تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۰
بازدید: ۵۵۹
کد خبر: ۲۰۲۹۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

نرخ فولاد در بورس باید ۹۰ درصد قیمت جهانی باشد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران گفت: عرضه فولاد و محصولات فولادی در بورس در صورتی به صرفه است که حداقل ۹۰ درصد نرخ‌های جهانی باشد.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در خصوص آخرین وضعیت بازار فولاد و حواشی پیش آمده اظهار کرد: زنجیره فولاد مهم‌ترین بخش صنایع معدنی است چرا که بیشترین اشتغالزایی، تولید و ارزآوری را در این بخش برای چرخه اقتصادی کشور به عمل می‌آورد.

وی افزود: به همین دلیل نیز سرمایه گذاری‌های عظیمی در این بخش انجام گرفته و هرچه جلوتر می‌رویم به هدف تولید سالانه ۵۵ میلیون تن فولاد نزدیک‌تر می‌شویم.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: حواشی اخیری که در صنعت فولاد کشور به وجود آمده بحث قیمت گذاری دستوری آن است و باعث بروز مشکلاتی در این صنعت شده و دود این مشکلات بیشتر در چشم تولیدکننده می‌رود.

شکوری ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این مشکلات است بود که تولید کنندگان مواد اولیه را با قیمت‌های سنگین از صنایع بالا دستی مانند سنگ آهن و کنجاله تهیه می‌کنند و قیمت نهایی فولاد برای آن‌ها بالا‌تر از قیمت‌های جهانی تمام می‌شود.

وی تصریح کرد: این مشکل باعث گله مندی و ضرر دو بخش شد اول صنایع بالادستی که معدنی‌ها و صنایع معدنی را تشکیل می‌دهد و صنایع پایین دستی مانند تولید کننده‌های لوله و پروفیل و دیگر تولیدات فرآورده‌های فولادی.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران ابراز کرد: این مشکلات پیش آمده برای کشوری که با مازاد تولید فولاد مواجه است به هیچ عنوان قابل قبول نیست همچنین تولید کننده‌ها به دلیل به صرفه نبودن تولیدات اشتیاق خود را از دست داده اند.

شکوری مطرح کرد: در این راستا دولت تصمیم گرفت تا محصولات صنعت فولاد تماما در بازار بورس عرضه شود و این تصمیم می‌توانست تاثیر بسیار مثبتی در این صنعت و بازار داشته باشد، اما آن طور که باید، عرضه محصولات در بازار بورس به خوبی صورت نگرفت.

وی عنوان کرد: عرضه فولاد در بورس همچنان برای تولید کنندگان به صرفه نیست و آن‌ها به طور میانگین حدودا ۱۰ درصد از محصولات خود را در این بازار و مابقی را در بازار‌های آزاد عرضه می‌کنند.

رئیس کمیسیون معادن اتاق بازرگانی ایران در پایان اظهار کرد: عرضه فولاد و فرآورده‌های آن در بازار بورس یک فرآیند کاملا مناسب برای تمامی بخش‌های مربوطه است، اما به این شرط که تمام مراحل به خوبی انجام گیرد و قیمت عرضه در بورس حداقل ۹۰ درصد قیمت‌های جهانی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

عناوین برگزیده