تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۴
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۰۲۲۲۵
سرویس خبر : انرژی

انتقال آب از خلیج فارس یک طرح بزرگ ملی است

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت چادرملو: طرح ملی انتقال آب خلیج فارس با سختی‌ها و مشکلات فراوانی همراه بود، اما این اقدام بزرگ سرانجام به نتیجه رسید.

به گزارش می‌متالز، ناصر تقی زاده درباره طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به یزد گفت: این طرح در سال ۹۳ تصویب شد و ابتدا بحث بر سر این بود که توجیه اقتصادی ندارد و باید متوقف شود که البته توجیه نادرستی بود. انتقال آب از خلیج فارس یک طرح بزرگ ملی است

وی با اشاره به عدم توقف این طرح با وجود همه مشکلات افزود: با توجه به اینکه سرعت اجرا، عامل تعیین‌کننده در اقتصادی بودن یا نبودن طرح هاست، سرعت بیشتری به اجرای این طرح دادیم و حداکثر توانی که امکان‌پذیر بود را به کار گرفتیم و حتی در بعضی مقاطع، سرمایه شرکت را تا ۶ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم.

مدیرعامل شرکت چادرملو اظهار داشت: در آغاز تحریم‌ها ریسک‌هایی را متحمل شدیم و انجام دادیم که اگر به نتیجه نمی‌رسیدند هزاران مشکل به وجود می‌آمد. موضوع دیگری که در ارتباط با این طرح باید به آن توجه داشت انتقال فناوری است. شیرآلات و ابرپمپ‌های موردنیاز طرح، در کشور ساخته شده و ما برای اجرای خطوط جدید، وابستگی کمی به خارج از مرز‌ها داریم.

تقی زاده اعتقاد نداشتن بخش‌هایی از وزارت نیرو و صمت به این طرح را عامل دو چندان شدن سختی‌ها توصیف کرد و ادامه داد: این طرح عظیم ملی برای سه خط طراحی شده است که فاز اول خط یک در گلگهر سیرجان به بهره برداری رسید و اکنون فاز سه آن در اردکان یزد.

وی تصریح کرد: برای خطوط خط ۲ و ۳ دیگر احتیاجی به جاده‌سازی و پل‌سازی و... نداریم، زیرا تمام زیرساخت‌ها برای این کار آماده است و در همین راستا دو آب‌شیرین‌کن در دست ساخت داریم.

مدیرعامل این شرکت با اشاره به بازدید نکردن هیچ یک از مسئولان وقت از این طرح گفت: همه فکر می‌کردند که این طرح یک بازی است و حتی یک بار هم بازدید بعمل نیاوردند. مجموعه گل‌گهر و سهامداران حداکثر همکاری را به عمل آوردند و خوشبختانه طرح با همت و تلاش تمام دست‌اندرکاران به سرانجام رسید.

تقی زاده افزود: اگر بعضی اتفاقات رخ نمی‌داد یک سال زودتر از این یعنی در شهریور سال ۹۸ آب به سیرجان می‌رسید. همان‌طور که عرض کردم بنا به دلایلی این اتفاق نیفتاد، اما خوشبختانه مشکلات هرچند دیر، ولی حل شد.

وی این طرح را نشان دهنده توانایی شرکت‌های بزرگ برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها بدون استفاده از منابع دولتی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: این طرح ثابت کرد که اگر نظام به این نتیجه برسد که توسعه را از حالت دولتی خارج کند و این مهم را به شرکت‌های خصوصی محول کند امری شدنی و مثمر ثمر برای کشورخواهد بود.

تقی زاده تصمیم رئیس جمهور و وزیر صمت درباره طرح انتقال آب به استان‌های دیگر را شجاعانه خواند و ادامه داد: چادرملو به عنوان یکی از سهامداران عمده این طرح عظیم ملی، از اختصاص ۲ خط موجود پیش بینی شده در مسیر انتقال آب خلیج فارس، به استان‌های شمال شرق کشور و اصفهان استقبال، حمایت و مشارکت می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده