تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۰۱۸۲۲
معاون وزیر راه خبر داد:

اعلام آمادگی آنکارا برای از سرگیری سفر‌های ریلی میان ایران و ترکیه

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت راه آهن از مذاکرات مقامات ریلی ایران و ترکیه برای افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل بار و مسافر خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سعید رسولی درباره همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه جابه جایی بار و مسافر با قطار اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ در ۳ ماهه پایانی سند همکاری ۵ جانبه در آنکارا به امضا رساندیم که طی آن سند، قرار شد با همکاری ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، ایران و ترکیه کریدور جنوبی دریای خزر برای سیر بار‌های حمل شده میان چین و اروپا فعال شود.

وی ادامه داد: نرخ تعرفه یکسان برای راه اندازی این کریدور به توافق و در سند مذکور به امضا رسید.

رسولی گفت:، اما این موضوع با شیوع ویروس کرونا و انسداد مرز‌ها همزمان شد که بیش از ۴ ماه مرز‌ها مسدود بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: پس از این موضوع، قرار شد مجدداً نرخ تعرفه‌ها را مورد بازنگری قرار دهیم امسال با گفتگو‌هایی که با طرف‌های ذی ربط انجام شد، نرخ تعرفه‌ها را بررسی کردیم که تا چه میزان می‌توانیم این نرخ‌ها را اصلاح کنیم که با سایر کریدور‌ها قابل رقابت باشد.

نتایج سفر اخیر به آنکارا: ۳ توافق مهم حمل ریلی بار میان ایران و ترکیه

وی یادآور شد: ماه گذشته سفری به آنکارا داشتیم و مجدداً بر این سند همکاری در مذاکراتمان با طرف ترکیه‌ای تأکید شد و به توافق رسیدیم در حال حاضر هم معاونت بهره برداری شرکت راه آهن و شرکت‌های فورواردی کالا در بخش خصوصی، مشغول مذاکره برای جذب بار از مسیر کریدور ایران هستند.

مدیرعامل شرکت راه آهن درباره یکی دیگر از توافق‌های ایران و ترکیه گفت: در این سند که اخیراً به امضا رسید، موضوع دیگری هم به توافق رسید و آن جذب بار‌های ترانزیتی میان ترکیه و افغانستان از مسیر ریلی ایران و خط آهن خواف - هرات و همچنین ترکیه-پاکستان و خط آهن میرجاوه بود.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه‌ای‌ها خواهان راه اندازی خط باری بندر شهید رجایی به ترکیه هستند تا بتوانند بخشی از واردات خود را از بندر شهید رجایی ایران انجام دهند که با موافقت ایران روبه رو شد و در سند همکاری‌های ما با ترکیه به امضا رسید؛ ما در تلاشیم تا سطح همکاری‌هایمان با ترکیه را ارتقا دهیم.

تردد قطار‌های مسافری ایران و ترکیه

رسولی در خصوص همکاری‌های مسافری ایران و ترکیه نیز گفت: سال گذشته هفتگی اعزام دو قطار به وان و آنکارا را شاهد بودیم، اما به خاطر شیوع کرونا، این تردد‌ها متوقف شده است.

مدیرعامل راه آهن اظهار داشت: در سفر اخیری که به آنکارا داشتم، این موضوع بار دیگر مطرح کردیم؛ هر دو طرف به راه اندازی مجدد سفر‌های ریلی میان اتباع ایران و ترکیه علاقه‌مند هستند؛ اما ما به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بررسی دقیق‌تری را در دست اقدام داریم.

توسعه خطوط ریلی با تعداد ناوگان موجود متناسب نیست

وی در خصوص کمبود واگن و لوکوموتیو در بخش‌های باری و مسافری اظهار کرد: در خصوص افزایش واگن‌های باری در هفته‌های اخیر بر روی یک طرح متمرکز شده‌ایم از ابتدای سال هم برای افزایش بهره وری شبکه ریلی و ارتقای سهم حمل ریلی بار اقدام به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز کرده‌ایم.

رسولی تصریح کرد: بار به اندازه کافی موجود هست، اما به دلیل عدم اتصال شبکه ریلی به چشمه‌های بار در بسیاری از موارد، مساله حمل ترکیبی را داریم که سبب افزایش نرخ حمل بار برای کارخانجات می‌شود که درنتیجه از این موضوع صرف نظر می‌کنند، اما در طرحی که در دست مطالعه داریم، علاوه بر اینکه پیش بینی شده تا بسیاری از مراکز اصلی بار به شبکه ریلی متصل شوند، برنامه افزایش بهره وری مراکز و چشمه‌های باری هم که در حال حاضر به شبکه ریلی متصل هستند را نیز در دست اجرا داریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۷۰ کیلومتر خط تجاری و اقتصادی داریم که کارخانجات را به شبکه راه آهن متصل می‌کند، ولی میزان باری که می‌توانیم به این خطوط آنتنی بیاوریم با آنچه فعلاً انجام می‌شود، متفاوت است علت آن هم کمبود ناوگان است.

شرکت‌های ریلی تقاضای تولید ۱۰ هزار واگن به سازنده داخلی داده‌اند

معاون وزیر راه تأکید کرد: در طول سال‌های اخیر شبکه ریلی توسعه داشته، اما متناسب با آن، ناوگان ریلی افزایش نداشته است؛ خوشبختانه در این یکی دو ساله که موضوع تولید داخل مطرح بوده، حدود هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ناوگان باری ساخته شده است، اما باید یک جهش بزرگ در تولید ناوگان ما رخ بدهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای تولید ۱۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه ناوگان ریلی به تولیدکنندگان داخلی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی ارسال شده و به دست شرکت راه آهن رسیده است. این سهمیه را به صورت متوازن میان واگن کنندگان داخلی توزیع کرده‌ایم که هم ظرفیت تولید آن‌ها را برای سال‌های متوالی پُر می‌کند و هم اینکه هر ناوگانی که تولید می‌شود، بلافاصله به شبکه ملحق می‌کنیم.

مدیرعامل راه آهن درباره دیگر اقدامات کوتاه مدتی که برای پر کردن خلأ کمبود ناوگان ریلی انجام شده، افزایش بهره وری آن‌ها و استفاده حداکثری از سیر و حرکت ناوگان موجود عنوان و اظهار کرد: امیدواریم با این اقدامات سهم بخش حمل و نقل ریلی افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده