تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۰۲۳۵۱
سرویس خبر : انرژی
مقتدایی گفت:

ضرورت تامین آب پایدار برای قطب صنعت کشور/انتقال آب خلیج فارس به اصفهان می‌تواند کمتر از ۵ سال به بهره برداری برسد

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: بهره برداری انتقال آب خلیج فارس به اصفهان می‌تواند با پیمانکاران متعدد و پیشبرد چندجانبه طرح کمتر از ۵ سال به بهره برداری برسد.

به گزارش می‌متالز، عباس مقتدایی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به اصفهان اظهار داشت: با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان و استقرار بیش از ۸ هزار واحد تولیدی اعم از کارگاه‌های کوچک و بزرگ و صنایع مادر مثل فولاد مبارکه که سهم عمده‌ای از تولیدات صنعتی کشور را برعهده دارند ضرورت پروژه آب رسانی از خلیج فارس به اصفهان مهم خواهد بود.

وی افزود: با توجه به آب بر بودن صنایع استان اصفهان، لزوم تامین آب پایدار این بخش از منابع دریایی و جداکردن نیاز آبی صنایع از حوضه زاینده رود در ماه‌های اخیر در کانون توجه قرار گرفت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم ادامه داد: با توجه به انتقال آب خلیج فارس به سیرجان و بخش‌هایی از یزد، بر این موضوع تاکید شده که نیاز آبی صنایع اصفهان هم از طریق خلیج فارس تامین شود.

وی اضافه کرد: در همین راستا وزیر صمت مسئولیت انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی و شرقی را برعهده دارد و با رایزنی‌های انجام شده و برگزاری جلسه درکمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و پیگیری نهاد ریاست جمهوری عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس به اصفهان در آینده نزدیک رقم خواهد خورد.

مقتدایی گفت: برآورد زمانی ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس به اصفهان پنج ساله در نظر گرفته شده است که با پیمانکاران متعدد و پیشبرد این پروژه در چندین ابعاد می‌توان کمتر از زمان تعریف شده به نتیجه رسید.

وی افزود: بخش مهمی از سهامداران ابرپروژه مذکور شرکت فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه، اتاق بازرگانی و شهرداری کلانشهر اصفهان هستند که این صنایع می‌توانند هم خود بهره بردار این آب باشند و هم به دیگر صنایع واگذار کنند.

شایان ذکر است با راهبری وزارت صمت و سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی از جمله فولاد مبارکه یکشنبه این هفته عملیات اجرایی آیین بهره برداری و شروع عمیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور آغاز خواهد شد.

این ابَرپروژه، با بهره مندی از توان متخصصان داخلی و همچنین ظرفیت‌های بخش خصوصی توانمند، در زمان تحریم به اجرا خواهد درآمد و این موضوع باعث شده تا از آن به عنوان یکی بزرگترین پروژه‌های بعد از انقلاب اسلامی نام برده شود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده