تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۳۶
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۲۰۲۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازگشت به آرامش

دیده‌بان بورس چهارشنبه (۱۸ مهر)

می متالز - آخرین جلسه معاملاتی این هفته در شرایطی آغاز می‌شود که بورس تهران روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. از ۳شنبه هفته گذشته تا روز پیش شاخص کل ۲۰ کانال عقب نشست و دیروز مجددا با صعود بیش از ۵۶۰۰ واحدی وارد کانال ۱۸۰ هزار شد. مهم‌ترین مساله‌ای که جای مفقود آن در معاملات روزهای اخیر حس می‌شود را باید به نبود آرامش و در عوض حضور پررنگ هیجان نسبت داد.
دیده‌بان بورس چهارشنبه (۱۸ مهر)

به گزارش می متالز، بازار سهام هفته‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر می‌گذارد. در هفته ابتدایی مهر، شاخص کل رشدی نزدیک به ۳۵ هزار واحد را به ثبت رساند و در ۵ روز معاملاتی پس از آن ۲۰ هزار واحد از آن را واگذار کرد.

اصلاح قیمتی سهام امری کاملا مورد انتظار بود و بارها بر آن تاکید شده بود. اما همزمانی این انتظار با آزادسازی نرخ خوراک پتروشیمی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد همراه شد که تاثیر جوی این موضوعات سبب شد تا دامنه اصلاح قیمتی بزرگتر از حدود مورد انتظار باشد.

موعد تفکیک مسیر سهام

بازگشت روز گذشته معاملات به روند صعودی حاوی چند نکته مهم است. اول آن که به نظر می‌رسد مسیر گروه‌های متفاوت در ادامه از یکدیگر جدا باشد و دیگر شاهد رشد دسته جمعی بازار نباشیم. به این ترتیب به نظر می‌رسد تکیه بر تحلیل‌ها و ارزیابی از ارزندگی سهام باید جای دغدغه صرف جا نماندن از رشد سهام را پر کند.

نکته دیگری که لزوم آن با رشد ارزش معاملات بیشتر به چشم آمده است لزوم حفظ آرامش از جانب معامله‌گران است. در معاملات روز گذشته نمادهایی دیده می‌شدند که به علت افت ۲۰ درصدی قیمت سهام متوقف شده بودند و پس از بازگشایی در محدوده سقف مجاز قیمتی صف خرید را تجربه می‌کردند. همچنین رفت و برگشت معاملات خودرویی روز گذشته نشانه‌هایی از تداوم هیجان در معاملات را هویدا می‌کند.

سه هفته حساس پیش روی بازار سهام

تا موعد اجرای تحریم‌های دور دوم ایالات متحده کمتر از یک ماه باقیمانده است. این بازه اتفاقات اثرگذاری را بر بورس و همچنین فضای کلان کشور در بر دارد.

رونمایی از صورت‌های مالی 6ماهه

رفته رفته به انتشار صورت‌های مالی منتهی به شهریور شرکت‌های بورسی نزدیک می‌شویم و این موضوع خود می‌تواند عامل تفکیک‌کننده دیگری در مسیر قیمتی سهام باشد. انتظار می‌رود فضای عمومی صورت‌های مالی گروه‌های بنیادی بازار (به‌خصوص در رابطه با شرکت‌های صادرات‌محور) بتواند محرک مناسبی برای حرکت این گروه‌ها در مسیر صعودی باشد. در مقابل صورت‌های مالی برخی گروه‌ها، می‌تواند رشد قیمتی آن‌ها تا به سطوح فعلی را با چالش و پرسشی دوباره روبرو کند.

تا روز گذشته دو نماد «شنفت» و «دریشمک» از صورت‌های مالی (حسابرسی‌نشده) منتهی به شهریور خود رونمایی کردند و هر دو از تعدیل قابل‌توجه برآورد خود از سودآوری در سال جاری خبر داده‌اند.

FATF، بورس و بازارهای موازی

امروز بررسی لایحه CFT که در ابتدای هفته به تصویب مجلس رسید در دستور کار شورای نگهبان قرار دارد. پیوستن ایران به FATF در روزهای اخیر و از جنبه‌های بسیاری مورد پرسش و تحلیل قرار گرفته است. پرهیز از تصویب این لایحه تا پیش از این، کشور را برای مبادلات تجاری در تنگنای شدیدی قرار داده است و همچنین به نظر می‌رسد از جمله پیش‌شرط‌ها برای کارآمدی بسته اروپا (در مقابله با تحریم‌های امریکا) همین موضوع باشد. انتظار می‌رود که بازار ارز واکنش مستقیم‌تری به روند بررسی لایحه مذکور داشته باشد. نتیجه نهایی این تصمیم برای بورس نیز تعیین‌کننده خواهد بود؛ با این حال باید در نظر داشت مسیر حصول این نتیجه نهایی می‌تواند تا حدودی پیچیده باشد.

دور دوم از اثرگذاری تحریم‌ها

نهایتا در میانه آبان ماه اجرایی شدن فاز دوم تحریم‌های امریکا را در پیش خواهیم داشت. این مساله حتی اگر در مبادلات کشور اثر خود را تا به امروز نیز گذاشته باشد با نزدیک شدن به موعد آن، بار روانی دوباره‌ای را به فضای کشور تحمیل خواهد کرد و در این بین واکنش معامله‌گران بورسی نیز می‌تواند قابل توجه باشد. همزمان با اجرایی شدن این تحریم‌ها قرار است که بسته اروپا برای حفظ تراکنش‌ها و خرید نفت از ایران اجرایی شود که آن نیز در صورت موفقیت می‌تواند سمت و سوی معادلات را تغییر دهد.

بازیابی حلقه مفقود

بنا به تمام آن چه در بالا شرح داده شد، باید در نظر داشت که عوامل کلان می‌تواند مسیر قیمتی سهام را در فضای هیجانی به شدت تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط تاکید بر آرامش در دادوستدها و لحاظ تحلیل‌های واقع‌گرایانه ضروری خواهد بود. تعیین سطح ارزندگی سهام و آگاهی از ریسک‌ها و شرایط هر صنعت مساله‌ای است که می‌تواند در رفت و برگشت‌های هیجانی به اخذ تصمیمات عقلایی معامله‌گران کمک کند.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رسانه آمریکایی واشنگتن فری‌بیکن در گزارشی از شکاف داخلی میان مقامات دولت آمریکا بر سر تحریم‌های ایران و قطع دسترسی تهران به سوئیفت خبر داد. در شرایطی که ترامپ و بولتون خواستار اعمال شدیدترین تحریم‌ها و قطع مراودات تجاری شرکای اروپایی با ایران هستند، کادری از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا به رهبری استیو منوچین قاطعانه با این تصمیم مخالفت کرده و در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های جدید، راه را برای یک زورآزمایی داخلی هموار کرده‌اند. هدف وزیر خزانه‌داری آمریکا حفظ امکان تعامل با ایران در آینده است.

این در حالی است که منابع خبری همچون رویترز تاکید دارد ترامپ به رغم وعده تشدید تحریم‌ها علیه ایران، پذیرفته که به برخی کشورها معافیت تحریمو اجازه تداوم واردات نفت ایران را بدهد.

البته خبر جدید دیگری اینکه دونالد ترامپ؛ رئیس جمهور آمریکا با استعفای نیکی هیلی؛ سفیر آمریکا در سازمان ملل موافقت و  ممکن است دینا پاول را به جای هیلی انتخاب کند.

در رویدادهای داخل هم روز گذشته معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در اطلاعیه شماره ۳ از تسویه بدهی همه اشخاص متقاضی مشمول به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری غیربانکی از طریق تهاتر با مطالبات از دولت، با صدور اسناد تسویه خزانه خبر داد.

ب) صنایع: آرش محبی‌نژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است در شرایطی که قطعه‌سازان دچار مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش هستند، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان از مرز ۱۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. در همین حال تحلیلگران معتقدند با تصویب کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی مجرایی البته نه چندان فراخ برای نقل‌و‌انتقال پول و واردات قطعات و مواد اولیه مورد نیاز خود (در صورت ماندن اروپایی‌ها و سایر کشورها در برجام) خواهند داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، ایران در حوزه احداث پلنت تولیدی 5 کاتالیست‌ به‌طور اخص سند کاتالیستی دارد که در حال پیگیری آن است. تمرکز در زمینه کاتالیست فرآیندهای پتروشیمی شامل هفت فرآیند ام‌تی‌پی، ام‌تی‌او، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، آمونیاک، متانول و الفین است که در برنامه امسال و سال آینده قرار دارد. دیروز همچنین اعلام شد: متولیان تجارت، صادرات سه قلم کالای دیگر از جمله خوراک دام را نیز ممنوع اعلام کردند.

ج) شرکت‌ها: راه‌آهن اصفهان بیش از ۴۰هزار تن کلینکر صادراتی کارخانه سیمان اصفهان را به بندرعباس منتقل کرد. در همین حال در اصفهان همزمان باتودیع و معارفه مدیرعامل فولاد مبارکه، بهرام سبحانی از پروژه احیای زاینده رود توسط «فولاد» همزمان با اعلام پیش‌بینی‌ها تا پایان سال‌جاری خبر داد.

دیروز تولید ١٣ گرید جدید محصول پلیمری در پتروشیمی جم آغاز شد. تولید ٥ گرید رتومولدینگ، بسته بندی و نوار آبیاری انحصار تولید در آمریکا و ایتالیا را خواهد شکست. تولید این گریدها برای نخستین بار در ایران و در پتروشیمی جم انجام شده و این مجتمع سومین شرکت تولید کننده برخی از این گریدها در جهان است.

سرمایه‌گذاری ملی ایران از انجام مذاکره اولیه با یک شرکت تامین سرمایه جهت تعهد پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده خبر داد. در بخش دارویی‌ها نیز دو خبر منتشر شد؛ داروسازی ایران دارو از تولید دو داروی جدید در این شرکت و برای نخستین بار در کشور خبر داد و براساس توافق انجام شده با وزارت بهداشت شرکت کی‌بی‌سی برخی از اقلام ضروری و حیاتی ملزومات پزشکی موردنیاز هیات امنای صرفه‌جویی ارزی را امسال تامین می‌کند.

 

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده