تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۷۸۹
کد خبر: ۲۰۰۰۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بازار سرمایه در ۱۴۰۰/ دلایل روز‌های منفی بازار

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: تا نوروز ۱۴۰۰، بیشتر صنایع صادرات محور و گروه پتروشیمی پیشرو خواهند بود و در سه ماهه بعد از آن حالت غالب در بازار سهام، حالت انتظار است.

به گزارش می‌متالز، علی حیدری، کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار در روز‌های آینده گفت: با توجه به مذاکرات بین ایران و آمریکا و همجنین نتیجه جلسات برجام و عکس العمل هر دو کشور، که انتظاری کشنده برای بازار سرمایه بشمار می‌رود ترس سهامداران در بازار سرمایه را به دنبال دارد. ترس در بازار سرمایه به معنی فرار سرمایه و سرمایه گذار از بازار که این امر می‌تواند حتی بصورت موقت نیز باشد. با این تفاسیر، بازار فردا با ریزش‌های سنگین مقطعی در برخی از گروه‌ها و خرید‌های لحظه‌ای بی هدف در صنایع صادرات محور را می‌توان تخمین زد.

وی افزود: بودجه ۱۴۰۰به معنی، انتقال رانت ۴٢٠٠ تومانی، همراه با مبهم‌تر شدن بازار سرمایه و نزول است. اما این روند در اردیبهشت ماه، کمی متفاوت خواهد بود. در این ماه، به لحاظ تاریخی و بدلیل انتخابات، به بدنه جامعه پول تزریق می‌شود، تا هیجانات اولیه برای افزایش تعداد رای دهندگان صعودی باشد. اردیبهشت یعنی تزریق سرمایه بیش از حد انتظار.

حیدری تصریح کرد: تا نوروز ۱۴۰۰، بیشتر صنایع صادرات محور و گروه پتروشیمی پیشرو خواهند بود و در سه ماهه بعد از آن، حالت غالب در بازار سهام، حالت انتظار است، اما در این حین می‌توان به پیشروی خودرویی‌ها و فولادی‌ها هم اشاره کرد که از رشد قیمتی مناسبی برخوردار خواهند بود. در سال ٢٠٢١ که عمده کشور‌ها بحران کرونا را پشت سر میگذارند، بیشتر کشور‌ها به خرید مواد اولیه روی می‌آورند، بنابراین قیمت فلزات و مواد اولیه افزایش می‌یابد. این افزایش قیمت جهانی به بازار ایران ربطی ندارد، اما خبر آن هیجان لازم را برای جهش قیمت در ایران ایجاد می کند.

این کارشناس اقتصادی به منفی بودن حال حاضر بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: مهمترین دلیل منفی بودن بازار سرمایه میتواند سیاسی باشد که دولت از اوایل سال با تبلیغات یکسویه صدا و سیما، از بازار حمایت کرد و ناگهان حمایت خود را از بازار برداشت، اما سیاست‌های درست و علمی بانک مرکزی در مدیریت پول، سبب شد تا تورم و شدت آن در بطن جامعه تا حد قابل قبولی مدیریت شود. از این رو انتظارات تورمی کاهش یافت؛ بنابراین شرایط عمده سهامداران اینگونه است که فقط بر روی نوسان قیمت مانور میدهند و ضرر زیادی را تحمل میکنند و این نشان از کاهش انتظارات تورمی در بازار سهام است.

وی در ادامه گفت: با توجه به رویکرد رفتاری رییس جدید سازمان بورس که تابع حرکت‌های کوتاه مدت و جهادی و اثرات لحظه‌ای هستند، ازین رو انجام عملکرد‌های کوتاه مدت را در دستور کار خود قرار داده است.

حیدری به راهکار‌های بازار سرمایه برای سودمند و شفاف‌تر شدن اهالی بازار اشاره کرد و گفت: در ابتدا، نمایندگان مجلس باید استقلال بانک مرکزی را به رسمیت بشناسند. استقلال بانک مرکزی یعنی مدیریت صحیح و علمی و اجرای سیاست‌های پولی درست در داخل و روابط بین المللی و بعد آنکه دولت سیاست‌های مالی خود را همسو با سیاست‌های پولی بانک مرکزی تدوین و اجرا کند. در انتها نیز حاکمیت به کمک نهاد‌های زیرمجموعه خود تعریفی از اقتصاد کلان در جامعه ارائه کند تا اقتصاد بر مبنای آن چینش شود. اما زیربنای همه این‌ها داشتن رسانه آزاد و پیگیر است که رسانه آزاد یعنی اقتصاد سالم و بازار سهام سودمند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده