تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۸
بازدید: ۵۷۰
کد خبر: ۲۰۰۲۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سابق سازمان صمت مطرح کرد:

لزوم توجه به پتانسیل‌های معدنی لرستان

‌می‌متالز - رئیس سابق سازمان صمت لرستان گفت: من معتقدم بخش معدن می‌تواند به تنهایی اقتصاد استان را بچرخاند، اما آنگونه که باید و شاید نتوانستیم در این زمینه کار کنیم.

به گزارش می‌متالز، وی ادامه داد: به واسطه اینکه استان ما جز استان‌های درگیر جنگ بود دولت در اوایل انقلاب در زمینه صنایع بزرگ در لرستان سرمایه‌گذاری نکرده است.

رازانی ادامه داد: سال ۸۴ که مقام معظم رهبری بحث خصوصی سازی را مطرح کردند، بخش خصوصی قوی نیز نداشتیم که در استان سرمایه‌گذاری کند و صنعت لرستان به واسطه این محدودیت خیلی محروم ماند و از اقتصاد خصوصی و دولتی، هیچکدام بهره نبردیم.

رئیس سابق سازمان صمت لرستان گفت: حدود ۱۰۵۰ پروانه بهره‌برداری توسط سازمان صمت لرستان صادر شده که بیش از ۹۷ درصد آن‌ها مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و صنایع بزرگ یا احداث نشدند یا برخی صنایع بزرگ مانند لاستیک سازی خرم‌آباد که در دولت تدبیر و امید احداث شد، تأمین ارز مورد نیاز آن متوقف شد.

وی افزود: صنایعی که باید لینکی بدین صنایع کوچک و بزرگ باشند قوی نیستند، یا به دلیل عدم تأمین مالی یا فرسودگی ماشین آلات و خطوط تولید نمی‌توانند خوب کار کنند، بنابراین نمی‌توان گفت لرستان یک استان صنعتی است، اما نباید از همین صنعتی که وجود دارد غافل شویم.

رازانی ادامه داد: در بحث بازرگانی و صنوف ما ۵۳ هزار صنف تولیدی، توزیعی و خدماتی داریم که بیشترین اشتغال صنعت و معدن در حوزه خدمات است.

رئیس سابق سازمان صمت لرستان با بیان اینکه لرستان در بحث معدن حرفی برای گفتن دارد، عنوان کرد: واقع شدن استان روی زون سنندج - سیرجان و پتانسیل‌هایی که عمدتاً مواد معدنی درجه یک هستند، می‌تواند یک پتانسیل ویژه برای استان باشد که باز هم از آن غافل بودیم.

وی با اشاره به اینکه مواد اولیه برای تولید سیمان در استان ما به وفور وجود دارد، ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم کفایت سرمایه‌گذار اولیه پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد، بیش از ۱۲ سال است که بلاتکلیف باقی مانده است.

رازانی با اشاره به وجود بالغ بر ۱۱۵۰ واحد صنعتی در استان، عنوان کرد: اشتغال این واحد‌ها ۲۳ هزار نفر است و ۲۳ درصد آن‌ها صنایع معدنی هستند.

رئیس سابق سازمان صمت لرستان تصریح کرد: من معتقدم بخش معدن می‌تواند به تنهایی اقتصاد استان را بچرخاند، اما آنگونه که باید و شاید نتوانستیم در این زمینه کار کنیم.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده