به گزارش میمتالز، صباغ با ابراز رضایت از مکانیزم عرضه سنگ آهن در بورس کالا و با تاکید بر اینکه قطعا به سمت گسترش این روش عرضه پیش خواهیم رفت گفت: ایمیدرو در تلاش است استفاده از سازوکار بورس کالا را نسبت به مزایدههای موجود، افزایش دهد و سنگ آهن بیشتری را از این طریق کشف قیمت کند و در همین راستا تاکنون ۳ محموله سنگ آهن دانه بندی از طریق این مکانیزم و از سوی ایمیدرو فروخته شده و نخستین محموله کلوخه سازمان نیز از طریق همین سیستم به فروش رسیده است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد این فرآیند را در سال ۱۴۰۰ تقویت کند.
صباغ با اشاره به اینکه عرضه سنگ آهن در بورس کالا پیش از این و در چند سال قبل هم اتفاق افتاده بود گفت: این روند اگرچه متوقف شد، اما اواخر سال ۹۹ مجددا ادامه یافت و امسال نیز تداوم خواهد داشت چراکه اگر بازیگران حاضر در معاملات حراج باز بورس کالا زیاد باشند، کشف شفاف قیمت از طریق بورس کالا اولویت است.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو مزایای این روش عرضه را برای عرضه کننده و خریدار چنین تشریح کرد: مزیت این عرضه برای فولادی ها، برنامه ریزی تولید با اطمینان خرید مواد اولیه از بورس کالاست. در واقع با توجه به حراج باز بودن مزایده برعکس مزایدههای سنتی، امکان خرید از تولیدکنندگان گرفته نشده و شرکتها با توجه به موجودی انبارها و چشم انداز تولید و برنامه ریزی آتی خود میتوانند در مورد خرید و اعلام قیمت، تصمیم گیری و رقابت کنند.
صباغ تاکید کرد: مزیت مهم این روش برای عرضه کننده نیز حاکم شدن مکانیزم عرضه و تقاضا بر معاملات سنگ آهن است. همچنین علاوه بر شفافیت در معاملات، مزیت دیگر حضور در بورس، حذف تاخیر در پرداخت مبلغ معاملات است. به عبارت دیگر با عرضه در بورس، مشکل تاخیر پرداخت خریداران حل شده و وجه مورد نظر در کوتاهترین زمان ممکن از سوی خریدار پرداخت میشود.
وی دیگر مزیت این عرضهها را چنین عنوان کرد: با این مکانیزم مراحل عرضهها در کوتاهترین زمان ممکن انجام میشود، برای نمونه مرحله پذیرش تا عرضه این محصول در بورس یک هفته زمان برد. اطلاعات این معاملات نیز ثبت شده و میتواند مرجعی برای سایر فولادسازان و معدنیها در کشف قیمت سنگ آهن باشد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به نقش بورسهای کالایی در ساماندهی بازارهای کامودیتی اشاره کرد و گفت: در بازارهای جهانی، نقش بورسهای کالایی بسیار پررنگ است و، چون بین مصرف کننده و تولیدکننده قرار میگیرند نقش تعیین عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت را بر عهده دارند. معمولا تناژ مشخصی در این بازارها معامله میشود و بازار سایر کشورها با ملاک قرار دادن آن ها، معاملات خود را انجام میدهند. برای نمونه در بحث آلومینیوم، با حضور بازیگران این حوزه تناژی در بورس فلزات لندن جابجا میشود و در نهایت سایر نقاط جهان در بحث آلومینیوم از معاملات بورس فلزات لندن تبعیت میکنند.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو ادامه داد: بورسهای کالایی به جهت کشف قیمت حتی در معاملات آتی و فیوچرز، قدرت هجینگ و مدیریت ریسک را به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز میدهند و امکان پیش خرید یا پیش فروش را فراهم میکنند. این امکان در بورس کالای ایران هم فراهم شده و شاهد افزایش عرضه و تنوع محصولات در بورس کالا هستیم و به واسطه گردش مالی بالای حوزه ها، بورس کالا به خوبی توانسته آن را مدیریت کند.
وی سال ١٤٠٠ را برای حوزههای معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و پتروشیمی و سایر کامودیتیها پر رونق خواند و افزود: به طور حتم بورس کالا قادر است به صورت فعال همانند سال گذشته منجر به کشف قیمتهای واقعی در این حوزهها شود. از سوی دیگر معاملات آتی، سلف و گواهی سپرده نیز از دیگر ابزارهایی است که بنگاههای فعال معدن و صنایع معدنی میتوانند از آن برای معاملات خود بهره ببرند.
صباغ اشارهای به شیوه نامه فولاد و نقش بورس کالا در تعادل بخشی به حوزه فولاد داشت و گفت: براساس شیوه نامه فولاد، تمامی محصولات زنجیره باید در بورس کالا عرضه شوند و، چون صادرات واحدها منوط به نبود مشتری در بازار داخل است لذا ساماندهی صادرات و سیگنال وجود مازاد در بازار برخی محصولات به سیاست گذاران هم از دیگر مزایای عرضه در بورس کالاست؛ یعنی چنانچه محصولی در بورس عرضه شد و مشتری برای آن وجود نداشت اجازه صادرات به آن داده خواهد شد.
منبع: دنیای معدن