تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۵
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۲۰۲۷۶۶
سرویس خبر : آهن و فولاد

آخرین تکانه‌های بازار فولاد در سال جاری

‌می‌متالز - بازار فولاد ایران در پایان سال مسیر خود را از بازار بین الملل جدا کرده است و بنا به دلایلی مانند کاهش نقدینگی و افزایش دستمزد‌ها در سال آتی به احتمال زیاد با افزایش قیمت همراه خواهد بود؛ لذا بازار تا انتهای اسفند همراه با التهابات و نوسانات رو به رشد پیش بینی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بازار فولاد ایران در روز‌های پایان سال شرایط بی ثباتی را تجربه می‌کند. در برخی از مبادی شاهد التهاب قیمت در بازار‌های فولادی هستیم و از سویی دیگر کاهش شدید نقدینگی در پایان سال سبب شده تا افزایش قیمت‌ها با استقبال قابل توجهی همراه نباشد. در این بین خبر‌هایی از جمله تعیین حداقل دستمزد سال آتی هزینه‌های تمام شده‌ی بخش فولاد را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد و این عامل به قیمت‌های سال آتی و روز‌های پایانی سال قطعا ورود خواهد کرد.

 مسیر متفاوت فولاد ایران در اسفندماه

بازار ایران مسیر متفاوتی را در اسفند ماه نسبت به ماه‌های قبل طی نمود. نیمه‌های اسفند ماه شاهد بازار بی رمقی در بخش داحلی بودیم. بازار داخلی فولاد کشور ما تقریبا از ابتدای اسفند ماه بنا بر تشخیص ارکان نظارتی بازار؛ بی سر و صدا مسیر خود را از نوسانات جهانی جدا نمود تا جایی که فولادسازان نتوانستند همانند گذشته از این افزایش قیمت پیش امده یک ماه گذشته در حوزه‌های صادراتی؛ از بازار داخلی انتفاعی را حاصل نمایند و بازار داخلی روی مسیر رکودی خود آهسته و پیوسته در حال حرکت است تا جایی که می‌شنویم از اواخر هفته گذشته مسیر جهانی هم کاهشی شده است. اما مسیر کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی ایران با بازار بین الملل کمی متفاوت است. افت شدید نقدینگی در پایان سال در تمامی بازار‌ها مشهود است و استقبال چندانی از قیمت‌ها در بازار صورت نمی‌گیرد.

بازار صادراتی ایران در انتظار عرض اندام

بازار صادراتی در شرایطی که بازار‌های داخلی راکد است فرصت خوبی برای عرض اندام پیدا می‌کند. اما در ایران این جریان به افزایش قیمت‌ها و طمع برخی تولیدکنندگان برای فروش دلاری در ایران می‌انجامد که در سال گذشته شاهد این اتفاق در بازار فولاد ایران بودیم. در حال حاضر مسیر صادراتی برای فولادسازان باز است و قادرند پس از تامین سهمیه‌های داخلی؛ با تمام قدرت در بازار‌های صادراتی فعالیت داشته باشند و از نوسانات دلاری منتفع گردند. نوسان سازی نرخ فولاد در بازار طوفان زده داخلی روی نرخ غیر واقعی کنونی تحریم زده دلار؛ برای مصرف کننده داخلی فعلی ناجوانمردانه بود که بالاخره به نظر می‌رسد با گسترده شدن اعتراضات وسیعی که در همه ارکان کشور رخ داد؛ از ابتدای اسفند به راه انصاف بازگشته است …

تهدید انتقال سوبسیت‌ها به همسایگان

یک موضوع فقط در این میان آزار دهنده دیده می‌شود و آن هم انتقال یارانه حاصل از تولید بازار داخلی به همسایگان ایران در بازارچه‌های مرزی به واسطه ارزان فروشی محصول نهایی حوزه نورد است؛ که گفته میشود حول و حوش ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار به ازای هر تن نرخ میلگرد آجدار صادراتی را پایین‌تر از رقبا به فروش می‌رسانند که دلیل اصلی این موضوع را هم شنیدیم وضع تعرفه‌های وارداتی همسایگان ایران برای مقابله با ورود کالای ارزان قیمت چین و ایران بوده است.

بنا بر گزارشات متال بولتن از نرخ شمش صادراتی ایران؛ نرخ محصول نهایی صادراتی از نرخ شمش صادراتی، ظاهرا حدود ۲۰ تا ۵۰ دلار/تن ارزان‌تر است. این ارزان فروشی شاید در بازه‌ای کوتاه مدت برای اقتصاد جواب باشد، اما لطمه‌ی بزرگی به خریدارانی داخلی در این شرایط وارد می‌کند. یارانه‌ای که می‌تواند به رونق سخت و ساز و تولید در ایران بیانجاد فدای بازار‌های صادراتی و ورو ارز در کشور شده است.

نوردکاران محکوم به ارزان فروشی هستند

گفته شده راه حل این موضوع به شرط اینکه همسایگان ایران یا بازار‌های هدف صادراتی حوزه نورد؛ تعرفه‌های وارداتی را بردارند؛ وضع تعرفه صادراتی برای حوزه نورد به منظور جلوگیری از ارزان فروشی است. به هر حال با توجه به اینکه مسیر بازار بیمار و آفت زده داخلی ما از نوسانات بازار‌های صادراتی جدا شده؛ این موضوع را به فال نیک گرفته و این روز‌ها خیلی در بحث مداخله سمت و سوی بازار‌های صادراتی در بازار داخلی وارد نمی‌شویم مگر اینکه مجددا فیل برخی‌ها یاد هندوستان کند و وقایع تلخ نیمه اول سال برای مصرف کننده داخلی تکرار شده بطوریکه با وضع شیوه نامه‌های دلاری دولت از این نوع قیمت گذاری داخلی مجددا پشتیبانی نماید.

تغییر نرخ ورق و تغییر بازی قیمت‌ها

علت تغییر نرخ پایه عرضه ورق گرم HR در روز شنبه‌ی این هفته مشخص شد. ظاهرا ملاک تعیین نرخ پایه این کالا هم همانند محصولات مقاطع طویل فولادی، میانگین موزون نرخ معاملاتی هفته قبل می‌باشد. با این تفاوت که حجم عرضه ورق گرم نازک بار درجه یک، همانند بازار مقاطع طویل فولادی در کشور مکفی نیست و این تغییر رویه در بازار داخلی ممکن است باعث بروز مجدد التهاب و نوسانات نامتعارف در این بازار گردد. البته پیش‌تر از برخی منابع آگاه شنیدیم که تعرفه واردات ورق نازک حذف شده و قرار است کمبود عرضه این کالا با واردات جبران شود. شاید این موضوع از افزایش نرخ یک درصدی عرضه‌های هفتگی نیز نشات گرفته باشد.

افزایش نرخ فولاد به صورت تدریجی

حکایت اعمال افزایش یک درصدی نرخ در عرضه‌های هفتگی مقاطع طویل فولادی و نوع و شیوه اتخاد شده متولی بازار تا حدی یادآور استراتژی قورباغه پخته در ذهن ماست. در علوم سیستم ها، پذیرش تهدید‌هایی که به صورتی تدریجی بوجود آمده و بقاء سازمان را به مخاطره می‌اندازند، آنچنان فراگیر و وسیع است که منجر به پیدایش داستان قورباغه پخته شده است. چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟ به خاطر اینکه ساختار درونی قورباغه به نحوی است که خطر را تنها در مواردی که اتفاق ناگهانی در محیط اطرافش رخ می‌دهد، تشخیص می‌دهد و نه در مواردی که خطر به صورتی آرام و تدریجی گسترش می‌یابد.

بی ثباتی پیش بینی شده در بازار فولاد اسفندماه

باید در شرایط فعلی بازار به این نکته توجه داشت که در این چند روز باقی مانده از سال، خیلی نمی‌شود انتظار ثبات و آرامش در بازار‌ها را داشت، بطوریکه پیشنهاد ما همه ساله به مخاطبین محترم اینگونه بوده که مایحتاج خود را در نیمه اول اسفند تهیه نموده و به روز‌های آخر سال موکول نکنند که معمولا هر سال، روز‌های آخر بازار نیمه تعطیل کمی ملتهب می‌شود.

مساله انحصاری بودن عرضه ورق مرغوب در بازار داخلی و کمبود عرضه و از سوی دیگر تاخت و تاز تولیدکننده داخلی این کالا روی نرخ دلار و نرخ صادراتی، در فضای کمبود عرضه این کالا در کشور؛ عامل اصلی این بحران دیده می‌شود. گفته شده که این گرانی به بهانه ازاد سازی واردات ورق ضخامت زیر ۵ میلیمتر و حذف تعرفه وارداتی این کالا صورت گرفته؛ اما حتی در صورت درست بودن این خبر؛ فعلا پروسه واردات در گیر و دار بوروکراسی و تاییدیه‌ها حداقل چند ماهی طول خواهد کشید.

مختصات عرضه‌ها در بازار ورق گرم

عرضه ۱۲۰،۰۱۰ تن ورق گرم HR فولاد مبارکه در بورس کالا با تقاضای اولیه ۱۴۴،۶۵۰ تنی مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۷۰،۴۵۷ ریال یا حدود کیلویی ۱۸،۵۸۰ تومان با احتساب مالیات ارزش افزوده توام با متوسط ۶.۳۸ درصد رقابت نسبت به نرخ پایه معامله شد. سیگنال این معامله با توجه به افزایش قیمت حدود بیش از ۱۰۰۰ تومانی نرخ پایانی نسبت به آخرین معامله قبلی این کالا؛ همانطور که تا حدی می‌شد حدس زد؛ همانطور که برخی از فعالان بازار حوزه قوطی و پروفیل، چهارشنبه هفته گذشته، به استقبالش رفته بودند؛ متاسفانه و به احتمال زیاد منجر به افسارگسیختگی بازار داخلی مربوط به این کالا خواهد شد.

مختصات عرضه‌ها در بازار شمش صادراتی

شمش صادراتی CIS فوب دریای سیاه تا اواسط بهمن ماه کاهشی بود تا جاییکه تا حد ۵۳۰ دلار/تن یا حتی کمتر را هم به خود دید؛ اما از اواسط بهمن ماه مقارن با شروع به افزایش قیمت قراضه آهن جهانی، شروع به افزایش قیمت پلکانی نموده و تغییر مسیر داد تا جاییکه طی یک ماه گذشته تا روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه به بالاترین قیمت خود طی یک ماه اخیر، یعنی رقمی حول و حوش ۵۸۵ دلار به ازای هر تن رسید.

اما گزارشات رسیده حاکی از این موضوع است که از روز پنجشنبه همزمان با توقف این روند افزایش قیمت این کالای استراتژیک در حوزه صادراتی فولاد؛ بنای کاهش و تغییر روند گذاشته تا جایی که گزارش روز جمعه و شنبه حاکی از کاهش مجموعا ۸ دلاری این کالا فوب دریای سیاه (۵۷۷ دلار/تن) بوده است.

دلایل احتمالی افزایش قیمت فولاد

اولین مسئله‌ای که در افزایش نرخ‌های فولادی در سال جدید تاثیر خواه گذاشت اعلام درصد افزایش قیمت حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۰ (ظاهرا ۳۹ درصد افزایش نرخ پایه) و به استقبال رفتن برخی به جهت تاثیر این افزایش در هزینه تولید خواهد بود. از سویی دیگر اعمال افزایش قیمتی حدود کیلویی ۱۰۰ تومان (حدود ۱ درصد) در نرخ عرضه شمش در بورس کالا برای فردا نیز به التهابات بازار فولاد در سال آتی نیرویی دو چندان خواهد بخشید. روز‌های پایانی سال و توقف فروش برخی از مبادی عمده و محدود شدن تنوع مبادی فروش نیز خود عاملی برای تدوام التهابات و صعود قیمت فولاد در روز‌های پایانی سال خواهد بود.

موضوع تحویل‌های فولاد و احتمال رشد قیمت‌ها

موکول شدن برخی تحویل‌ها به بعد تعطیلات حداقل یک هفته عید نوروز قطعا در ابتدای سال به رشد قیمت‌ها کمک خواهد کرد. این موضوع مسئله‌ای است که در کمتر تحلیلی به آن اشاره شده است. به احتمال زیاد این موضوع قیمت‌ها را در بازار فولاد فروردین با رشد حداقل ۸ درصدی همراه سازد. مسئله‌ی مهم دیگر، اما ورود برخی تقاضا‌های پایان سالی در این روز‌های باقیمانده آخرسال به جهت پیش خرید برای مصرف بهار؛ هر چند که کیفیت این تقاضا به هیچ عنوان همانند سال‌های گذشته ملموس نیست، بطوریکه حجم تقاضای مصرفی متاثر از رکود حاکم بر بازار ملک و مسکن و بطور کلی توقف ساخت و ساز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده