به گزارش میمتالز، معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا با بیان اینکه واقعیت این است که کرونا از بین رفتنی نیست و از این پس با جامعه جهانی همراه خواهد بود، تاکید کرد: رخدادهای تکنولوژیکی که در حوزه بانکی و پرداخت شاهد آن هستیم قبل از کرونا نیز تا حدودی وجود داشت، اما این شرایط کنونی باعث شد تا خدمات غیرحضوری در بانکها شتاب بیشتری بگیرد. خدماتی مانند صورتحساب خرید شارژ انتقال پول، واریز، برداشت و خدمات چک و ... از طریق خدمات از راه دور انجام میشود.
فرشید اردوانی افزود: بانک آینده هم به عنوان یکی از بانکهایی که همیشه در این زمینه پیشرو بوده است، از طریق خدماتی که در پیشخوان مجازی بانک آینده به مشتریان ارائه میکند در خیلی از این موارد کماکان پیشگام در تعریف و ارایه سرویسهای نوین غیرحضوری بانکی بوده است.
وی با اشاره به چالشهایی که در این حوزه وجود دارد اظهار کرد: یکی از آنها احراز هویت است که متاسفانه هنوز راهکار منسجمی برای احراز هویت برای همه بانکها در کشور نداریم و هنوز هم در افتتاح حساب برای احراز هویت بالاخره باید مشتری به شعبه مراجعه کند و این دقیقا همان موردی است که باید اصلاح شود.
به گفته معاون بازاریابی و عملیات شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، یکی از راهکارهای این موضوع این است که از سامانه سجام که احراز هویت را برعهده دارد نیز برای خدمات بانکی استفاده کرد. حتی میتوان از سرویسهای احراز هویت بین بانکی هم استفاده کرد که اگر مشتری در یک بانک احراز هویت شد، برای بانک دیگر هم مورد تایید باشد. این روش تسهیل فرآیندی است، اما روش دیگر این است که در برنامههای مختلف احراز هویت را از طریق تکنیکهای هوشمندسازی عملیاتی کنیم.
اردوانی تصریح کرد: چالش بعدی افزایش سقف کارت به کارت را در خودپردازها و اپلیکیشنها باید داشته باشیم کما اینکه در آستانه عید نوروز، بانک مرکزی این اجازه را میدهد. مورد دیگری که باید به آن توجه داشت امکان تمدید خودکار تاریخ انقضای کارتهایی است که منقضی شده اند و همچنین استفاده از کارت هدیه مجازی میتواند ایده بسیار جذابی در حوزه خدمات غیرحضوری بانکها باشد که البته برخی بانکها این کار را انجام داده اند.
وی اشاره نمود: سال ۱۳۹۹ سالی پر چالش برای نظام بانکی و شبکه پرداخت به دلیل عوارض اقتصادی کرونا بود و سال ۱۴۰۰، سالی است که روشهای نوآورانه خدمات بانکی و پرداخت غیرحضوری باید در صحنه رقابت توسعه و پایداری نمود پیدا کنند، سالی که تغییر پارادایمهای بانکداری و پرداخت، بانکها و شرکتهای متولی امر پرداخت را به چالش برای ماندن در صحنه رقابت خواهد کشید و منجر به همکاریهای فرا بانکی با شبکههای تامین و فروش خواهد شد.