تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۴۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۲۰۱۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کل کشور:

کسری بودجه قابل توجه دولت، شدیداً تورم‌زاست

‌می‌متالز - مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کل کشور گفت: کسری بودجه قابل توجه دولت، شدیداً تورم‌زا بوده و محقق شدن درآمد پیش‌بینی شده در بودجه عملاً مقدور نیست از طرفی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مقرر بوده وابستگی بودجه به نفت شدیداً کاهش یابد که این امر پیش‌بینی نشده است.

به گزارش می‌متالز، محمود بهمنی، مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کل کشور درباره نقش دیوان در بررسی عملکرد بانک‌ها اظهار کرد: دیوان محاسبات شأن منحصر بفردی در کنترل و نظارت بر عملکرد بودجه‌ای سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت دارد؛ بنابراین لازم است، رصد، تحلیل، واکاوی خلاء‌ها و چالش‌های متاثر از قوانین پولی و بانکی مجلس را مدنظر قرار دهد.

وی افزود: کارشناسان دیوان محاسبات در بررسی طرح مربوط به بانکداری مرکزی و بانکداری جمهوری اسلامی می‌توانند نقش موثری داشته باشند و باید جهت شفاف سازی، بررسی، نظارت و اعلام اشکالات در نظام بانکی و نظارت بهتر در کمیسیون‌های تخصصی شرکت و آموزش‌های لازم را جهت تصویب لایحه یا طرح عملیات بانکی در مجلس شورای اسلامی بعمل آورند.

بهمنی گفت: رئیس کل جدید دیوان محاسبات به این موضوعات مهم اعتقاد راسخ داشته و دستورات لازم را صادر کرده است.

مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کل کشور ادامه داد: دیوان محاسبات لازم است، آموزش‌های مربوط را با توجه به شرایط تحریمی و مالی و اقتصادی روز کشور به نظارت کنندگان و مسئولان ذیربط ارائه کند تا در تدوین قوانین بودجه‌ای کشور ابهامی وجود نداشته باشد. اصلح است دیوان محاسبات مستشاری جداگانه‌ای با توجه به حجم کار و تخصصی بودن آن برای بانک‌ها ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات برای جلوگیری از تزریق پول پرقدرت و مهار تورم دولت را مکلف کند بدهی‌های معوقه خود را پرداخت کند تا جلوی تورم گرفته شود و همچنین امکان حمایت بانک‌ها از صنعت و تولید به وجود آید. مضاعفا با عنایت به اینکه بخش عمده منابع بانک‌ها متعلق به مردم است چنانچه تأخیر در پرداخت بدهی‌ها دارند باید مانند افراد عادی سود و جریمه مربوطه را پرداخت کنند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی درباره وضعیت بودجه بیان کرد: کسری بودجه قابل توجه دولت، شدیداً تورم‌زا بوده و محقق شدن درآمد پیش‌بینی شده در بودجه عملاً مقدور نیست از طرفی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مقرر بوده وابستگی بودجه به نفت شدیداً کاهش یابد که این امر پیش‌بینی نشده است.

بهمنی گفت: باید در زمان تحریم قوانین و مقررات خاصی تدوین شود چرا که در این شرایط نمی‌توان با قوانین و مقررات عادی تحریم را بخوبی مدیریت کرد، برای زمان تحریم باید مدیران کاردان، جسور و سالم در رأس کار قرار بگیرند و از آن‌ها حمایت شده تا مشکلات کشور بهتر مدیریت شود.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده