به گزارش می متالز، حسن حسین آبادی درخصوص جزئیات این دوره از ثبتنامها، چگونگی تحویل خودروهای پیش فروش و نحوه عمل به تعهدات سایپا به گفتوگو نشست که بدین شرح است:
پاسخ: در این دوره، میزان ثبت نام و تعداد خودروها برای پیش فروش مشابه پیش فروش قبلی است و انواع خودروهای ایکس 100، ایکس 200 و و آریو عرضه میشود.پیش فروش از ساعت 10 امروز آغاز شده و برخلاف دفعات قبل که تا حدودی سرعت پایین بود،بیش از 5 برابر افزایش یافته به طوری که بین ساعت 10 تا 11 بیش از 10 هزار دستگاه خودرو به فروش قطعی رسید، در حالی که در دفعات قبل در هر ساعت 2 هزار خودرو به فروش میرسید.
در مدت گذشته بهبودهای زیادی روی زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری فروش سیستم صورت دادیم که نتایج آن سرعت و رضایت مشتریان در فرآیند ثبت نام است، به طوری که در این سری مردم کمتر برای ثبت شکایتها تماس گرفتند.به هرحال شلوغی یک سایت وقتی عرضه یک محصول برای فروش محدود باشد، مسئله عجیبی نیست و طبیعی است وقتی از یک نوع کالا فقط 50 هزار به فروش میرسد، اما حدود 500 هزار متقاضی دارد عدهای که موفق به خرید و ثبتنام نشدهاند، ناراضی باشند.
وقتی تعداد زیادی میخواهند ظرف چند ثانیه ثبتنام کنند، متولی سایت مجبور است تا کسانی را که وارد سایت میشوند در صف قرار دهد تا بیش از ظرفیت محصول نفروشد. بنابراین برای آنها در فضای مجازی یک صف ایجاد میشود تا هر فردی که زودتر در صف قرار گرفته عملیات خرید را زودتر انجام دهد.
پاسخ: در فرآیند عرضه خودروها کمیته خودرو وزارت صنعت و سازمان بازرسی نظارت دارد و بعد تایید آنها محصولات را به مشتریان عرضه میکنیم و تاکنون در تمامی پیشفروشهای قبلی با توجه به اطلاعاتی که به مراجع ذیصلاح ارائه کردهایم، فرآیند فروش کاملا مشخص بود و توانستیم به هدف که عرضه محصول به مشتری نهایی است برسیم.
پاسخ: یک سری از نهادها زمانی که میخواهیم سهمیهها را شروع کنیم و قبل از ثبت نام نظارت و کنترل دارند بطوری که میزان فروش را مشخص میکنند. به عنوان مثال وزارت صنعت نظارت کامل بر فرآیند دارد تا مشخص شود به چه میزان توانایی عرضه داریم و این نهاد نظارتی تک تک محصولات پیش فروش و میزان آن را مصوب و سپس مجوز فروش میدهد. بنابراین اولین قدم نظارتی در وزارت صنعت و کمیته خودرو این وزارتخانه است که جزء نهادهای بالا دستی خودروسازها محسوب میشود.
اما از زمانی که عملیات فروش شروع میشود، مراجع نظارتی قانونی مثل سازمان بازرسی در تمامی فروشها حضور خواهند داشت و برنامه ریزی فروش را نظارت میکنند و بعد از آغاز فروش، نمایندگان سازمان بازرسی در محلی که سایت فروش را کنترل میکند، حاضر میشوند و سایر مراجع نظارتی در سازمان حضور دارند. بعد از ثبتنام هم تمامی آمار از جمله کد ملی، مشخصات شناسنامهای، مشخصات خودرو و واریز وجه در اختیار سازمان بازرسی و حراست سازمان صنعت قرار میگیرد و آنها هم کنترل نهایی را انجام میدهند.
در این سری از فروشها هم اسامی خریداران به همراه کد ملی مخدوش شده و استان و نوع خودرو خریداری شده بر روی سایت فروش قرار دارد و هر مراجعه کنندهای به سایت امکان دسترسی به این آمار را دارد.البته روشهای دیگری هم از قبل برای شفافسازی وجود داشته، به طوری که پس از پایان ثبتنام، مراجع نظارتی برون سازمان و درون سازمانی افرادی را به صورت انتخابی از فهرست مشتریان انتخاب میکردند و با تماس با این افراد، در مورد شرایط ثبت نام از آنها سوال میشد.
