تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۴
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۰۲۳۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

پروژه نورد گرم ۲ فولاد مبارکه در مسیر انقلاب صنعتی چهارم به ثمر خواهد نشست

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: صنایع برای ادامه بقا و ماندن در عرصه تولید باید به به انقلاب صنعتی نسل چهارم روی بیاورند. در صنعت فولاد ایران نیز شرکت فولاد مبارکه که توجه ویژه‌ای به انقلاب صنعتی نسل چهارم داشته، در پروژه نورد گرم ۲ تولید ورق‌های با کیفیت و استحکام بالا را تعریف کرده و امید می‌رود با کمک نسل چهارم تکنولوژی این امر محقق شود.

به گزارش می‌متالز، سید رضا شهرستانی با بیان این مطلب در ادامه افزود: هم اکنون در عصر ارتباطات بسر می‌بریم و تنها راهی که برای بقا و ماندن در ادامه مسیر توسعه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، کاهش هزینه‌ها و صرفه جویی در زمان است. این موارد به دنبال تحول در جهان امروز و ظهور انقلاب صنعتی چهارم در حال شکل گیری است.

وی ادامه داد: برای مثال در ایران ساخت و ساز ساختمان‌ها با انقلاب صنعتی دوم انجام می‌شود، بنابراین مدت زمان ساخت یک ساختمان ۵ طبقه شاید ۲ سال طول بکشد، اما در کشو‌های توسعه یافته مانند چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است یک ساختمان ۳۰ طبقه در مدت ۱۰ ماه ساخته می‌شود. این یکی از نکات مهم درخصوص نوع تکنولوژی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود مدت زمان کمتری سرمایه درگیر یک پروژه صنعتی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین اگر انقلاب صنعتی چهارم به درستی انجام شود، نتایج مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت. باید توجه داشت که یک شرکت به تنهایی نمی‌تواند نسل چهارم تکنولوژی را به طور کامل اجرا کند. زیرا باید صنایع بالادستی و پایین دستی، زنجیره ارتباط بین مشتری‌ها و اجناس و کالا‌هایی که خریداری می‌شود همه از نسل چهارم تکنولوژی استفاده کنند تا به صورت کامل اجرا و به نتیجه مورد نظر برسد. در واقع برای اینکه صنایع بتوانند در مسیر تولید باقی بمانند و حیات آن‌ها تضمین شود باید کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید را در پیش بگیرند.

شهرستانی ادامه داد: در صنعت فولاد نیز این اتفاق رخ داده و برخی از تولیدکنندگان بزرگ در جهان به سمت کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری محصولاتشان حرکت کرده اند، برای مثال در گذشته ورقی که چین تولید می‌کرد هزینه تولید آن ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار (به جز مواد اولیه) بود، اما اکنون بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار هزینه تولید ورق در چین است. در نتیجه زمانی که هزینه تولید از قبیل هزینه نیروی انسانی کمتر شود و راندمان تولید بالا رفته و کنترل دقیق و بهبود کیفیت در تولید در پیش گرفته شود منجر به خروج رقبا از میدان خواهد شد.

به گفته عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در واقع حرکت به سمت تکنولوژی نسل چهارم قانون بقا در صنعت و در سطح بین الملل است و در ایران نیز باید قدمی در این جهت برداشته شود که خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه پیش قدم شده و همانگونه که همکاری برای بومی سازی برای تامین نیاز شرکت‌ها و قطع شدن وابستگی به خارج انجام شده، امیدواریم این ارتباطات قوی‌تر شده و صنایع فولادی ما بتوانند به انقلاب صنعتی چهارم ورود کرده و از آن استفاده کنند.

وی افزود: زمانی که یک تولیدکننده فولاد کاهش هزینه تولید داشته باشد و نسبت به رقیب خود محصول را حتی در حد یک سِنت ارزانتر از رقیب خود بفروشد؛ سود دهی بیشتر شده و روی ارزش شرکت و سوددهی آن برای سهامداران نیز اثرات مثبت بسیاری خواهد داشت.

شهرستانی ادامه داد: موضوع مهمی که در خصوص انقلاب صنعتی چهارم مطرح است، توجه بیشتر روی کیفیت‌های بالای محصولات و ارزش افزوده بیشتر است. یکی از اقداماتی که قرار است در شرکت فولاد مبارکه انجام شود در خصوص پروژه نورد گرم ۲ است که ورق‌های سبکتر، اما با استحکام بیشتر تولید کند که هم در صنایع خودروسازی، پتروشیمی و لوازم خانگی استفاده شود. در واقع هر اندازه وزن کمتر شود مصرف انرژی در صنایع خودرو سازی کاهش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: یکی از اقداماتی که در فولادمبارکه انجام می‌شود و نیاز به انقلاب صنعتی نسل چهارم دارد تولید ورق با وزن کمتر و استحکام بالاست که در پروژه نورد گرم ۲ این شرکت تعریف شده و امیدواریم که با به سرانجام رسیدن این پروژه شاهد تولید این محصولات در ایران باشیم.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده