تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۹
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۱۹۹۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازار سرمایه گفت:

مدیریت بر منابع ورودی به بورس اعمال نمی‌شود/ تعادل بازار سهام تا 2 هفته آینده

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه افت مداوم قیمت سهام در بورس تهران را ناشی از رفتار هیجانی معامله گران عنوان کرد و افزود: هم‌زمان با رشد دو برابری شاخص کل هم وزن بورس از شهریورماه، انتظار برای اصلاح شدید قیمتی وجود دارد.
مدیریت بر منابع ورودی به بورس اعمال نمی‌شود/ تعادل بازار سهام تا 2 هفته آینده

به گزارش می متالز، مهدی دلبری دلیل تداوم ریزش نماگرها و شکل‌گیری صف‌های فروش در بازار سهام گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی کشور ، جریان‌های پولی که در حال ورود به بازار هستند، به طور هیجانی اقدام به خرید و فروش می‌کنند و با دید کوتاه مدت نگری همواره به دنبال بازدهی‌های آنی هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حجم بالای گزارش‌های مالی ناشران بورسی و فرابورسی در سامانه کدال یادآور شد: علاوه بر ضعف مطالعه و بررسی حجم بالایی از این گزارش‌ها باید گفت، منابع ورودی بازار نیز به درستی مدیریت نمی‌شود و به راحتی با هر شوک یا اتفاقی از بازار خارج می‌شوند.

به گفته وی از شهریور ماه امسال با توجه به رشد دو برابری شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل بورس این انتظار وجود داشت که همزمان با اصلاح قیمت سهام فرایندی هیجانی برای فروش سهام در سهم‌های مختلف بازار پدیدار شود.

دلبری افزود: در مقاطع زمانی که بازار منتظر اعلام گزارش‌های مالی و عملکردی شرکت‌ها در دوره‌های شش ماهه و 9 ماهه است، وجود خلاء‌های اطلاعاتی منجر به سردرگمی بازار و به تبع آن رفتارهای هیجانی می‌شود، بر این اساس انتظار می‌رود، دستکم تا دو هفته آینده و همزمان با انتنشار نخستین گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها در نیمه اول امسال از ابهام حاکم بر معاملات تالار شیشه‌ای کاسته شود.

وی ادامه داد: انتظار برای رشد سودآوری شرکت‌هایی که بواسطه آزاد سازی قیمت‌ها می‌توانند EPSهای بالاتری را برآورد کنند، در کنار ترجیح برخی از صاحبان نقدینگی به تغییر ترکیب سبد سرمایه گذاری‌ها و افزایش حجم خرید اوراق بهادار با توجه به بهبود نرخ بازده آن می‌تواند برای بازار سهام طی هفته‌های آتی راه گشا باشد.

مدیر عامل سابق کارگزاری بانک رفاه افزود: با توجه به الزام صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درامد ثابت برای افزایش حجم سهام در سبد سرمایه‌گذاری‌، این موضوع به کاهش ارزش دارایی‌ این صندوق‌ها انجامیده است که برای جبران آن، این روزها به فروش سهام در بازار روی آورده‌اند، با این همه با توجه به اتفاق‌های اقتصادی انتظار می‌رود بازار سهام دستکم تا دو هفته آینده به تعادل نسبی دست یابد.

عناوین برگزیده