تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۱۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۲۰۱۴۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پیش گشایش؛

معاملات امروز، تعیین‌کننده جهت کلی بازار

‌می‌متالز - به نظر می‌رسد که امروز را می‌توان تعیین‌کننده جهت کلی بازار حداقل در گروه‌های اصلی طی هفته‌های پیش‌رو عنوان کرد.

آنچه در بازار دیروز گذشت

به گزارش می‌متالز، روز گذشته شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص کل و تشکیل روند مثبت در نماد‌های اصلی بازار و بعضا تشکیل صف خرید در برخی از این نماد‌ها همچون "شبندر" و "شپنا" بودیم. شاخص کل با بیش از ۲۴ هزار و ۲۰۰ واحدی در آستانه شکستن کانال ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی قرار گرفت و به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد ورود شاخص کل به بیش از این رقم باشیم.

شاخص کل هم وزن نیز افزایش کمتری را تجربه کرد و با ۰.۲۸ درصدی به ۴۳۲ هزار و ۵۰ واحد رسید. رشد کمتر شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل به دلیل روند همچنان منفی برخی از شرکت‌های کوچک است.

سیاست و اقتصاد کلان


رویترز طی گزارشی به نقل منابع صنعتی و آمار‌های ریفینیتیو مدعی شد، ایران در ماه‌های اخیر به آرامی مقادیری زیادی نفت خام را به چین انتقال داده و پالایشگاه‌های دولتی هند با فرض اینکه تحریم‌های ایران به زودی کاهش خواهد یافت، خرید نفت ایران را وارد برنامه‌های واردات سالانه خود کرده اند.

به نوشته این گزارش، جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا می‌خواهد به مذاکرات با ایران که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، بازگردد، اما اقدامات اقتصادی سخت علیه ایران همچنان پابرجاست و تهران اصرار دارد که ابتدا این تحریم‌ها باید برداشته شود تا مذاکرات از سر گرفته شود. به گفته این منابع آگاه، شرکت ملی نفت ایران از زمان سر کار آمدن بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، برای ارزیابی تقاضای احتمالی نفت خام خود، تماس با مشتریان آسیایی‌اش را آغاز کرده است.

در خبری از حوزه اقتصاد کلان، رییس کل بانک مرکزی، با تاکید بر اینکه هشدار‌های لازم را در خصوص روند بازار سرمایه داده بود گفت: بانک مرکزی در حد توان خود از بازار سرمایه حمایت کرده که بخشی از تشدید رشد نقدینگی هم از آن سرچشمه گرفته است. حتی بانک مرکزی در سیاست‌های پولی خود به دلیل برخی ملاحظات ازجمله بازار سرمایه از افزایش نرخ سود پرهیز کرده است.

عبدالناصر همتی در نشست پایان سال با مدیران بانک مرکزی با بیان اینکه دو سال و نیم گذشته جزو سخت‌ترین و بی سابقه‌ترین شرایط کشور از نظر فشار‌های اقتصادی و حتی سیاسی بوده، گفت: با وجود همه فشار‌ها و محدودیت‌ها عملکرد مجموعه بانک مرکزی در بخش‌های گوناگون قابل دفاع بوده و بنده از این بابت از همکاران قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه زمانی متوسط درآمد نفتی کشور بین ۴۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود، گفت: درآمد نفتی مجموع دو سال گذشته کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و مخارج ارزی کشور با آن اداره شده است.

همتی افزود: بخش زیادی از این منابع نیز در دسترس نبوده که به سختی و روش‌های مختلف امکان دسترسی به آن‌ها ایجاد شده یا می‌شود. رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حالی که تعهد بانک مرکزی برای تامین ارز در سال جاری حدود ۸ میلیارد دلار بود، اما ۱۰ میلیارد دلار با نرخ ارز ترجیحی تامین ارز کرده است.

در خبری دیگر از حوزه بین‌الملل، گزارش تازه اداره گمرک چین نشان می‌دهد رشد صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در ماه فوریه رکوردی تاریخی به ثبت رسانده است. صادرات چین در ماه فوریه از لحاظ دلاری ۱۵۴.۹ درصد نسبت به سال گذشته که اقتصاد جهان تخت فشار سنگین بحران کرونا قرار داشت جهش کرد. اما این داده‌ها نشان داد که جهش واردات چین، علیرغم صادرات که جهش آسمان‌خراش‌گونه‌ای داشت، ۱۷.۳ درصد بوده است.

طبق داده‌های اداره گمرک چین در بازه دو ماهه ژانویه-فوریه، صادرات چین ۶۰.۶ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده و این در حالی است که تحلیل‌گران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند صادرات چین در این بازه ۳۸.۹ درصد جهش کند. با توجه به اینکه چین مصرف کننده بیش از ۵۰ درصد از فلزات و محصولات نفتی محسوب می‌شود، رونق اقتصادی یا رکود اقتصادی این کشور اثرات مهمی در قیمت‌های جهانی خواهد داشت.

بازار امروز

به نظر می‌رسد که امروز را می‌توان تعیین‌کننده جهت کلی بازار حداقل در گروه‌های اصلی طی هفته‌های پیش‌رو عنوان کرد. در صورتی که شاهد افزایش مجدد ارزش معاملات در قیمت‌های مثبت باشیم و روند مثبت تا پایان معاملات امروز حفظ شود و شاخص کل وارد کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شود، می‌توان نسبت به خروج از روند نزولی هفته‌های اخیر با اطمینان خاطر بیشتری سخن گفت.

از سوی دیگر، احتمال بازگشت دامنه نوسان بازار به روال عادی خود، تصویب احتمالی اف‌ای‌تی‌اف و افت احتمالی قیمت ارز همچنان از عواملی بوده که می‌تواند مجددا روند بازار را نزولی و یا از شدت صعود آن بکاهد.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده