تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۵۶
کد خبر: ۲۰۰۴۶۰
مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲:

خط عریض ریلی ایران - ترکمنستان با هزینه ۴.۵ میلیون دلار افتتاح شد

‌می‌متالز - مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: پروژه خط عریض ریلی ایران - ترکمنستان با اعتبار چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، محسن اعتماد اظهارکرد: پروژه خط عریض ریلی ایران و ترکمنستان با اعتبار چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار انجام شد که از این میزان هزینه، ۵۰ درصد سهم ایران بود.

وی افزود: این پروژه در سنوات گذشته متوقف شده بود که با پیگیری‌های ملی و استانی این مشکل برطرف شد.

اعتماد بیان کرد: طی چند روز گذشته باقیمانده خط در سمت ایران و ترکمنستان نصب شده و امروز هم پیچ آخر را بستیم و اتصال برقرار شد.

وی اضافه کرد: این یک پروژه مهم و استراژیک بوده که چند سالی به دلیل مشکلاتی متوقف بود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: پروژه مزایای زیادی داشته از جمله اینکه هزینه‌ها را به مبلغ ۱۸۰ فرانک کاهش می‌دهد، زیرا قبل از آن تجار مجبور بودند برای تعویض بوژی پول پرداخت کنند.

وی ادامه داد: همچنین با ایجاد این خط امکان جابجایی واگن‌های یخچال دار برای حمل مواد فاسدشدنی فراهم می‌شود.

اعتماد با بیان اینکه با راه اندازی خط عریض حجم مبادلات ریلی افزایش یافته می‌یابد، گفت: اینچه برون به عنوان یک گلوگاه در مرکز کریدور شمال و جنوب قرار گفته که آسیای میانه را به آب‌های آزاد و اروپا متصل می‌کند.

وی توضیح داد: اگر زیرساخت‌ها فراهم شده و بندر خشک اینچه برون ایجاد شود سه هزار نفر شغل ایجاد می‌کند و می‌توانیم مبادلات را تا ۶ میلیون تن افزایش دهیم که مقدمه همه این‌ها تعریض خط بود.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: هم اکنون علاوه بر خط نرمال یک خط عریض داریم و علاوه بر افزایش حجم مبادلات در سرعت افزایش گردش واگن و قطار هم موثر است.

طبق گفته اعتماد محدوده افتتاحی امروز ۲۰۰ متر بوده که قبل از آن بیش از آن ۳۰ کیلومتر در خاک ترکمنستان و ۶ کیلومتر در خاک ایران به اتمام رسیده بود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده