تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۲۱۳
کد خبر: ۲۰۲۸۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تنها ۲۰ درصد واحد‌های تولیدی در کردستان راکد هستند/ زنجیره فولاد از خام‌فروشی معادن جلوگیری می‌کند

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: امروز ۹۱۶ واحد تولیدی با اشتغال اسمی ۱۷ هزار و اشتغال واقعی ۱۳ هزار نفر در استان وجود دارد که ۱۷۸ واحد آن معادل ۲۰ درصد کل واحد‌ها راکد است.

به گزارش می‌متالز، محمد دره‌وزمی در ششمین جلسه شورای اداری کردستان اظهار داشت: در مقابل خدا و هم در مقابل مردم مسوول و هم در مقابل نظام وظیفه داریم.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم در حوزه صنعت، معدن و تجارت که متاسفانه در این دوران خیلی مورد سیبل هجمه دشمنان است واقعا کار و راه را مشخص کردیم که البته این کار حاصل تلاش تیمی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم استان در این حوزه از گذشته‌های دور موضوع خام‌فروشی معادن بود که به صورت جدی مورد توجه قرار دادیم.

وی اذعان کرد: در راستای نهضت مقابله با خام‌فروشی معادن در استان، پروژه‌های مختلفی تعریف کردیم و کار با شناسایی محدوده‌های جدید اکتشافی جلو بردیم.

دره‌وزمی اظهار کرد: در این دولت کل استان کردستان به چهار پهنه اکتشافی تقسیم شد و پرواز ژئوفیزیک سه پهنه از این تعداد را تاکنون انجام داده‌ایم که محدوده‌های امیدبخش در این ۳ پهنه نیز شناسایی شده است.

وی افزود: پهنه دیواندره نیز به واسطه شیوع کرونا و ورود به فصل سرما مقداری عقب افتاد که در بهار سال جدید دوباره کلید خواهد خورد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان عنوان کرد: زنجیره فولاد از دیگر اتفاقات خوبی بود که در استان کلید خورد پروژه‌ای که می‌تواند انقلاب خوبی در جلوگیری از خام فروشی معادن را رقم بزند.

وی گفت: حلقه‌های مختلف این زنجیره تعریف شده و بعضی از این حلقه‌ها به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی تعدادی از زنجیره‌ها در شهرستان‌های مختلف آغاز شده است.

وی اقدامات دولت در کردستان را دستاورد‌های نظام دانست و اذعان کرد: زنجیره فولاد در قالب ۱۲ پروژه تعریف شده و با ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زمینه ایجاد ۴ هزار اشتغال به صورت مستقیم را فراهم می‌سازد.

وی افزود: ۷۹۰ میلیون یورو در پتروشیمی بعثت سرمایه‌گذاری شده است و برای به نتیجه رسیدن این پروژه تلاش‌های گسترده‌ای از سوی مدیریت ارشد استان و متولیان امر صورت گرفته است.

دره‌وزمی خاطرنشان کرد: پروژه لاستیک رازی هم که سال ۹۴ استارت خورده است تامین منابع مالی آن از طریق معاون اول رئیس جمهوری دنبال می‌شود.

وی گفت: سال ۹۳ در استان ۸۵۰ واحد تولیدی را روی کاغذ تحویل گرفتم که بعد از انجام پایش به ۴۴۴ واحد با ۳ هزار و ۳۰۸ نفر اشتغال واقعی دست پیدا کردیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: امروز ۹۱۶ واحد تولیدی با اشتغال اسمی ۱۷ هزار و اشتغال واقعی ۱۳ هزار نفر در استان وجود دارد که ۱۷۸ واحد آن تعطیل است.

به گفته وی، ۵۰ واحد از این تعداد قابل احیا نیست و ۳۵ واحد از این تعداد سنگبری‌هایی هستند که به دلیل فرسوده بودن ماشین آلات از حرکت ایستاده‌اند.

دره‌وزمی افزود: ۲۰ درصد واحد‌های تولیدی در کردستان راکد هستند این درحالی است که در برخی رسانه‌ها آمار ۷۰ درصدی واحد‌های تولیدی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: واحد شین‌بافت یکی از واحد‌های خوبی است که متاسفانه به دلیل اختلاف شرکا تعطیل شده با وجود پیگیری‌های مکرر تا کنون بازگشایی نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده