تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۲۰۲۳۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بالا و پائین نماد فولاد در اسفند ۹۹

‌می‌متالز - سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان که در بورس تهران با نماد فولاد شناخته می‌شود طی نیمه اول اسفندماه افت و خیز‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، اما معامله گرانی که در آخرین روز معاملاتی بهمن ماه سهام این شرکت را خریداری کرده اند، با زیان مواجه نکرده است.

به گزارش می‌متالز، سرمایه‌گذاران بورسی در اسفندماه مختصات جدیدی از بازار سهام را پیش‌رو داشتند. این وضعیت با تغییر رئیس این سازمان و به دنبال آن متحول شدن برخی قوانین همچون دامنه نوسان نامتقارن ایجاد شده بود و معامله کردن در این بازار را با ریسک کمتری مواجه می‌کرد. با این حال به نظر می‌رسد در نقشه راه جدید بورس ریسک سرمایه گذاری در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار مثل فولاد کاهش یافته و ریسک سرمایه‌گذاری در سهم‌های کوچک با وجود دامنه نوسان نامتقارن تغییر چندانی نکرده است.



بررسی روند قیمت سهام فولاد در نیمه اول اسفندماه

اگر نماد فولاد را در هجده روز ابتدایی اسفندماه ۹۹، که سیزده روز آن روز‌های معاملاتی در بورس به شمار می‌آید، زیر ذره بین قرار دهیم این نکته به دست می‌آید که در این سیزده روز معاملاتی، نماد فولاد ۷ روز سبزپوش بوده و با رشد قیمت مواجه شده و ۶ روز را نیز با چراغ قرمز و کاهش قیمت سپری کرده است.
بررسی معاملات نماد بزرگ‌ترین فولادساز ایران حکایت از آن دارد که دامنه نوسان نامتقارن به فولاد کمک کرده است که با وجود نزدیک بودن شمار روز‌های مثبت و منفی معاملاتی از ابتدای اسفند تا هجدهمین روز این ماه، سهامداران فولاد در این ماه در این بازه زمانی با زیان مواجه نشوند به گونه‌ای که در آخرین روز معاملاتی بهمن ماه ۹۹ سهام فولاد ۱۲۲۰۰ ریال قیمت خورده و در هجدهمین روز اسفندماه فولاد ۱۲۴۸۰ ریال قیمت داشته است.

آغاز منفی فولاد در آخرین ماه سال

نگاه دقیق‌تر به افت و خیز‌های نماد فولاد نشان می‌دهد این سهام اسفندماه را همگام با وضعیت متزلزل بورس که از اواخر بهمن ماه آغاز شده بود با زیان آغاز کرده و طی ۳ روز دوم، سوم و چهارم اسنفدماه به ترتیب ۰.۱۶، ۱.۹۹ و ۱.۹۴ از ارزش خود را از داده است. به این ترتیب در پایان این سه روز سهامداران فولاد قیمت ۱۱،۶۴۰ریالی را در برابر این نماد دیده و روی هر سهم ۸۴۰ ریال زیان کرده اند.

فولاد روز پنجم اسفندماه پر فروغ بوده و ضمن اثرگذاری مثبت بر شاخص کل بورس با افزایش ۴.۴۶ درصدی به قیمت ۱۲۱۷۰ ریال رسیده تقریبا زیان سه روز ابتدای اسفند را جبران کرده است.

دو روز قرمز دیگر در کارنامه پایان سال فولاد

نماد فولاد مجددا در روز‌های ششم و هفتم اسفندماه که روز‌های ریزشی بورس بوده با کاهش ۱.۴۴ درصدی و ۱.۹۴ درصدی مواجه شده و در پایان هفتمین روز اسفند به قیمت ۱۱،۶۰۰ریال معامله شده است.
فولاد بعد از این زیان دهی دو روزه وارد فاز صعودی قیمت شده و در ۴ روز معاملاتی پی در پی – روز‌های ۱۰ تا ۱۳ اسفندماه – به ترتیب ۱۰ ریال، ۳۴۰ ریال، ۳۰۰ ریال و ۹۰ ریال افزایش قیمت داشته و نهایتا در روز ۱۳ اسفندماه که نماد فولاد قیمت ۱۱۹۱۰ ریال را در مقابل خود دیده، همچنان نسبت به آغاز اسفندماه در زیان بوده است.

زیان سهام فولاد برای معامله گران اسفندماه این سهام در روز معاملاتی بعد یعنی ۱۶ اسفندماه تشدید شده چرا که در این روز فولاد ۱.۶۲ درصد و به عبارتی ۱۹۰ ریال دیگر از ارزش خود را از دست داده است.

بازگشت قدرتمند فولاد به مدار صعودی

با این حال نماد فولاد در ۱۷ و ۱۸ اسفندماه به مدار صعودی وارد شده و نکته قابل توجه این که در این دو روز به ترتیب ۴۶۰ ریال و ۷۰۰ ریال افزایش قیمت داشته است که دومین افزایش قیمت این سهام – جهش ۵.۹۴ درصدی در روز هجدهم اسفندماه – به لطف دامنه نوسان نامتقارن به دست آمده است.
به این ترتیب می‌توان از روند معاملات نماد فولاد می‌توان مشاهده کرد که این سهام اگرچه اسفندماه را با زیان آغاز کرده و روز‌های زیان دهی آن هم فقط یک روز کمتر از روز‌های سوددهی بوده، اما نهایتا دامنه نوسان نامتقارن این سهام را از زیان دهی تا این مقطع نجات داده است.

افق پیش روی سهام بزرگترین فولادسازی ایران

ضمنا به نظر می‌رسد با توجه به جهش‌های قیمت اخیر نماد فولاد این سهم پتانسیل سوددهی بیشتر را نیز در روز‌های باقیمانده از اسفندماه دارد.
شایان ذکر است فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۳۷۱ احداث شده و بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد کشور است. سهام این شرکت از سال ۱۳۸۵ در بورس تهران پذیرش شده است.

منبع: دنیای معدن

عناوین برگزیده