تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۵
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۰۲۴۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران:

بازگشت ۴۱ میلیارد یورو ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور

‌می‌متالز - رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن تبریک فرا رسیدن سال ۱۴۰۰، گفت: ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز صادراتی در سال ۹۹ به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

به گزارش می‌متالز، «حمید زادبوم» در پیام نوروزی خود تاکید کرد: سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های گوناگون و برهه‌های حساسی در تجارت خارجی و اقتصاد کشور از جمله تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی همراه بود، اما تدبیر مقام معظم رهبری و همراهی صادرکنندگان خط بطلان بر نقشه‌های تحریم‌کنندگان کشید.

وی در این پیام خاطرنشان کرد: مشکلات پیش رو، به ویژه شیوع جهانی ویروس کرونا، صادرات غیر نفتی کشور را دستخوش مخاطراتی کرد به گونه‌ای که در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن‌ماه شاهد کاهش ۱۸.۸ درصدی صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم، اما از ابتدای سال ۹۹ تدابیر و رایزنی‌های مداوم در خصوص بازگشایی مرز‌ها و انجام فرآیند صادرات با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت.

زادبوم تاکید کرد: با همراهی صادرکنندگان متعهد، کارشناسان زبده و پرتلاش سازمان توسعه تجارت ایران، به عنوان متولی تجارت خارجی کشور، و با همکاری دستگاه‌های مرتبط در قالب کمیتۀ اقدام ارزی، بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال جاری شتاب بیشتری گرفت. براساس آمار‌ها ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات در فاصلۀ ۲۱ فروردین ۹۷ تا ۳۰ دی ماه ۹۹ به چرخۀ اقتصادی کشور بازگشته است.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران، تصریح کرد: برگزاری نشست‌های کارشناسی پی در پی و مذاکرات مستمر در خصوص توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان از عزم راسخ این سازمان در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور دارد. اجرایی شدن موافقت‌نامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد که مفاد ان در چارچوب قواعد تجارت بین‌المللی است، ضمن آنکه نویدبخش افزایش چشمگیر مبادلات تجاری با کشور‌های عضو این اتحادیه خواهد بود، فضای بسیار مناسبی نیز برای آشنایی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی و تجار با اصول تجارت نوین بین‌المللی فراهم آورده است.

براساس این گزارش، کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده