تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۳۳۷
کد خبر: ۲۰۴۶۴۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
نگاهی بر عوامل اثرگذار بر بازار محصولات فولادی

در ماه آینده، قیمت‌ها به ثبات خواهند رسید

‌می‌متالز - عوامل موثر بر قیمت محصولات فولادی در ۲ ماه مارس و آوریل مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن موارد متعددی روی تغییرات قیمتی اثرگذار بودند؛ با این حال پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در ماه آوریل، عوامل کاهشی و افزایشی روی قیمت‌ها تاثیر یکسانی بر نرخ محصولات خواهند داشت و شاهد رسیدن به ثبات در بازار محصولات فولادی خواهیم بود.

به گزارش می‌متالز، طی دو ماه مارس و آوریل شاهد تغییرات قیمتی در بازار محصولات فولادی بوده ایم که هر کدام برای کاهش و یا افزایش قیمت‌ها دلایل مختلفی را پشت سر گذاشته اند. در ماه مارس که بازه زمانی ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردین ماه است، شاهد بودیم مجموع عوامل کاهش دهنده قیمت تاثیر بیشتری بر روند قیمت‌ها در بازار داشته اند. چرا که مواردی همچون رشد تولید فولاد پس از رفع محدودیت‌های تولید در فصل گرمای چین، رشد صادرات فولاد نوردی در چین، کاهش فعالیت تجاری در نیمه اول فوریه در طول تعطیلات و پیش‌بینی کاهش قیمت قراضه در ترکیه همگی از عواملی بودند که منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی در این بازه زمانی شدند. البته باید اشاره کرد که عوامل اثرگذار بر رشد قیمت محصولات نیز شامل مواردی همچون تمایل تولیدکنندگان برای تقویت سهم بازار و تقاضای زیاد برای محصولات نوردی در اتحادیه اروپا و کشور‌های CIS بودند که نتوانستند اثر عوامل کاهش دهنده قیمت در بازار را خنثی کنند.

در واقع می‌توان گفت که یکی از عوامل اثرگذار بر بحث قیمت محصولات فولادی در ماهی که گذشت، متاثر از تعطیلات سال نو میلادی و همچنین تغییرات آب و هوایی کشور‌های بزرگ تولیدکننده فولاد و تاثیرگذار در این صنعت بود.

در این میان می‌بینیم بعد از اتمام تعطیلات سال نو، همچنین کشف واکسن کرونا و واکسیناسیون سراسری در بسیاری از کشور‌های اروپایی و حتی آسیایی، سبب شد تا مجددا امید و تلاش برای ادامه فعالیت در صنعت فولاد و صنایع پایین دستی آن دیده شود. گرچه بازار قیمتی طی یک ماهه مارس روند نزولی داشت، اما به عقیده کارشناسان و فعالان صنعت فولاد، مجددا بازار به سمت ثبات حرکت خواهد کرد.

اما پیش‌بینی‌ها برای ماه آوریل (۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت) حاکی از آن است که عوامل اثرگذار (افزایش و کاهشی) بر بازار قیمتی محصولات فولادی به نسبت تاثیرات برابری با یکدیگر خواهند داشت. زیرا درحالی که افزایش ذوب فولاد در چین، افزایش فشار بر بازار صادرات از چین و مصرف کم محصولات نورد در ماه‌های پیش رو در بازار‌های MENA و SEA منجر به کاهش قیمت محصولات می‌شود، اما به نظر می‌رسد با افزایش تجارت از طریق بازگشت خریداران پس از ماه رمضان و تعطیلات ماه می‌به بازار و تقاضای زیاد برای محصولات نوردی در بخش ساخت و ساز در کشور‌های CIS و اتحادیه اروپا و پیش بینی برای تقویت قیمت قراضه در ترکیه و ... که منجر به افزایش قیمت می‌شوند تاثیر بیشتری نسبت به عوامل کاهشی قیمت نخواهند داشت.


مراسمات دینی چه تاثیری بر بازار فولاد می‌گذارند؟

تا چند روز دیگر با شروع ماه مبارک رمضان، شاهد تاثیرات آن بر روند بسیاری از کسب و کار‌ها خواهیم بود که طبق پیش بینی کارشناسان، منجر به کاهش معاملات خواهد شد و در نهایت این اتفاق با کاهش تدریجی تقاضا در بازار‌های منطقه منا برای محصولات از پیش خریداری شده در فصل تابستان خواهد بود.

نکته قابل تامل اینجاست که با کاهش معاملات و تقاضا برای محصول، قیمت قراضه نیز که در حال بازگشت به ثبات و همچنین افزایش قیمت بود؛ مجددا روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

سخن آخر...

به ثبات رسیدن قیمت محصولات فولادی در جهان بعد از گذراندن بحران کرونا، میتواند نوید بخش بازگشتن روز‌های خوب برای صنعت فولاد در جهان باشد، این در حالی است که در ایران، با وجود داشتن مازاد تولید در فولاد، هنوز مشکلات مربوط به صادرات رفع نشده و فرصت‌ها برای بدست آوردن درآمد‌های ارزی کشور در حال از دست رفتن است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده