تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۸
بازدید: ۴۶۲
کد خبر: ۲۰۲۶۵۸
سرویس خبر : انرژی

بوی گاز از مجلس یازدهم بلند شد

‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: یارانه گاز ایجاد نقدینگی نمی‌کند/مناطق سردسیر در اولویت هستند

به گزارش می‌متالز، مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده مصوب کرده که وزارت نفت و کشور توسط سازمان برنامه‌وبودجه یارانه خرید گاز مایع در هر ماه پرداخت شود. نمایندگان مجلس یازدهم وزارت نفت را مکلف کردند تا سقف ۵ هزار میلیارد ریال به عنوان یارانه خرید گاز مایع برای خانوار‌های ساکن در مناطق فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت استفاده از گاز مایع در ناوگان حمل و نقل هزینه کند.

براساس این مصوبه قرار است به هر یک از خانوار‌های ساکن مناطق فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی به‌طور میانگین، یارانه‌ای معادل ۳۳ کیلوگرم گاز مایع در هر ماه است. اما این یارانه متناسب با تعداد اعضای خانوار، فصول سرد و گرم سال و محل سکونت دائم آن‌ها در مناطق سردسیر و گرمسیر متغیر است. همچنین برای محاسبه این یارانه هر کیلوگرم گاز مایع معادل قیمت نیم لیتر بنزین سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است.

غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ضرورت تصویب این یارانه گفت: «بسیاری از مناطق کشور لوله کشی گاز ندارند و کپسول گاز هم با مشقت به دست آن‌ها می‌رسد. قصد داشتیم تا مساعدتی به مردم این مناطق باشد و این یارانه به این منظور تصویب شد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا این طرح باعث بی انگیزگی برای لوله‌کشی گاز در این مناطق نمی‌شود گفت: «گازکشی سراسری در روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و شهر‌ها جزو تعهدات این شهر‌ها است و تا زمانی که گازکشی نشده‌اند از این تسهیلات استفاده خواهند کرد. چون ما این شرایط را نداریم که به صورت فوری تمام این مناطق را گازکشی کنیم.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به اینکه «اولویت این مصوبه با مناطق سردنشین کشور است» درباره تاثیر آن بر افزایش نقدینگی افزود: «تسهیلات این طرح آنچنان نیست که بر افزایش پایه پولی و نقدینگی تاثیری داشته باشد و هدف آن کمک به مناطقی است که هنوز لوله کشی گاز ندارند.»

هرچند این نماینده مجلس از قیمت دقیق این یارانه ابراز بی اطلاعی کرد، اما با محاسبات انجام شده به نظر می‌رسد این یارانه ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان باشد.

 

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

عناوین برگزیده