تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۲۰۱۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

زغال سنگ یا انرژی پاک، جدال سیاه و سبز

می متالز - در بزرگترین نشست انرژی دنیا در بلومبرگ چه گذشت؟
زغال سنگ یا انرژی پاک، جدال سیاه و سبز

به گزارش می متالز به نقل از بلومبرگ، قیمت هر تن زغال سنگ در اروپا به ۱۰۰ دلار رسید که میتواند به تولید کنندگان انرژی های سبز حتی بیشتر از معدنچیان سود برساند.
برخلاف تلاش های جهانی احیای سوخت های فسیلی کثیف در دنیا، مدیران شرکت های انرژی در پی ارائه یک جایگزین مناسبی هستند که تمایل استفاده از انرژی پاک را بیشتر نماید. هزینه های انرژی بالاتر می تواند عامل افزایش بهره وری در صنعت، تسهیل سیاست گذاری در صنعت و عامل اجرایی شدن تکنولوژی های روز در تولید مواد اولیه باشد.
پائلو برتوزی، مدیر اجرایی شرکت توربودن اسپا ( واحدی از صنایع سنگین میتسوبیشی) در نشست بلومبرگ در لندن گفت : این یک فرصت است. فقط قیمت اهمیت ندارد بلکه روند هم مهم است. اگر قیمت ها افزایش پیدا کنند مردم بیشتر به این فکر میکنند که در قبال افزایش قیمت انرژی چه کار کنند.
افزایش ناگهانی در تولید زغال سنگ که از تقاضای انرژی در چین منجر شده است باعث افزایش هزینه های سوخت های فصیلی در تامین برق شده است. این رویه کارگوها را از اروپا دور کرده و قیمت برق را از بریتانیا تا ایتالیا افزایش داده است.
این دولت ها در حال حاضر در پی محدود کردن اثرات مخرب سوخت های فسیلی برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی تلاش میکنند. در نتیجه بسیاری از صنایع سالها وقت باید صرف کنند تا از انرژی های بادی و خورشیدی به جای نیروگاه های زغال سنگ استفاده کنند.
به گفته ایگنوسیو گالان، مدیرعامل شرکت آیبردولا اسپا که اولین و بزرگترین شرکت سازنده انرزه های بادی در اروپاست، قیمت های بالای زغال سنگ و حامل های انرژی، انرژی های نو را از نظر اقتصادی بهتر جلوه میدهد، به بیان دیگر هزینه های سوخت های فسیلی در حال افزایش است و این به نفع انرژی های نو است، به این معنا که که اگر شما در سوخت های فسیلی سرمایه گذاری کنید، خواهید شد.

 

انرژی های پاک در مقابل زغال سنگ

شرکت پرتغالی انرگوس، اقدامات مشابهی را انجام داده است و برق عمده ی خود را از منابع تجدید پذیر تامین میکند و در نظر دارد که از انرژی پاک که در حال حاضر قیمت بالاتری دارد بیشتر استفاده کند و با این کار عملا ذغال سنگ کمتری را نسبت به رقبای خود استفاده می کند. افزایش قیمت زغال سنگ می تواند تاثیر مثبتی بر روی انرژی های تجدید پذیر گاز خواهد گذاشت و از انتشار گاز دی اکسید کربن جلوگیری خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت ای پی دی گفت: طراحی زیر ساخت ها در بخش انرژی در مسیر درستی حرکت میکنند و تقاضا در حال افزایش است و این برای ما مخصوصا برای سرمایه گذاری ها خبر خوبی است و باعث میشود نسبت به اینده خوشبین تر باشیم.
سیاست گذاران نیز به این افزایش قیمت ها توجه داشته اند مثلا در اکراین که یک سوم برق خود را از زغال سنگ تامین میکند سیاست مداران به دنبال راه هایی مانند استفاده از انرژی هسته ای وگاز طبیعی برای جایگزین کردن زغال سنگ میگردند، در حالی که به دلیل تخریب معادن زغال سنگ در خلال جنگ با روسیه بیشتر حجم زغال سنگ در این کشور وارداتی است.
دن بلیک ، مشاور اصلی سرمایه گذاری به نخست وزیر گفت: قیمت زغال سنگ ما را مجبور میکند که در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنیم.
گزالو گارسیا ، مدیر کل گروه منابع طبیعی جهان در بخش سرمایه گذاری بانکی شرکت گلد من ساچس گروپ در حاشیه این نست اعلام کرد، در مقابل، افزایش قیمت زغال سنگ شرکت هارا از ساختن نیروگاه هایی که سوخت آنها زغال سنگ است را منصرف میکند. هیچ نیروگاه زغال سنگ جدیدی در اروپای غربی ساخته نشده است و انرژی های نو بدون شک بزرگترین سهم بازار برق را در دست خواهد گرفت. در حال حاضر ، افزایش قیمتی زغال سنگ به معنای رونق معادن تولید کنندگان بزرگ نیست و شرکت آنها قصد سرمایه گذاری برای معادن جدید زغال سنگ را ندارند. اگر هزینه های سوخت معمول افزایش یابد و شما بهره وری انرژی را توسعه دهید ، انگاه زمان بازگشت سرمایه این گونه پروژه ها کوتاه تر میشود و این پروژه ها برای سرمایه گذاری جذاب تر میشوند .
به گفته ی فیلیپ ساکوئت، رئیس بخش گاز و انرژی های نو و در شرکت توتا عنوان کرد که اگر زغال سنگ گران شود، زغال سنگ کمتری صادر میشود و فضای بیشتری برای گاز فراهم میشود و دی اکسید کربن کمتری انتشار میابد. شرکت های پالایشی نیز انتظار دارند از افزایش قیمت زغال سنگ بهره مند شوند چون گاز طبیعی عرضه شده توسط انها به عنوان سوخت جایگزین عمل میکند.

توربدن که تولید کننده توربین های بازیافت کننده گرمای زاید به برق است نیز از این تغییرات انتظار سودآوری دارد. این شرکت یک واحد دو مگا واتی در موراکو تاسیس کرده است که از سال ۲۰۱۰ در تولید انرژی از گاز های نیروگاهی برای چرخاندن توربین فعالیت میکند. این واحد چهار سال پیش، پروژه برای تولید انرژی برق مازاد از نیروگاه مترکز خورشیدی نزدیک سایت راه اندازی شد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده