تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۲۰۱۵۸۸
در دبیرخانه شورای عالی عتف تاکید شد:

ضرورت جمع بندی جزییات شرح خدمات طرح قطار سریع السیر توسط شرکت راه آهن و دانشگاه علم و صنعت

‌می‌متالز - در یکصد و سومین نشست کمیسیون تخصصی حمل و نقل و عمران شواری عالی عتف ضرورت جمع بندی هر چه سریع‌تر جزییات شرح خدمات طرح قطار سریع السیر توسط شرکت راه آهن و دانشگاه علم و صنعت مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، در این نشست در خصوص طرح کلان ایجاد فناوری ملی سامانه حمل‌ونقل ریلی پرسرعت، پس از ارائه مقدمه‌ای از دکتر صفارزاده، دبیر کمیسیون و دکتر شکرچی زاده، رئیس کمیسیون و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر رسولی، مدیرعامل شرکت راه آهن توضیح داد که در اهمیت و لزوم انجام این طرح شکی وجود ندارد و این طرح در اولویت اول شرکت راه‌آهن قرار دارد بااین‌حال بایستی جزئیات شرح خدمات و نحوه انجام کار جلسات تخصصی با دانشگاه علم و صنعت به‌عنوان مجری همکار طرح جمع‌بندی شود. وی در ادامه توضیح داد که در حال حاضر مرکز جهادی پیشرفت راه‌آهن بستر مناسبی برای انجام طرح‌های پژوهشی فراهم آورده است و شعار شرکت راه‌آهن این است: "ایران روی ریل به‌سوی آینده". در این خصوص مقرر شد تا جزئیات شرح خدمات طرح قطار سریع‌السیر توسط شرکت راه‌آهن و دانشگاه علم و صنعت جمع‌بندی گردد و در جلسه بعدی کمیسیون مطرح شود.
در مورد گزارش عملکرد سامانه ساتع نیز دکتر صفارزاده توضیحات جامعی را به کمیسیون ارائه کرد. در ادامه اعضای کمیسیون اشاره کردند که سازوکار مشخصی برای انجام طرح های پژوهشی در کشور وجود ندارد و این موضوع دشواری‌های پژوهش را دوچندان کرده است به‌گونه‌ای که پژوهشگران بیش از آن‌که مشغول پژوهش باشند، مشغول وصول مطالبات و انجام روند‌های اداری برای حق بیمه و مالیات هستند. همچنین دکتر صفارزاده توضیح داد که وظیفه معاونت پژوهش در دستگاه‌های دولتی احصا چالش‌ها و اولویت‌های پژوهشی و تعریف پروژه های پژوهشی برای دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان است درحالی‌که بعضاً این معاونت‌ها رأساً به کار پژوهش می‌پردازند و تبدیل به رقیب دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی شده اند. نهایتاً پیشنهاد شد تا هر چه سریع‌تر پیش نویس یک نظام فنی و اجرایی برای کار‌های پژوهشی با همکاری مهندس سعیدی کیا، وزیر سابق راه و ترابری و جهاد کشاورزی و عضو حقیقی کمیسیون، تهیه و به دبیرخانه شورای عالی برای اقدامات بعدی ارسال شود.

منبع: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری

عناوین برگزیده