تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۹:۰۸
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۲۰۱۴۶۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شهردار مهریز:

مسوولان معادن عوارض توسعه را پرداخت کنند

‌می‌متالز - شهردار مرکز شهرستان مهریز گفت: معادن متعددی در حال بهره برداری است، اگر بهره برداران آن مطابق قانون عوارض توسعه شهری را پرداخت کنند، طرح‌های عمرانی و فرهنگی برای تامین رفاه حال شهروندان اجرا می‌شود.

به گزارش می‌متالز، حمزه زارع زاده جمعه‌شب در نشستی با خبرنگاران شهرستان که با رعایت نکات بهداشتی برگزار شد، افزود: با وجودی که معادن مهمی در منطقه فعال است، ولی تاکنون مدیران آن سهمی در توسعه و آبادانی شهر ایفا نکردند و این مطالبه مکرر شهروندان و مسوولان محلی است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مقررات معادن باید ۲ درصد از محل فروش خدمات خود را در کمک به طرح‌های عمرانی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط شهری صرف کنند، اظهار کرد: داشتن مسوولیت اجتماعی توسط صاحبان معادن و عمل به قانون موجب حل بسیاری از مشکلات و توسعه شهری و خدمت به مردم می‌شود.

شهردار مهریز با بیان اینکه هم‌اکنون شهرداری و شورای شهر برای اجرای طرح‌های فرهنگی و عمرانی، بودجه مشخص و پایداری ندارد و تنها از محل عوارض و مالیات و بخشی از سوی ارزش افزوده تامین و به صورت خودگردان اداره می‌شود، یادآور شد: اگر مدیران معادن سهم خود را پرداخت کنند تحولی بزرگ در حوزه عمران و خدمات‌رسانی ایجاد می‌شود.

زارع زاده به اهمیت ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری و شورای شهر به عنوان موضوعی مهم و راهبردی اشاره کرد و گفت: باید از سوی دولت برای شهرداری‌ها مثل قانون پرداخت ارزش افزوده درآمد پایدار پیش‌بینی و پرداخت شود که تحقق آن نقش مهمی در فعالیت‌های این مجموعه دارد.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر مهریز به اهداف این نهاد مدنی در دوره پنجم اشاره کرد و گفت: تکمیل ساختمان شهرداری جزو مطالبات مردم و مسوولان محلی است که با همت و پیگیری اعضا و همراهی شهروندان صورت گرفت که افتخاری برای شهر و مردم شد.

زهرا دهقانی‌زاده افزود: طرح‌های متعدد عمرانی و فرهنگی در دست اقدام است امسال ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای آن‌ها و هزینه‌های جاری پرداخت شد و برای سال آینده این مبلغ ۲۶ میلیارد تومان است، امید می‌رود توسعه همه جانبه شهر تحقق پیدا کند.

وی اظهار کرد: توجه به فعالیت‌های فرهنگی در کنار امور عمرانی رویکرد مهم شوراست که تاکنون اقدام‌هایی برای اقشار مختلف مردم صورت گرفت و برای تحقق آن در سال آینده به همکاری اداره‌ها و عموم شهروندان و نخبگان شهر نیاز است.

جمعی از شهروندان مهریزی پیشتر با اشاره به اینکه در شهرستان معادن متعددی در حال بهره برداری است، بر ضرورت مشارکت و ارتقای سهم معادن در توسعه پایدار و اشتغال در سال جهش تولید را خواستار شدند.

یکی از اساسی‌ترین و موثرترین عوامل مهم برای عمران و آبادانی و تولید و اشتغال مولد و مفید هر منطقه به خصوص در مناطق بیابانی که با بحران کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند استفاده منطقی از ظرفیت بخش صنعت و معدن است.

در مهریز با وجود ظرفیت‌های خوب معدنی که دارد سال‌های گذشته به علل مختلف سهم این بخش نسبت به سایر لوازم توسعه همه جانبه کمتر مورد عنایت قرار گرفت در حالی که باید آن‌ها به مسوولیت اجتماعی خود عمل کنند.

فعالیت ۲۷ معدن در مهریز

همچنین معاون عمرانی فرمانداری مهریز ۱۴ تیرماه امسال گفته بود: بر اساس آخرین آمار هم‌اکنون ۲۷ معدن در این شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۲۲ مورد فعال است و بیشتر آن‌ها در بخش شن و ماسه و سنگ فعالیت دارد.

علیرضا مرادیان افزود: فعالیت معادن در منطقه طبق مقررات در چارجوب قانون صورت می‌گیرد و قطعا نقش صنعت و معدن در توسعه همه جانبه برکسی پوشیده نیست.

وی اظهار کرد: در معادن شهرستان طبق آمار زمینه اشتغال ۴۶۳ نفر فراهم شد و برای ارتقای آن با همت بخش‌خصوصی و پیگیری اقدام بیشتر صورت می‌گیرد.

مسوولان معادن ۲ درصد عوارض را پرداخت کنند.

همچنین پیشتر نماینده مردم مهریز در مجلس شورای اسلامی گفته بود: طبق مقررات مدیران معادن باید علاوه بر پرداخت ۲ درصد عوارض فروش تولیدات معدنی سهمیه کمک به روستاها، بهداشت و درمان مناطق محروم و جاده‌سازی را نیز پرداخت کنند.

محمدرضا صباغیان بافقی افزود: بدون‌شک پرداخت عوارض ناشی از فعالیت‌های معدنی که حق قانونی مردم منطقه است می‌تواند نقش بسزایی در رفع محرومیت، توسعه و عمران شهرستان داشته باشد.

وی اظهار کرد: پرداخت عوارض یکی از درآمد‌های پایدار شهرداری و دهیاری‌ها و تاثیرگذار در توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی است و برای اشتغال و اجرای طرح‌های عمرانی به همکاری معادن در چارچوب مقررات نیاز است.

این نماینده مجلس گفت: پرداخت به موقع عوارض فروش محصولات معدنی و حق آلایندگی حرکتی به سوی تأمین هزینه‌های مرتبط با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام عمرانی و خدماتی شهرستان است.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

عناوین برگزیده