تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۲۰۲۸۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد مطرح کرد؛

۶۰ تا ۸۰ درصد سود فولاد متعلق به معادن است/ آزادسازی قیمت سنگ آهن توازن زنجیره فولاد را به هم می‌ریزد

‌می‌متالز - شهرستانی گفت: سود معادن در فروش مواد معدنی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد فروش است، اما در مورد فولاد حدود ۲۰ درصد است.

به گزارش می‌متالز، سید رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره عرضه سنگ آهن در بورس گفت: از زمانی که طرح‌ها و شرکت‌های فولادی بنا شدند اساس تامین مواد اولیه از طریق آن‌ها بود. کارخانجات فولاد با توجه به محل معادن بنا نشده اند و بیشتر در استان‌هایی مثل اصفهان خراسان هستند. آنچه که در مس سرچشمه انجام شد راهکار درستی بود. اگر از ابتدا معادن و شرکت‌های فولادی به هم متصل می‌شدند مشکلی وجود نداشت.

او بیان کرد: مشکل اساسی کمبود سنگ است. مواد اولیه کم است و عرضه و تقاضا منطبق نیست. امروز سود معدنی‌ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد فروش مواد معدنی است، اما در فولاد حدود ۲۰ درصد است. انجام این کار تعادل بازار را به هم ریخته و این صنعت را از اهدافش دور کرده است. کدال شرکت‌های معدنی این موضوع را اثبات می‌کند.

شهرستانی گفت: این بحث شروع شد چرا که آقای اسماعیلی سرپرست سابق معاونت معدنی وزارت صمت با قیمت گذاری دستوری قیمت فولاد را پایین آورد ضریب کم شده، زیرا این کار همه زنجیره را متضرر می‌کند، اما امیدوار هستیم با ورود آقای سعد محمدی شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم. در حال حاضر ۲ درصد قیمت تمام شده فولاد کنسانتره است مابقی به سایر فرایند‌ها اختصاص دارد.

این عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد: اخیرا قیمت جهانی سنگ آهن بالا رفته و معادن سنگ آهن قصد دارند با معیار قرار دادن قیمت جهانی یا همان cis سود بیشتری کسب کنند.

او گفت: قیمت یکی از مشکلات اصلی القایی‌ها است چرا که در بازار آزاد، آهن اسفنجی زیر ۸ هزار و ۵۰۰ تومان پیدا نمی‌شود و قیمت آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است، اما عده‌ای که شرکت‌های خصوصی هستند با ۵۰ درصد قیمت بازار آن را خریداری می‌کنند. مابقی ملزم خواهند شد با قیمت بازار آزاد خرید کنند با در نهایت با احتساب ۳ هزار تومان حمل و نقل، یعنی حدود ۱۱ هزار تومان برای تولید کننده تمام می‌شود.

شهرستانی تصریح کرد: این در حالی است که قیمت قراضه حدود ۹ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما با توجه به محدود آن تولید پایین می‌آید؛ سیاست‌های غلطی که در این مدت اتخاذ شده هر بار ما را با مشکلات جدیدی مواجه کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده