تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۰۲۵۹۸

چرا «رونق» از راه آهن خواف-هرات دور است؟

‌می‌متالز - نایب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی گفت: مساله اصلی عدم فعالیت ریلی مسیر راه آهن خواف - هرات، نبود گمرک دو طرفه در ایران و افغانستان و مسائل امنیتی مربوط افغانستان است، برگشت کانتینر‌ها از افغانستان به ایران بسیار پر هزینه است و این از مسائلی است که فعالیت تاجران در این مسیر را کاهش داده است.

به گزارش می‌متالز، محمود امتی در خصوص عدم فعالیت‌های صادراتی در مسیر ریلی خواف - هرات اظهار کرد: بحث راه اهن خواف هرات هم مزایایی دارد و هم معایبی، مزایایش این است که یک مسیر ریلی است که به افغانستان متصل می‌شود و کمک بزرگی به صادرات ما می‌کند، اما از مسائلی که فعالیت صادراتی از مسیر ریلی خواف هرات را با چالش مواجه می‌کند این است که مسیر اصلی این راه آهن باید از گمرک دوغارون و جاده اسلام قلعه - هرات بگذرد و همچنین مشکلات و مسائل امنیتی افغانستان در رابطه نیز بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: از طرفی، احتیاج به ایجاد گمرک در دو کشور دوطرفه نبود و یک مسیر با ده‌ها کیلومتر اضافه‌تر برای ما ریل گذاری شده است. برای مسیر ریلی بار باید حتما به صورت رفت و برگشت برنامه ریزی شود که متاسفانه ما هنوز نتوانسته ایم مساله برگشت واگن‌ها و کالا‌ها را حل کنیم، برگشت کانتینر‌ها از افغانستان به مرز‌های داخلی کشور در حال حاضر بسیار پرهزینه است و این از مسائلی است که متاسفانه تاجران را نسبت به فروش و سرمایه گذاری دلسرد می‌کند.

وی افزود: در بحث تجهیز زیر ساختی مسیر ریلی خواف-هرات، زیر ساخت‎های آن آماده و ریل‌گذاری شده است و بنا به شنیده‌های ما یک قطار نیز در این مسیر رفت و آمد داشته است، اما این به تنهایی برای رونق این مسیر کفایت نمی‌کند.

امتی خاطرنشان کرد: استقرار انبار‌ها و گمرکات در دوطرف مرز‌ها و رغبت تاجران و بازرگانان داخلی در فرستادن کالا‌ها و همچنین تمایل تاجران افغان به خرید و واردات که از طریق ایجاد خط مرزی و صادراتی درهرات صورت می‌گیرد، از نکات قابل توجه در بهبود سازی این مسیر ریلی است.

نایب رییس انجمن حمل و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین با اشاره به حاشیه‌های موجود در ارتباط با آتش سوزی اسلام قلعه عنوان کرد: این مساله خسارت‌های چند صد میلیون دلاری به اقتصاد دو کشور وارد کرد و عمده خسارت‌ها به افغانستان تعلق داشت. همچنین مقصر اصلی این حادثه بنا به گفته تاجران و مسوولان افغان، خود مسوولان حاضر در اسلام قلعه هستند. ما نیز از طریق مسائل حقوقی و پیگیری‌های دیپلماسی در پی جبران خسارت‌ها هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده