تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۴۳۴
کد خبر: ۲۰۱۵۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک خبر داد:

رشد ۲/۵ برابری استفاده از امضا الکترونیک در سال ۹۹/ حذف ۲۷۰ هزار مراجعه حضوری در سال

می متالز - رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک با اشاره به تاثیرات مثبت امضاء الکترونیک در افزایش امنیت و تسهیل در فرآیند فعالیت‌های اقتصادی گفت: با توجه به توسعه لایه‌های مختلف زیرساخت،کاربران و کاربرد، شاهد رشد ۲/۵ برابری استفاده از امضاء الکترونیک در سال ۹۹ بودیم.

به گزارش می متالز، علی رهبری در آیین رونمایی است امضای الکترونیکی همراه با بیان این که شورای سیاست‌گذاری گواهی الکترونیکی در رأس زیرساخت کلید عمومی کشور قرار دارد گفت: در طول ۲ سال گذشته، اقدامات مثبتی در لایه‌های مختلف زیرساخت، کاربران و کاربرد انجام شده است که نتایج مطلوبی را به دنبال داشته است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک افزود: در بخش ارتقاء امنیت و توسعه لایه زیرساخت، نسل امضاء از G2 به G3 ارتقاء یافته و متناسب با استانداردها به روز شده است؛ همچنین سامانه نظارت برخط (آنلاین) مرکز ریشه بر مراکز میانی راه‌اندازی شد و در کنار این اقدامات، امکان ارزیابی عملکرد دفاتر ثبت‌نام توسط مراکز میانی فراهم شده است.

وی امکان نظرسنجی مشتری به ازای صدور هر گواهی در دفتر ثبت‌نام و ارتقاء تجهیزات مراکز میانی دولتی را از دیگر موارد ارتقاء یافته در دو سال اخیر عنوان کرد.



حذف ۲۷۰هزار مراجعه حضوری

رهبری در ادامه یکی از مشکلات عمده کاربران را دشواری و سخت بودن فرآیند‌ها اعلام کرد و توضیح داد: به منظور برطرف کردن این مشکل و حذف مراجعه حضوری کاربر، اقدامات لازم انجام شده و نامه مرتبط با این موضوع مبتنی بر صدور نیمه حضوری و تمدید غیرحضوری به کلیه دستگاه‌ها ابلاغ شد که این امر نه تنها از ۲۷۰ هزار مراجعه حضوری در سال جلوگیری به عمل آورد که موجب صرفه‌جویی ۱ میلیون و پانصد هزار برگ کاغذ نیز می‌شود.



ارتقاء امنیت با امضاء الکترونیک همراه

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی موضوع تهیه توکن و مباحث مربوط به امنیت آن را از دیگر چالش‌های لایه کاربران عنوان کرد و گفت: با تلاش‌های انجام شده و با قرار دادن امضا روی دستگاه و یا سیم‌کارت گوشی‌های همراه، سعی کردیم این مشکلات را نیز برطرف کنیم و کاربران امکان داشتن امضا همراه در سطوح یک و دو را داشته باشند.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در لایه کاربرد اشاره کرد و گفت: با اقداماتی توسط سازمان اداری استخدامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شد، روش بکارگیری امضا الکترونیک در سامانه‌ها را توسعه دادیم.



ترغیب بخش خصوصی و دولتی برای استفاده از امضاء الکترونیک

رهبری کاهش زمان تجهیز سامانه به امضای الکترونیکی و ترغیب بخش دولتی و خصوصی برای استفاده از آن را به عنوان اقدامات دیگر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی دانست و تصریح کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده با سازمان اداری استخدامی، به کارگیری امضاء الکترونیکی در سال ۹۹ دارای ۹ امتیاز بوده و برای سال ۱۴۰۰ ، ۲۲ امتیاز برای آن در نظر گرفته شده است.


صدور روزانه ۱۰۵ هزار بارنامه با امضاء الکترونیک

طبق توضیحات رهبری، سامانه جامع تجارت نیز به این امضا مجهز است و با تعامل ایجاد شده با سازمان حمل و نقل و راهداری، روزانه ۱۰۵ هزار بارنامه در کشور با امضای الکترونیکی صادر می‌شود؛ همچنین در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، پاکت‌های ب و ج شرکت‌کنندگان در مزایده و مناقصه با امضا الکترونیکی ارسال می‌شود که موجب حذف ۱ میلیون برگ کاغذ در سال می‌شود.



صدور ۵۲۰هزار گواهی امضاء الکترونیک در سال ۹۹

وی در پایان با تاکید بر توسعه کاربرد این امضا، از رشد ۲.۵ برابری استفاده از این امضا نسبت به سال گذشته و رسیدن به ۵۲۰ هزار گواهی امضا در سال ۹۹ خبر داد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده