تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۶
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۲۰۰۷۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با توافق بانک‌های مرکزی ایران و روسیه

شرایط حضور شرکت‌های عضو اتحادیه اوراسیا در نمایشگاه تهران فراهم شد

‌می‌متالز - بر اساس توافقات بین ایران و روسیه، سازوکار‌ها برای حضور شرکت‌های عضو اتحادیه اوراسیا در اولین نمایشگاه اوراسیا که اردیبهشت ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود، فراهم است.

به گزارش می‌متالز، عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تلاش برای دائمی شدن این عضویت از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه سطح همکاری‌های تجاری و تقویت کریدور شمال - جنوب کشور انجام شد.

در دی ماه سال جاری مجوز‌های لازم برای انجام مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا از سوی دولت ایران دریافت شد که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، تجارت آزاد با این بلوک اقتصادی، از آبان ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و از این طریق موانع تعرفه‌ای حذف خواهد شد.

حال در تداوم برنامه‌ریزی‌ها برای توسعه سطح روابط با کشور‌های عضو اوراسیا شاهد برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا از ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌الملی تهران خواهیم بود.

بر اساس اظهارات رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران، سازوکار‌های توافق شده بین بانک مرکزی ایران و روسیه، شرایط را برای حضور شرکت‌های عضو اتحادیه اوراسیا در نمایشگاه تهران، فراهم کرده است. اولین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا ۲۸ الی ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌الملی تهران، با حضور ایران، روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در بالاترین سطح تجاری و اقتصادی برگزار خواهد شد.

او برگزاری نمایشگاه اوراسیا را فرصت بسیار خوبی برای تجار و تولید کنندگان ایرانی و کشور‌های همسایه و به ویژه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا برشمرد و تصریح کرد: در صدد آن هستیم که ارتباط اتاق‌های سراسر کشور را با شرکای خودشان در کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا فراهم کنیم و توسعه دهیم.

به گفته وزیر نیرو با توجه به تنوع زمینه‌های تجاری ایران به لحاظ اقلیم‌های متنوع که به تعبیری کشور چهار فصل هستیم، در تمام طول سال محصولات متنوع کشاورزی و کالا‌های مصرفی در ایران تولید می‌شود، علاوه بر این ایران دارای منابع وسیع معدنی است که فرصت خوبی را برای عرضه این محصولات ارائه می‌کند. زمان برگزاری این نمایشگاه از لحاظ آب و هوایی نیز جزو بهترین زمان‌های برگزاری است و امیدواریم از سوی تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان کشور‌های همسایه و کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا مورد استقبال قرار گیرد.

این مقام مسوول درباره شرکت کنندگان در این نمایشگاه نیز گفت: کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا شامل پنچ کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان، و البته کشور‌های همسایه ایران همه می‌توانند شرکت کنند. ما علاقمندیم که علاوه بر اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا سایر کشور‌های همسایه نیز بتوانند در این نمایشگاه شرکت و از این فرصت استفاده کنند.

وزیر نیرو همچنین افزود: به طور قطع برگزاری این رویداد‌ها عزم ایران برای استفاده از توافق‌نامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا را جزم می‌کند. دولت مصمم است که این عضویت را به شکل دائمی درآورد و بتوانیم در یک ارتباط پر دامنه اقتصادی با کشور‌های عضو اوراسیا قرار بگیریم.

اردکانیان درباره تجارت ایران و روسیه نیز گفت: خوشبختانه با توجه به شکل‌گیری و اجرایی شدن سازوکار‌های توافق شده بین بانک‌های مرکزی ایران و روسیه، شاهد آن هستیم که تأثیر تحریم‌ها بر توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه رو به کاهش است. پس از عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا تماس‌های منظمی بین بانک‌های مرکزی دو کشور برای استفاده از ارز‌های دیگر به غیر از دلار برقرار است و این تحول به معنای کاهش وابستگی دلار در تجارت بین دو کشور است.

درباره روند برگزاری این نمایشگاه نیز باید به دعوت از شرکت‌های بزرگ کشور‌های قطر، عمان، ترکیه، هندوستان، عراق، لبنان، سوریه و افغانستان اشاره کرد. همچنین دو دفتر یکی در تهران و دیگری در مسکو مسوولیت ارائه کلیه خدمات و مشاوره‌های تجاری به مدت یک سال ویژه شرکت کنندگان را به عهده دارند و این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های عملیاتی این نمایشگاه است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این نمایشگاه در هر سطحی می‌توانند از طریق ایمیل info@eurasia-expo.com اقدام کرده و به سایت نمایشگاه نیز مراجعه کنند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده