تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۰۰۶۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تلاش دشمن برای تسلط بر حوزه پولی و مالی ایران با تصویب FATF

‌می‌متالز - کارشناس مسائل استراتژیک با بیان این که FATF منفعتی برای کشور ندارد و ضریب نفوذ منطقه‌ای ایران را به عنوان یک حوزه اقتدار را تحت تأثیر قرار می‌دهد گفت: طرف خارجی سعی دارد با تصویب FATF بر حوزه پولی و مالی کشور تسلط داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، سید مهدی رفیعی راد کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه نخستین وظیفه دولت از حیث مطالعات استراتژیک و روابط بین الملل، تامین امنیت کشور است، گفت: بخشی از تأمین امنیت مربوط به حوزه روابط بین الملل است که شامل قرارداد‌ها و معاهدات بین المللی می‌شود. اینکه دولت بخواهد وارد معاهده‌ای شود اشکال ذاتی ندارد، زیرا اساسا مذاکره اصالتی ندارد و قراداد‌ها یک مبنای عقلایی به نام منافع ملی دارند.

وی با تصریح بر اینکه قرارداد‌هایی که در دایره منافع ملی تعریف شود، قابل پذیرش است، در عین حال این پرسش را مطرح کرد که اساسا مذاکره با جهان استکبار چه منفعتی برای کشور دارد؟

این کارشناس مسائل استراتژیک با تأکید بر اینکه واقعیت تصمیمات و رفتار‌های سیاسی کشور باید بر ثبات باشد، اظهار کرد: اگر به جای جمهوری اسلامی، حکومت دیگری هم در ایران روی کار بود باز هم رفتار‌های آمریکا تغییری نمی‌کرد. واقعیت‌های ژئوپلتیکی به گونه‌ای است که سبب می‌شود آمریکا در هر حالتی به دنبال ضربه زدن به ایران و تأمین منافع خود از کشورمان باشد.

وی ضمن اشاره به نرمش‌های زیاد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیان کرد: با وجود تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم، اما آمریکا باز هم از دشمنی خود کوتاه نیامد، زیرا اساسا دوستی با گرگ هیچ‌گاه ثمر ندارد و در چنین شرایطی عقل سلیم می‌پذیرد که با معاهدات یک جانبه آن‌ها را نپذیریم.

رفیعی راد شرایط و موقعیت ایران در جهان و نفوذ منطقه‌ای کشور را دست برتر ایران دانست و عنوان کرد: حقیقت این است که ایران با توجه به حضور رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه در شرایط تهدید قرار دارد و اگر کسی این را درک کند، دچار خطای ادراکی در مناسبات سیاسی خود نمی‌شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک موضوع FATF را یک بهانه برای فشار به ایران دانست و گفت: طرف خارجی سعی دارد با تصویب FATF بر حوزه پولی و مالی کشور تسلط داشته باشد و این در حالی است که غرب از دادن پانسمان برای بیماران پروانه‌ای و داروی سرطانی به ایران خودداری کرد. اگر واقعاً آن‌ها به دنبال صلح هستند، چگونه می‌توانند این رفتار‌های خود را توجیه کنند.

وی با تصریح بر اینکه باید واقعیت صحنه را در موضوع FATF مشاهده کرد تا دچار خطای ادراکی در درک مسالهله FATF نشویم، اظهار کرد: باید بدانیم این معاهده منفعتی برای کشور ندارد و ضریب نفوذ منطقه‌ای ایران را به عنوان یک حوزه اقتدار از برای کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه حوزه منطقه‌ای را از دست می‌دهیم. در چنین شرایطی یقیناً با آن مخالف هستیم.

منبع: بورس امروز

عناوین برگزیده