تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۸:۰۲
بازدید: ۹۱۵
کد خبر: ۲۰۲۳۵۴
سرویس خبر : انرژی

انتقال آب خلیج فارس به عینت رسیدن یک رویا بود/ دغدغه مردم سیستان و بلوچستان برای تامین آب با همت وزارت صمت رفع شد

می متالز - طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور یکی از مهم‌ترین پروژه های ملی است که بعد از گذشت تقریبا ۷ سال هم اکنون به مرحله اجرا رسیده و آب همچون خونی تازه در رگ‌های سرزمینمان ریشه دوانده است. البته در کنار تامین آب مورد نیاز صنایع که در این طرح تعریف شده، تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان از طریق انتقال آب دریای عمان است که به همت وزارت صمت همزمان با انتقال آب خلیج فارس به استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، یزد و اصفهان انجام خواهد شد و به نوعی عیدی وزارت صمت به مردم این استان خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، تامین آب پایدار، امروز به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها برای کشومان بشمار می‌آید، چراکه طی سال‌های گذشته با کم شدن منابع آبی زیرزمینی شاهد خشکسالی و بحران آب بوده ایم و همین موضوع نیز سبب شد تا صنعتگران بزرگ فکری برای تامین منابع آبی خود بیندیشند تا بتوانند در ادامه مسیر تولید باقی بمانند. در این راستا یکی از اقدامات خوب صورت گرفته ازسوی شرکت‌های معدنی و صنعتی بزرگ کشورکه حمایت دولت و وزارت صمت را به همراه داشته و البته برنامه ریزی اولیه آن به حدود ۷ سال پیش باز می‌گردد، تعریف طرحی برای انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی و همچنین شرق کشور است. زیرا در این مناطق عمده صنایع بزرگ صنعتی و معدنی دایر شده اند.

به عینت رسیدن یک رویای ناباورانه

جالب است بدانید که حجم سرمایه گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال است و وزیر صمت نیز اجرای این ابر پروژه ملی را اینگونه توصیف کرده و گفته است: به عینت رسیدن این رویای ناباورانه با افتتاح کامل خط اول و با این ریل گذاری صحیح و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور شاهد خواهیم بود، در واقع انجام این طرح از منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مورد تاکید ریاست محترم جمهوری بوده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم دولت در راستای بهبود وضعیت زندگی مردم کشورمان در نقاطی که نیازمند منابع آبی هستند، انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان است که در خط چهارم انتقال آب از جنوب کشور تعریف شده و وزیر صمت نیز در این زمینه عزم جدی برای اجرا و تکمیل هرچه سریعتر آن را دارد.

اراده‌ای برای پاسخ به یکی از مهمترین دغده‌های مردم سیستان

بازخورد انتقال آب برای مردم سیستان و بلوچستان در میان دیگر افراد مسئول در کشور همچون نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز قابل توجه است؛ چراکه محمد سرگزی در اظهار نظری در این زمینه اعلام کرده است: یکی از دغدغه‌های جدی مردم در استان سیستان و بلوچستان پیگیری و اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به شهر‌های این استان است که خوشبختانه با اراده وزیر صمت طرح انتقال آب از دریای عمان برای مصرف شرب و صنایع معدنی سیستان و بلوچستان (خط ۴ انتقال آب) همزمان با آغاز عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم انتقال آب خلیج فارس کلید خواهد خورد.

پروژه انتقال آب از دریای عمان برای استان سیستان و بلوچستان (خط ۴ پروژه انتقال آب) که توسط کنسرسیوم تابش با اعتباری نزدیک به ۱.۴ میلیارد یورو همزمان با آغاز عملیات اجرایی خطوط دوم و سوم انتقال آب خلیج فارس کلید خواهد خورد.

به عقیده سرگزی با اراده‌ای که در مجموعه وزارت صمت و شخص وزیر صمت وجود دارد این طرح هر چه سرعتر شروع و در یک بازه زمانی ۴ ساله به اتمام می‌رسد تا دغدغه مردم این استان در حوزه شرب و به خصوص صنایع معدنی برآورده شود.

نگاهی گذرا به خط ۴ پروژه انتقال آب

با نگاهی گذرا به طرح تامین آب استان سیستان و بلوچستان (خط ۴ پروژه انتقال آب) میتوان به مشخصات این طرح نیز پرداخت که بر اساس آن طرح تامین آب استان سیستان و بلوچستان از دریای عمان با ظرفیت ۸۰۰ هزار متر مکعب در روز و به طول ۶۲۰ کیلومتر از زمین تا زاهدان بوده و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ این طرح ۱۱ باب تا زاهدان و طول انشعاب تا زابل ۲۰۰ کیلومتر است.

در واقع ابر پروژه استراتژیک و ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق ایران که با تدبیر وزارت صمت و با همت شرکت‌های بزرگ معدنی کشور اجرا می‌شود، تحول عظیمی را در استان‌های مسیر انتقال ایجاد خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده