تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۵۹
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۲۰۱۵۶۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مقایسه تیرآهن ذوب‌آهن و ظفر بناب در ۵ فاکتور مهم

‌می‌متالز - استاندارد، سایز، کیفیت، موقعیت مکانی و قیمت؛ ۵ نکته مهم در خرید تیرآهن.

به گزارش می‌متالز، خرید مقاطع فولادی ازجمله مراحلی است که شما باید هنگام اجرای پروژه‌های ساختمانی در انجام آن دقت کافی داشته باشید. در این میان تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی بوده و تیرآهن‌های ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب، دو برند معروف این محصول در ایران محسوب می‌شوند.

در این مقاله تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب را در ۵ فاکتور مهم با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.


۵ نکته‌ای که باید در خرید تیرآهن در نظر بگیرید



شما باید در خرید تیرآهن به این ۵ مشخصه دقت زیادی داشته باشید:

  1. استاندارد‌های مورداستفاده در تولید تیرآهن
  2. کیفیت تیرآهن
  3. تنوع سایز و جور بودن جنس کارخانه تولیدکننده تیرآهن
  4. موقعیت مکانی کارخانه و فاصله آن از محل پروژه
  5. قیمت تیرآهن

    بنابراین در ادامه این مقاله به مقایسه این ۵ فاکتور در مورد تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب خواهیم پرداخت.

    ۱. استاندارد‌های تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب

    کارخانه ذوب‌آهن اصفهان از استاندارد‌های DIN ۱۰۲۵-۱، ISIRI ۱۴۴۸۴ و DIN ۱۰۲۵-۵ برای تولید محصولات خود استفاده می‌کند. تیرآهن‌های ظفر بناب نیز مطابق با استاندارد‌های ۷-I -۱۶۳۴۸ و ۲-I-۱۷۹۱ تولید می‌شوند.

    اغلب مقدار رواداری ضخامت، اندازه بال، اندازه جان و وزن تیرآهن‌ها در استاندارد‌های مختلف مشخص است. البته با یک بررسی کوتاه خواهید دید که مشخصات تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان به مقادیر جدول اشتال نزدیک‌تر است. در جدول زیر مقادیر وزنی تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب با مقادیر جدول اشتال مقایسه شده‌اند:

مقایسه تیرآهن ذوب‌آهن و ظفر بناب در ۵ فاکتور مهم



۲. مقایسه کیفیت تیرآهن ذوب‌آهن و تیرآهن ظفر بناب

یکی از مواردی که در خرید تیرآهن باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت است. هرچه محصولی با کیفیت‌تری بخرید، درنهایت سازه‌ای مستحکم‌تر خواهید داشت. تیرآهن ذوب‌آهن چه ازنظر کیفیت شمش اولیه مورداستفاده و چه ازنظر کیفیت محصول نهایی، بالاتر از تیرآهن ظفر بناب قرار دارد.

۳. سایز‌های موجود تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب کدام‌اند؟

تیرآهن ذوب‌آهن در بازار با نام «تیرآهن اصفهان» معروف است و در حال حاضر تیرآهن اصفهان در سایز‌های ۱۲ تا ۳۰ و گرید‌های INP، IPB و IPE در بازار موجود است.

کارخانه ظفر بناب تیرآهن IPE یا بال‌پهن موازی نیمه سبک را در سایز‌های ۱۲ تا ۲۷ تولید می‌کند؛ اما در حال حاضر فقط تیرآهن سایز ۱۴ و ۲۰ در این کارخانه تولید می‌شوند؛ بنابراین در باب تنوع و جوری جنس، کارخانه ذوب‌آهن اصفهان شرایط بهتری دارد. جهت استعلام موجودی انواع سایز‌های تیرآهن ذوب آهن و ظفربناب میتوانید به وبسایت asroon.ir مراجعه کنید.

۴. موقعیت مکانی کدام کارخانه بهتر است؟

یکی از نکات مهم در خرید تیرآهن، توجه به هزینه حمل‌ونقل است. ازآنجایی‌که وزن محصولاتی مانند تیرآهن بالاست، اگر خرید خود را از کارخانه‌ای در مسافت دور از محل پروژه انجام دهید، قطعاً هزینه حمل‌ونقل بالایی روی دست خودتان خواهید گذاشت!

در مقایسه موقعیت مکانی این دو کارخانه باید گفت که مجتمع ذوب‌آهن اصفهان ازلحاظ شرایط جغرافیایی در جایگاه مناسب‌تری قرار دارد. کارخانه ذوب‌آهن در مرکز کشور واقع شده و همین امر سبب می‌شود تا دسترسی مناسبی به تمام نقاط کشور داشته باشد.

این در حالی است که کارخانه ظفر بناب در شمال غرب کشور واقع شده و خرید محصولات آن بیشتر برای پروژه‌های واقع در آن منطقه توصیه می‌شود.

۵. مقایسه قیمت تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان و ظفر بناب

معمولاً قیمت تیرآهن برحسب کیلوگرم اعلام می‌شود. جالب است بدانید اغلب قیمت تیرآهن اصفهان به ازای هر کیلو، برابر یا پائین‌تر از قیمت یک کیلوگرم تیرآهن ظفر بناب است.

اما اگر بخواهید به دنبال تیرآهنی با قیمت مناسب‌تر باشید، باید علاوه بر قیمت اعلام شده به ازای هر کیلوگرم، به وزن تیرآهن و هزینه حمل‌ونقل آن نیز توجه کنیم.

همان‌طور که در جدول بخش مربوط به استاندارد‌ها می‌بینید، وزن هر شاخه تیرآهن ظفر بناب از وزن تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان کمتر است؛ به همین دلیل درنهایت قیمت تیرآهن بناب به‌صرفه‌تر خواهد بود.

البته از سوی دیگر اگر پروژه شما در مرکز و یا جنوب کشور باشد، هزینه حمل تیرآهن از شمال غرب به جنوب بسیار بالا خواهد بود که درنهایت در این مورد خرید تیرآهن ذوب‌آهن توصیه می‌شود.


حالا احتمالا می‌دانید برای هر پروژه‌تان تیرآهن ذوب‌آهن یا ظفر بناب را انتخاب کنید. درمجموع اغلب کسانی که کیفیت برای آن‌ها مهم است تیرآهن ذوبی را خریداری می‌کنند و کسانی که به دنبال قیمت مناسب هستند اگر سایز موردنظر آن‌ها موجود و موقعیت جغرافیایی پروژه‌شان از کارخانه ظفر چندان دور نباشد، معمولاً تیرآهن بناب را انتخاب می‌کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده