تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۴۰
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۰۷۸۷۰

عراق طرح اتصال راه آهن شلمچه، بصره را تصویب کرد

‌می‌متالز - سخنگوی دولت عراق گفت اجرای این طرح به زودی آغاز خواهد شد و عراق از توسعه ناوگان ریلی با کشور‌های همسایه حمایت می‌کند.

به گزارش می‌متالز، کابینه دولت عراق به طور رسمی، اجرای طرح اتصال راه آهن شلمچه، بصره را تصویب کرد.
حسن ناظم سخنگوی دولت عراق گفت: اجرای این طرح به زودی آغاز خواهد شد و عراق از توسعه ناوگان ریلی با کشور‌های همسایه حمایت می‌کند.
طالب جواد الحسینی مدیر کل راه آهن عراق نیز در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: به زودی پس از کلنگ زنی طرح بندر بزرگ فاو، به طور مستقیم با طرف ایرانی مذاکرات فوری برای شروع طرح متصل کردن خط ریلی شلمچه به بصره را اغاز خواهیم کرد.
گفتنی است؛ اسفند ماه سال گذشته، محمد اسلامی وزیر راه، مسکن و شهرسازی کشورمان که بنا به دعوت همتای عراقی خود به بغداد سفر کرده بود، با وزیر حمل و نقل و وزیر مسکن عراق دیدار و راهکار مشارکت ایران در شهرسازی و همچنین تکمیل راه آهن شلمچه به بصره را با مقام‌های عراقی مورد بررسی قرار داده بود.
سال ۹۰ بود که در ایران اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر انجام شد بنابراین در راستای اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و رسیدن به کربلا، ضرورت داشت ادامه این خط ریلی از شلمچه تا بصره عراق به طول حدود ۳۲ کیلومتر در خاک عراق ساخته شود.
از سوی دیگر در کشور عراق، خط ریلی از بصره تا کربلا ساخته شده و با تکمیل ۳۲ کیلومتر خط آهن شلمچه تا بصره، زائران ایرانی می‌توانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند و از این منظر جابه جایی مسافران و گردشگران ایرانی به مقصد عراق از طریق خط آهن تسهیل خواهد شد.
خط ریلی شلمچه، بصره ۳۲ کیلومتر است. این طرح قرار بود قبل از سال ۲۰۱۴ آغاز شود، اما به علت تجاوز تروریست‌های تکفیری صهیونیستی داعش به عراق متوقف شد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده