تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۰۱۶۳۷

ترانزیت ریلی از مرز سرخس افزایش یافت

‌می‌متالز - مدیر کل راه آهن خراسان گفت: ترازیت کالا از مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان طی ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۹ درصد افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، مصطفی نصیری ورگ روز سه‌شنبه افزود: این آمار مجموع عملکرد ۱۱ ماهه در مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان است که با وجود بسته بودن این مرز به خاطر شیوع کرونا باز هم میزان ترانزیت کالا افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در این مدت ۴۳۰ هزار تن انواع کالا و محموله‌های ترانزیتی با ۱۰ هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس حمل شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان، مرز ریلی و بین المللی سرخس را بزرگترین پایانه ریلی کشور دانست و گفت: از مجموع ۴۳۰ هزار تن بار ترانزیت شده، ۳۱۱ هزار تن شامل ترانزیت وارده و ۱۱۹ هزار تن شامل ترانزیت صادره می‌باشد.

وی افزود: محموله‌های ترانزیتی مرز ریلی سرخس، بیشتر از مبداء کشور‌های آسیای مرکزی وارد و از مرز بندرعباس صادر می‌شود که اغلب شامل گوگرد و کانتینر می‌باشد.

شهرستان مرزی سرخس در ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

پیش از شیوع ویروس کرونا، سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی جابه‌جا می‌شد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.

با توجه به اتصال خط آهن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه از طریق خراسان رضوی و قرار گرفتن در کریدور‌های بین المللی، ۶۰ درصد حمل و نقل سالانه ریلی کالای این استان در حوزه برون مرزی و در بخش ترانزیت، واردات و صادرات بوده است.

هزار و ۴۰۰ کیلومتر معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور در خراسان رضوی قرار دارد. خراسان رضوی بیشترین سهم و رتبه نخست جابه‌جایی مسافر را نیز در ناوگان ریلی ایران به خود اختصاص داده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده