تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۱۴
بازدید: ۴۱۷
کد خبر: ۲۰۱۸۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

ابهامات بازار میلگرد آجدار در آستانه سال جدید

‌می‌متالز - بازار فولاد ایران در شرایطی ابهام گونه روز‌های آخر سال را سپری می‌کند و زمزمه‌هایی از خیز قیمت‌ها برای سال آینده از محافل مختلف شنیده می‌شود

به گزارش می‌متالز، وضغیت بازار‌های فولادی در پایان سال با ابهام در برخی از نرخ‌های پایانی و خیز‌هایی برای جهش قیمت‌ها در سال آتی همراه بوده است. برای مثال نرخ ورق فولاد در بازار داخلی چند ماهی است که متاسفانه به جهت کمبود و نابرابری عرضه و تقاضا و انحصار در تولید، و پیدایش رانت در زنجیره‌های میانی، همیشه در اوج و اغلب اوقات، حتی در قیاس با نرخ‌های صادراتی، غیر منصفانه بوده است و یا بازار میلگرد آجدار نوسانات قیمتی سنگینی را تجربه کرده است. این موضوع بهانه‌ای شد تا ابهامات بازار فولاد در بخش قیمت‌ها را به تحلیل بپردازیم.


رشد ابهامات در بازار میلگرد آجدار

چند وقتی است که رصد‌های تحلیلگران آرتان پرس از بازار فولاد متوجه بخش میلگرد آجدار است. این محصول در ماه‌های گذشته تحولات قیمتی سنگینی را پشت سر گذاشته است و هنوز از التهابات آن کاسته نشده است. شرایط این روز‌های بازار میلگرد آجدار مجددا نشان از فاصله قیمت درج شده در تابلو رسمی برخی از کارخانجات با نرخ فروش واقعی و پیشنهادی از سوی برخی تجار دارد.


شکاف سنگین قیمت رسمی و بازار میلگرد آجدار

پیش‌تر در خصوص دلایل این اتفاق مفصل بحث شده و فقط به ذکر این نکته اکتفا می‌کنیم که فاصله نرخ رسمی اعلامی برخی از کارخانجات نوردی با نرخ پیشنهادی بنکدار در خصوص همان کالا، بطور معنی داری زیاد شده است. بطور مثال قیمت کارخانه ۱۲،۵۵۰ تا ۱۲،۶۰۰ تومان با احتساب مالبات ارزش افزوده اعلام کرده در حالیکه بنکدار ۱۲،۲۵۰ تا ۱۲،۳۰۰ همان کالا را فروشنده است. با این وضعیت، بنظر می‌رسد که برخی از نرخ‌های رسمی، این روز‌ها چندان کاربردی نباشند. پیشنهاد نرخ کاربردی کف بازار امروز این کالا را عمدتا در بازه قیمت حول و حوش ۱۲،۲۵۰ تا ۱۲،۳۵۰ قیمت‌های رسمی و سوبسیت دار رج شده از سوی دولت تفاوت بیست درصدی دارد.


التهابان قیمت در ورق گرم فولادی

موضوع التهابات قیمتی به میلگرد آجدار ختم نمی‌شود. انتظار فعالان بازار ورق گرم پر مصرف نازک بار (عمدتا ضخامت ۲ میل) با توجه به محتمل شدن حذف تعرفه وارداتی ورق ضخامت زیر ۵ میلیمتر و واردات این کالا؛ ظاهرا در جهت شکسته شدن انحصار و افزایش حجم عرضه‌های داخلی در جهت اشباع تامین نیاز صنایع زیر مجموعه، در جهت کاهش یا تعدیل نرخ این محصول در بازار داخلی دیده می‌شود.

ورق گرم B محصول کارخانجات متفرقه در بورس کالا صورت گرفت؛ ظاهرا فعالان این بازار منتظر تعیین و تکلیف شنیده‌های ورق وارداتی هستند. میانگین نرخ دلار نیمایی و نرخ اسکناس دلار صرافی فعلا رقمی حول و حوش ۲۴۵۰۰ تومان است که با توجه به نرخ ورق گرم چین و CIS حول و حوش ۷۲۰ الی ۷۳۰ دلار/تن فوب و با در نظر گرفتن حداقل حدود ۵ درصد مجموع هزینه واردات به نرخی معادل با حدود کیلویی ۱۸،۰۰۰ تا ۱۸،۵۰۰ تومانی، ورق گرم B وارداتی خواهیم رسید که حالا هر چقدر نرخ دلار مطابق با انتظارات فعلی حاکم شده بر جامعه کاهش پیدا کند، این نرخ هم بطور حتم کاهش پیدا خواهد کرد.


نقش دلار در ابهامات بخش بازار فولاد

برخی انتظار‌ها در خصوص کاهش نرخ دلار؛ در صورت ادامه گشایش‌ها در سمت منابع مالی ایران؛ کاهشی تا رقم ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان عنوان شده است، که در اینصورت امکان کاهش قیمت ورق وارداتی تا ۱۵۵۰۰ تا ۱۶۵۰۰ تومانهم وجود خواهد داشت. البته هرگونه افزایش غیرمنتظره نرخ دلار، منجر به ابطال این گمانه زنی‌ها و بروز وقایعی غیر قابل پیشبینی برای این بازار خواهد شد.


ارزیابی ابهامات بازار فولاد در بخش مقاطع طویل فولادی

با تکیه بر تجربیات حاصل شده از بازار این کالا، می‌بایست ابتدا برویم سراغ نرخ صادراتی حوزه نورد در بازارچه‌های مرزی کشور؛ در واقع کلید اسرار نرخ فولاد داخلی در حوزه مقاطع طویل، در حال حاضر و ظاهرا به نوعی متصل است به نرخ محصول نهایی در بازارچه‌های مرزی که بنا بر شرایط تحریمی، حداقل تنی ۱۰۰ تا ۱۳۰ دلار پایین‌تر از نرخ سایر رقبای بازار‌های جهانی فروخته میشود.


فاصله‌ی نوردکاران از قیمت‌های رسمی

متوسط مارجین ناخالص حوزه نورد رقمی حول و حوش ۱۰ درصد است؛ و این مارجین برای نوردکاران فعال در حوزه‌های صادراتی می‌تواند در صورت خرید شمش روی نرخ پایه از بورس کالا، این روز‌ها حداکثر تا ۲۰ درصد تعمیم پیدا کند؛ که در واقع این اختلاف ۱۰ درصدی مربوط می‌شود به بحث مالیات ارزش افزوده که در حوزه صادرات به نوعی امتیاز مضاعف نوردکار محسوب می‌شود؛ و اینگونه است که این المان‌ها در کنار مقاومت نرخ مواد اولیه مثل نرخ آهن اسفنجی یا نرخ قراضه آهن، شرایط تشخیص روند و چشم انداز پیش روی بازار را به مراتب پیچیده‌تر خواهد کرد که در کنار افزایش نرخ حقوق و دستمزد سالانه و افزایش هزینه‌ها باید دید نتیجه به چه سمت و سویی خواهد رفت.


پیش بینی قیمت‌ها در بازار فولاد هفته

با توجه به نرخ پایه عرضه روز‌های گذشته میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان، بنظر می‌رسد که به احتمال زیاد؛ نرخ پایه عرضه‌های چهارشنبه این هفته مقاطع طویل فولادی در بورس کالا همچون هفته گذشته بر اساس ضریب ۱۰۰ درصدی میانگین نرخ معاملاتی هفته گذشته؛ و برای میلگرد آجدار، یعنی همین رقم ۱۱،۲۰۴ تومان یا حول همین عدد تعیین شده باشد؛ و همچنین به عنوان نتیجه دوم، می‌توان حدس زد که به احتمال زیاد نرخ پایه عرضه شمش هم، برای روز سه‌شنبه رقمی حول و حوش ۱۰،۴۷۰ تومان باشد. البته قطعیت ندارد، ولی به گمان به احتمال زیاد همینطور باشد.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده