به گزارش میمتالز به نقل از تین نیوز، سعید رسولی این مطلب را ۱۶ اسفند ماه سال گذشته در حاشیه برگزاری اجلاس دریایی هندوستان ۲۰۲۱ گفت: در این نشست تواناییها و رویکرد راهآهن جمهوری اسلامی ایران در توسعه همکاریهای حمل و نقل دریایی ـ ریلی به ویژه تقویت کریدورهای بینالمللی ریلی مطرح شد که خوشبختانه این امر مورد استقبال اعضای نشست قرار گرفت.
رسولی افزود: چابهار یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی کشور است که دولت هند در سرمایه گذاری جهت توسعه بندر شهید بهشتی آن مشارکت دارد.
وی عنوان کرد: ویژگیهای منحصر به فرد این بندر و همینطور اتصال ریلی آن در آینده نزدیک، این بندر را به عنوان یکی از بنادر تأثیرگذار در حمل و نقل بین المللی کالا، به ویژه ترانزیت کالا میان کشورهای شبه قاره هند و کشورهای CIS تبدیل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از جمله موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور بود. این طرح در حال اجراست و امیدواریم که در سال ۱۴۰۰ فاز اول آن به بهره برداری برسد.
رسولی با بیان اینکه بندر چابهار برای اتصال کشورها به یکدیگر از اهمیت ویژهای برخوردار است، عنوان کرد: برای پشتیبانی از بندر چابهار سه نقطه به عنوان مرکز لجستیک پیشبینی شده و ایجاد آن در دستور کار راهآهن قرار گرفته است، که مهمترین آن مرکز لجستیک زاهدان است و دو نقطه دیگر مراکز لجستیک مرزی میرجاوه و شمتیغ هستند.
وی با تاکید بر اینکه یکی از کوتاهترین و باصرفهترین مسیرهای اتصال کشورهای حوزه خلیج فارس و شبه قاره هند به کشورهای حاشیه دریای خزر و شرق اروپا کریدور شمال-جنوب است، گفت: راهاندازی این کریدور حائز اهمیت بوده چرا که ایران به لحاظ منافع اقتصادی سیاسی و امنیتی از اولویت بالایی برخوردار است.
مدیرعامل شرکت راهآهن افزود: این کریدور در مسیر بندرعباس به سمت شمال تکمیل شده و تا رشت مسیر ریلی آن در حال بهره برداری است، تنها مسیر رشت به آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر تکمیل نشده که امیدواریم در آینده نزدیک این اتصال ریلی نیز انجام و کریدور ریلی به صورت کامل مورد بهرهبرداری قرار بگیرد. هر چند در حال حاضر این کریدور ریلی از طریق حمل ترکیبی ریلی ـ جادهای ـ ریلی قابل استفاده است.
منبع: فرینا