تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۵
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۲۰۶۴۹۵
سرویس خبر : انرژی

فاز نهایی آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی بندرعباس آماده بهره برداری

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: در ابتدای دولت یازدهم تعداد سایت‌های نمک زدایی ۲۴ سایت با ظرفیت ۹۱ هزار مترمکعب در شبانه روز بود که پایان دولت دوازدهم این تعداد با پروژه‌های که در مجموعه وزارت نیرو و دولت تعریف شد به ۹۶ سایت با ظرفیت ۵۶۹ هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز، امین قصمی، احداث پروژه‌های نمک زدائی در نقاطی مثل هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر که به صورت جدی با کم آبی مواجه بوده اند، را بسیار تاثیرگذار دانست و بیان کرد: احداث این پروژه‌ها در هرمزگان تأثیر زیادی در تامین نیاز آبی شهر‌ها بخصوص شهر‌های ساحلی، روستا‌ها و جزایر استان داشته است.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی از مجموع ۸۵ سایت فعال نمک زدایی در کشور، تعداد ۴۸ سایت فعال با ظرفیت ۲۷۵ هزار مترمکعب در شبانه روز در استان هرمزگان در حال بهره‌برداری و ساخت داریم که رشد ده برابری در حوزه شیرین سازی را در این دولت نشان می‌دهد.

قصمی، میزان آب تولیدی ۴۸ سایت فعال را معادل ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال بیان کرد و افزود: این عدد معادل ۵۰ درصد نیاز آبی استان هرمزگان در حوزه شرب است.

مدیرعامل آبفای هرمزگان در ادامه با اشاره به وضعیت بارش‌ها در استان، اظهار کرد: در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ متوسط بارش بارندگی ۷۸ درصد نسبت به سال قبل و ۵۳ درصد نسبت به متوسط بلند مدت کاهش داشته است و اگر پروژه‌های نمک زدایی در نقاط مختلف استان نبود قطعاً امروز با چالش‌های جدی در تامین نیاز آبی نقاط حساس و استراتژیک استان نظیر جزایر و شهر‌های بندرعباس، بندرلنگه و بندرخمیر مواجه می‌شدیم.

وی اضافه کرد: علیرغم کاهش چشمگیر حجم آب سد‌ها و افت سطح آب چاه ها، با بهره برداری از آب شیرین کن‌ها تاکنون توانسته ایم این موضوع را مدیریت کنیم.

وی در خصوص جزئیات آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس نیز گفت: تمامی تاسیسات این پروژه دربخش مکانیکال، الکتریکال و خطوط انتقال به طور کامل احداث شده است و ما آمادگی داریم تا فاز نهایی آن را تا چند روز آینده افتتاح کنیم.

مدیرعامل آبفای هرمزگان همچنین با اشاره به افتتاح فاز ۲ آب شیرین کن ۱۰۰ هزار متر مکعبی بندرعباس و افتتاح فاز ۱ طرح ملی آبرسانی از سد جگین به شهر سردشت بشاگرد که به دستور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور در تیرماه ۹۹ صورت گرفت، تصریح کرد: قول داده بودیم که آبرسانی به شهر دوم بشاگرد (گوهران از سد سُهران) را نیز انجام دهیم که خوشبختانه این طرح ملی آبرسانی در اسفندماه ۹۹ انجام و آب به شهر گوهران رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: به زودی با افتتاح رسمی این پروژه، کام مردم گوهران از این طرح شیرین شود.

منبع: پایگاه خبری معدن نیوز

عناوین برگزیده