تجاری مفتول مسی در خاورمیانه را به همراه سهم وارداتی این منطقه از کل تجارت جهانی مفتول برای سال‌های 2001 تا 2017 به تصویر می‌کشد.

با توجه به این نمودار، خالص واردات مفتول مسی به خاورمیانه پس از فروپاشی اقتصادی و بحران مالی جهانی، کاهش یافت و مقدار حداکثری خود در سال 2008 با رقم بیش از 221 هزار تن را بازیابی نکرد. علت این امر، افزایش میزان صادرات در کنار حجم واردات به منطقه بود. با این وجود، به دلیل رشد واردات کشورهای عربستان، قطر و عمان طی 17 سال گذشته، سهم واردات مفتول مسی به منطقه از کل تجارت جهانی این نیمه‌ساخته نیز افزایش یافته است. این رقم در سال‌های 2001 تا 2008، از 4 درصد به 11 درصد رسید و با وجود افت در سال‌های 2008 تا 2011، شاهد افزایش بیش از پیش بود و در سال 2017، سهم 12 درصدی از کل تجارت را در اختیار گرفت. گفتنی است که این رقم در سال 2014 به 14 درصد نیز رسیده بود. به‌طور کلی، متوسط تراز تجاری مفتول مسی در خاورمیانه بالغ بر سالانه 100 هزار تن بود که سهم 8.5 درصدی از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

عناوین برگزیده