پاسخ: در این نوبت از ثبتنام به دلیل اینکه چند بار پیش از این خودروهای خود را عرضه کرده بودند، تعداد متقاضیان و مراجعه کنندگان به سایت کمتر بود، همچنین با توجه به محدودیتهایی که در ثبتنام برای اینکه خودرو به دست مصرفکننده نهایی برسد، ایجاد شده بود بر کاهش تعداد متقاضیان اثرگذار بود.
پاسخ: تمامی محصولاتی که در این پیش فروش عرضه شدند، به قیمت روز تحویل میشود، در ابتدا مبلغی به عنوان پیش دریافت از مشتریان اخذ میشود، اما قیمت نهایی قیمت روز و در زمان ارسال دعوتنامه مشخص میشود و براساس محاسبات روز مابهالتفاوت از خریداران دریافت و پس از دریافت وجه، خودرو تحویل مشتری میشود.
پاسخ: برنامهریزی برای پیشفروشها، فقط توسط خودروسازی تصمیمگیری نمیشود، بلکه چندین مرجع نظارتی قبل از اینکه بخشنامههای فروش منتشر شود، آنها روی پیش فروش بررسی لازم را انجام میدهند و برنامه تولید و برنامه تامین قطعات را کنترل میکنند و میزان پیشفروشها و تعهداتی را کنترل میکنند و در صورتی که به این جمعبندی برسند که از این توانایی برخورداریم در ماههای تعیین شده خودرو را تحویل دهیم، آنگاه مجوز پیش فروش را میدهند.
خودروساز به ازای تمام پیشفروشها قبلا مجوز پیش فروش را دریافت و برنامهریزی لازم را انجام میدهد و بعد پیش فروش به مرحله اجرا در میآید. در سال جاری طی یک مقطع کوتاه به دلیل عدم تامین قطعات و عدم ترخیص قطعات از گمرک که همه در جریان این موضوع هستند، یک ماه در تحویلها تاخیر داشتیم اما مشتریان مطمئن باشند، حتما طبق تاریخ مشخص شده برای آنها دعوتنامهها را ارسال و خودروها را تحویل میدهیم.
پاسخ: محصولات به دو گروه تقسیم میشود، برخی محصولاتی هستند که در پیش فروش امروز هم عرضه شدهاند و حجم ساخت بالایی دارند و نیاز به سی کی دی چندانی ندارد و میتوانیم تحت شرایط تحریم هم قطعات مورد نیاز برای آن را تامین کنیم و به تولید ادامه دهیم.اما برخی دیگر از محصولاتی هستند که حجم سی کی دی بالایی دارند و وابستگی برای تامین قطعات آنها به شرکتهای خارجی زیاد است. مانند محصولات خانواده رنو که قطعا باید سی کی دی آنها را از فرانسه تامین کرد و برای اینکه بتوانیم تولید را تداوم ببخشیم باید حدود 40 درصد از سی کی این محصولات از رنو فرانسه تامین کنیم.
امکان تامین قطعات این محصولات هم برای ما از هیچ کشور دیگری وجود ندارد. بنابراین با توجه به شرایط تحریمی که اکثر خودروسازانی که در ایران حضور داشتند به واسطه شرایط تحریم از ایران خارج شدند و برخلاف تعهدات، دیگر قطعات را به ایران تحویل نمیدهند. پیش فروشها همه بر مبنای برنامههایی مصوبی بوده که طرفین توافق کردهاند، ولی به هر دلیلی با توجه به تحریمها این شرکتها توانایی تامین قطعات مورد نیاز را ندارند و طبیعی است که تحت چنین شرایطی که در بسیاری از حوزههای دیگر هم وجود دارد، عمل به تعهدات مربوط به این خودروها با تاخیر انجام میشود اما جزئیات دقیق تر در مورد تاخیر در تحویل ساندرو و استپ وی و محصولات رنو را باید از معاون فروش سایپا دریافت کنید.
پاسخ: بله