تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۷
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۲۰۱۸۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رکود سنگین در بازار آهن

‌می‌متالز - آزادسازی ارز‌های بلوکه شده ایران در عراق، کره جنوبی و دیگر کشور‌ها با موافقت آمریکا گام‌های اولیه خود را بر می‌دارند از سوی دیگر وعده‌های جدید رئیس کل بانک مرکزی سبب سینگال‌های کاهشی در نرخ ارز در روز‌های اخیر شده است. بازار آهن نیز به دنبال همین شرایط مجددا به روند نزولی بازگشته البته این افت قیمت‌ها سبب رکود شدید و بی سابقه‌ای در بازار فولاد و آهن در آستانه سال جدید شده است.

به گزارش می‌متالز، در روز گذشته با توجه به گفتگو‌های صورت گرفته با اکثر فروشندگان مقاطع طویل، لوله و پروفیل، آن‌ها از این شرایط ناراضی بودند و تاکید کردند تا وقتی که تکلیف نرخ ارز و اوضاع سیاسی کشور مشخص نشود بازار آهن به همین شکل تا چند ماه اخیر در رکود باقی خواهد ماند. نکته قابل توجهی که در این میان وجود دارد این است که کاهش محسوس قیمت‌های انواع محصولات فولادی در روز گذشته در شرایطی اتفاق افتاد که متوسط نرخ شمش القایی در بازار آزاد، روز گذشته تنها به میزان ۵۰ تومان کاهش یافت و با تداوم مقاومت حلقه میانی زنجیره فولاد و البته فروشندگان قراضه آهن نسبت به کاهش بیشتر قیمت‌ها نباید چندان به افت قیمت مقاطع طویل در روز‌های آینده امیدوار بود.

بخصوص حال که قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد مجددا وارد روند صعودی شده است و همین موضوع حتی با وجود رویه‌ای که اخیرا بورس کالا در تعیین قیمت پایه محصولات فولادی براساس نرخ‌های هفته گذشته در پیش گرفته است، بازهم روی رشد احتمالی قیمت شمش بلوم در بورس اثر می‌گذارد و نوردکاران برای حفظ حاشیه سود خود هم که شده، نمی‌توانند قیمت‌های اعلامی محصولاتشان را چندان کاهش دهند و در صورت نبود تقاضا جنس‌هایشان در بازار داخلی، ناچار به صادرات مقاطع طویل از طریق بازارچه‌های مرزی زیر قیمت‌های صادراتی شمش هستند.

به طور کلی براساس قیمت‎های اعلامی از سوی تولیدکنندگان فولادی؛ شاهد کاهش ۵۰ تا ۲۵۰ تومانی نرخ بیشتر انواع میلگرد آجدار در بازار بودیم و حتی برخی شرکت‌ها قیمت محصولاتشان را بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تومان نیز کاهش دادند؛ محدوده قیمتی میلگرد ۱۴ آجدار نیز در کانال ۱۲ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان قرار گرفته است. همچنین بیشتر تولیدکنندگان نبشی، ناودانی و سپری نرخ محصولاتشان را بین ۵۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند، با وجود ثبات نسبی قیمت برخی تولیدکنندگان تیرآهن، برخی دیگر هم قیمت محصولاتشان را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومان کاهش دادند و بنگاه‌های تهران نیز کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت هر شاخه از سایز‌های پرفروش تیرآهن ذوبی را اعمال کردند. همچنین در روز گذشته عمده تولیدکنندگان قوطی و پروفیل قیمت محصولات خود را کاهش دادند و نرخ‌هایشان را با افت بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان اعلام کردند. در حوزه لوله نیز قیمت لوله مانیسمان و قیمت لوله درزدار ثابت باقی ماندند.

منبع: ایران جیب

عناوین برگزیده