تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۴۸۴
کد خبر: ۲۰۳۳۰۷
وزیر راه و شهرسازی در نشست اتاق اصفهان:

باید موازی کاری‌های نظام لجستیک حذف شود

‌می‌متالز - محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در جلسه کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان بر ضرورت رقابتی شدن و حذف موازی کاری در نظام لجستیک تأکید کرد.

به گزارش می‌متالز، جلسه کارگروه اقتصادی بنیاد نصف جهان با حضور وزیر راه و شهرسازی در اتاق اصفهان برگزار شد. وزیر راه و شهرسازی در این جلسه یکی از اصلی‌ترین محور‌های توسعه در هر کشوری را توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی دانست.

محمد اسلامی مواردی همچون تسهیلگری در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های راه و شهرسازی استان، آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، قطار حومه‌ای شهر اصفهان و آزادراه اصفهان شیراز، مبحث بندر خشک و لجستیک ریلی، موضوع شهرک صنعتی طلا و مشکلات انبوه‌سازان مسکن را موردبررسی قرار داد.

وزیر راه و شهرسازی در بحث قطار حومه‌ای اصفهان و لزوم استفاده از مدل مستحکم اجرایی با بیان اینکه همواره مدل مالی طرح از خود آن طرح مهم‌تر است، گفت: در خصوص پروژه قطار حومه‌ای اصفهان مدل مستحکم اجرایی را دنبال کردیم تا مردم بتوانند از پرتو آن استفاده کنند؛ هرچند این طرح دارای بازدهی مالی نیست.

او با اشاره به اینکه در قانون مرتبط با شرکت قطار‌های حومه‌ای، قانون‌گذار اجازه داده است راه‌آهن، با مشارکت شهرداری‌ها و بخش خصوصی ایجاد شود و اساسنامه آن نیز در ماه‌های گذشته تصویب و ابلاغ شده است، تصریح کرد: مدیران استان نباید در اجرای این پروژه بزرگ و مهم تردید داشته باشند و کار باید با جدیت دنبال شود. همچنین لازم است نسبت سهام در این سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی اصلاح شود.

قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران به پویایی اقتصاد کمک می‌کند

اسلامی همچنین پس از استماع آخرین وضعیت قطار سریع‌السیر اصفهان تهران ضمن دستور پیگیری ویژه در این خصوص، گفت: یکی از اصلی‌ترین محور‌های توسعه در هر کشوری توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است، حمل‌ونقل در ایجاد مسیر‌های ارتباطی بین قطب‌های صنعتی، کشاورزی و گردشگری تأثیر بسزایی دارد و ازاین‌رو می‌تواند عامل مهمی برای رونق اقتصادی باشد.

او ادامه داد: در این راستا حمل‌ونقل ریلی در هر دو بخش بار و مسافر می‌تواند به پویایی اقتصاد کمک کند و با کمترین هزینه ضمن حفظ محیط‌زیست و عدم تولید آلاینده‌های جوی ترددی آرام، بدون دغدغه، امن و سالم را برای شهروندان به ارمغان آورد.

به عقیده او، توسعه صنعت حمل‌ونقل ریلی در استان اصفهان که در چهار راه ترانزیتی کشور وجود دارد از اهمیت صدچندان برخوردار است.

تصویب دهکده لجستیک در منطقه شرق اصفهان

در حاشیه این جلسه علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: در رابطه با بندر خشک اصفهان، شورای برنامه‌ریزی استان مصوبات لازم را انجام داده و دهکده لجستیک در منطقه سگزی مورد تصویب قرار گرفته و ابلاغ شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز پس از استماع مشکلات اجرایی بندر خشک اصفهان، با بیان اینکه سیاست‌های هم‌پیوند که می‌توانند همگرایی و هم‌راستایی ایجاد کنند می‌بایست همچون پیستون‌های قدرتمند در سطح کشور با یکدیگر کار کنند، اظهار کرد: نظام لجستیک به دنبال سروسامان دادن به تولید ایران و رقابتی کردن آن است و در این زمینه لازم است موازی کاری‌ها حذف شود.

او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری با حکمروایی دو مقوله جدا از هم هستند، گفت: ازآنجایی‌که مبحث دهکده لجستیک، تجربه جدیدی است مرزبندی‌ها و تعریف ریل‌گذاری از مباحث اصلی در آن بشمار می‌رود.

درصدی از سود صنایع بزرگ استان به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی اختصاص یابد

رئیس اتاق اصفهان نیز در این جلسه مشارکت صنایع بزرگ استان در پروژه‌های زیرساختی را حائز اهمیت دانست و افزود: تعریف نقشه راه برای تخصیص ۱۰ تا ۲۰ درصدی سود سالانه این صنایع در سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیرساختی در تکمیل هر چه سریع‌تر پروژه‌های مذکور تأثیر بسزایی دارد.

مسعود گلشیرازی همچنین با اشاره به سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به اصفهان از ارائه پیشنهاد وهان کروبیان در خصوص حذف تعرفه ۵۰۰ دلاری از ناوگان ایرانی در قبال اعطای مجوز ورود کامیون‌های ارمنستانی به ایران خبر داد و این امر را در کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کشور حائز اهمیت دانست.

او خواستار مساعدت حاکمیت در این زمینه شد که با پیگیری وزیر راه در این جلسه موضوع در دستور کار تفاهم دو دولت قرار گرفت.

باید موازی کاری‌های نظام لجستیک حذف شود

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده