تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۰۸
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۲۰۱۳۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آثار پرداخت مالیات در جامعه

‌می‌متالز - مالیات یکی از مهمترین ابزار سیاست مالی دولت در راستای رسیدن به رشد مناسب اقتصادی است که می‌توان با سیاست‏های مناسب آن را به یکی از با ثبات‌ترین و اصلی‌ترین منابع تامین مالی دولت تبدیل نمود.

به گزارش می‌متالز، در حال حاضر نظام مالیاتی در کلیه جوامع ابزاری تعیین کننده در چگونگی نیل به توسعه اقتصادی، تامین عدالت اجتماعی و سازماندهی فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. درآمد‌های مالیاتی رابطه مستقیمی با بودجه کشور دارد؛ هر چقدر درآمد‌های مالیاتی بیشتر باشد نقش سازنده‌ای در فعالیت‌های اقتصادی و توسعه و عمران جامعه ایفا خواهد کرد. دولت می‌تواند با دریافت مالیات پروژه‌های مولد سرمایه گذاری را در جامعه به جریان بیندازد. از موارد استفاده پرداخت مالیات در جامعه می‌توان به توسعه خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی اشاره کرد که دولت با اخذ مالیات می‌تواند به وجوه ومنابع مالی به منظور پیشبرد اهداف خود در حوزه نظام سلامت دست یابد.
سرمایه گذاری در آموزش وپرورش جوانان از دیگر آثار پرداخت مالیات در جامعه است. دولت برای تقویت و تاسیس مراکز پژوهشی، تحقیقاتی و تامین آموزش نیازمند منابع مالی است. از این رو دولت هر ساله منابع قابل توجهی را در بودجه سالانه به آموزش و پرورش جهت ساخت و تجهیز مدارس، کتب درسی و استخدام نیروی متخصص و... اختصاص می‌دهد. در این راستا، مالیات به عنوان پایدارترین درآمد دولت جهت پوشش هزینه‌های آموزش به حساب می‌آید.
یکی دیگر از آثار پرداخت مالیات رفاه اجتماعی است. اگر شاخص‌های گوناگون مرتبط با رفاه را ساده کنیم به چند مفهوم سطح بالای سلامت و بهداشت شهروندان، امنیت، سرمایه اجتماعی بالا، محیط زیست سالم، آموزش با کیفیت، فرصت‌های برابر شهروندان و ... می‌رسیم. برخی از مفاهیم مذکور به نوعی به مالیات وابسته و متاثر از آن است. اگر شهروندان در تامین بخشی از منابع موارد مذکور همراهی و مشارکت داشته باشند، پیامد آن رسیدن به سطوح بالای رفاه اجتماعی است.
به طور قطع اقتصاد سالم اقتصادی است که بیشتر بر پایه مالیات باشد و هزینه‌های جاری و عمرانی دولت از طریق وصول مالیات تامین شود؛ بنابراین لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در سطح جامعه و تبیین نحوه مصرف مالیات اهمیت آن در توزیع درآمد و ثروت، ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله‌های طبقاتی، مالیات جایگزین تفکر سنتی پول نفت گردد.
در نهایت می‌توان نتیجه گیری کرد که دولت برای دستیابی به اهداف خود برای پاسخگویی به نیاز‌های اساسی جامعه که به بخشی از آن اشاره شد نیازمند منابع مالی است و مردم دریافته اند که اگر در زندگی روزمره شان خدمتی دریافت می‌کنند باید هزینه آن را به طور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند. پس اگر مردم آثار پرداخت مالیات در جامعه را مشاهده نمایند در ازای خدماتی که دریافت می‌کنند با رغبت مالیات می‌پردازند و به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه و مسئولیت اجتماعی نگاه می‌کنند.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

عناوین برگزیده