به گزارش میمتالز، محمد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت بندر جاسک (به عنوان دومین بندر اقیانوسی کشور)، بیان کرد: فاز اول بندر اقیانوسی چابهار تکمیل شد، برخی تجهیزات هم آمد و فاز دوم این بندر نیزبه زودی آغاز میشود.
اسلامی ادامه داد: در گام بعد هم بندر جدید اقیانوسی جاسک هم در منطقه کوه مبارک با الگوهای مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است و عملیات احداث آن به زودی آغاز خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بندر جاسک شهرک صنعتی بزرگ و صنایع انرژی مستقر خواهد شد، اضافه کرد: این بندر، مشابه با بندر چابهار است و بزرگترین پایانه نفتی کشور نیزدر آن ساخته میشود و از آنجا که از سالهای خیلی دور به دنبال بودیم صادرات نفت به خارج از تنگه هرمز و خلیج بوده اکنون با ساخت این بندر هدفمان محقق میشود و بدین ترتیب در جاسک و منطقه کوه مبارک، پایانه صادراتی نفت و بزرگترین بندر اقیانوسی کشور خارج از تنگه هرمز ایجاد خواهد شد.
اسلامی با اشاره به همکاری وزارت نفت در این حوزه، درباره بندر جاسک گفت: این بندر با ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیون تن در مرحله مطالعه و فراخوان قرار دارد که امیدواریم بتوانیم فراخوان و سرمایهگذاری آن را دنبال کنیم و مصمم هستیم، عملیات اجرایی آن را در همین دولت آغاز کنیم.
وی تأکید کرد: بنادر چابهار و جاسک فوق العاده در شکوفایی اقتصاد کشور سهم و نقش بسزایی خواهند داشت.
این مقام مسوول افزود: امیدواریم بندر جاسک، در کنار بندر چابهار و گوادر تعاملی گستردهتر با بنادر هندوستان داشته باشند و در این حوزه زنجیره تعاملی استراتژیکی به وجود آید.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: آیندهای بسیار روشن و درخشان برای سواحل مکران میبینم که با اشراف و تسلطی که این منطقه از دنیا بر اقیانوس و آبهای آزاد و قطب جنوب دارد، فرصت اقتصادی آن بسیار زیادتر از ناحیه جنوبی خلیج است.
قابل ذکر است که چندی پیش مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی تأکیدات ویژهای دارند.
کشور ایران با ۵۴۰۰ کیلومتر ساحل، کشوری دریایی محسوب میشود، ایرانظرفیتهای بزرگی در حوزه دریایی و بندری دارد، خلیج منطقه استراتژیک حمل بار دنیا است، از سوی دیگر ما از طریق سواحل مکران به اقیانوس متصل هستیم و بندر اقیانوسی چابهار ظرفیت بزرگی برای کشور ما و حتی دنیا محسوب میشود.
در کنار بندر اقیانوسی چابهار، بندر جدید جاسک مطرح شده است و این بندر خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیکتر است، این بندر خارج از خلیج و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.
با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه میتوانیم پذیرش بالاترین سایز کشتیها را داشته باشیم و این موجب میشود، بندر ما در سواحل مکران مزیتهای مناسبی از نظر پذیرش کشتیهای سایز بزرگ داشته باشد.
پیش از این اعلام شده بود برنامه ریزی شده است بندر جاسک دسترسی مناسبی به انواع مدلهای حملونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریانهای اصلی جاده و راهآهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
منبع: اگزیم نیوز