تاریخ: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۴۱۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با استاندار همدان عنوان کرد:

قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی ۸۳ درصد رشد کرد/ امسال ۲۴۰۰ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید بازمی‌گردد

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن، اما ۲ هزار و ۴۸۷ واحد تولیدی سال گذشته در کشور بهره برداری شد که فرصت شغلی ایجاد شده با راه اندازی این طرح‌ها نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان در دیدار با استاندار همدان با بیان این‌که وضعیت تولید کشور سال گذشته مناسب بود یادآوری کرد: رشد صنعتی کشور سال گذشته به ۷.۵ درصد رسید. همچنین در شهرک‌های صنعتی بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ قرارداد واگذاری زمین داشتیم که نسبت به سال ماقبل ۸۳ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبری معظم انقلاب، درصدد بازگرداندن ۲ هزار و ۴۰۰ واحد جدید به چرخه تولید هستیم که برای عملیاتی شدن این هدف، منابع مالی مورد نیاز تأمین شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با تلاش استانداران و شکل گیری کلینیک صنعت، سال گذشته یک هزار و ۵۵۷ واحد صنعتی راکد به چرخه تولید برگشتند که از این طریق ۲۶ هزار شغل جدید ایجاد شد.

رسولیان اضافه کرد: هم اینک شهرک‌های صنعتی با کمبود زیرساخت از جمله زمین، انرژی برق و سایر خدمات مواجه بوده و محدودیت‌های منابع مالی نیز این وضعیت را تشدید کرده است.

وی یادآوری کرد: سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی کشور هزینه شد و امسال نیز بنا داریم پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان حتی با کمک بانک‌ها تأمین مالی کنیم تا بخشی از نیاز‌های ضروری برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی تأمین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی سراسر کشور خواست با همکاری استانداران زمین‌هایی را خریداری و به شهرک‌های صنعتی الحاق کنند تا بنگاه‌های اقتصادی با کمبود زمین مواجه نشوند.

رسولیان همچنین از مدیران شرکت‌های استانی خود خواست در زمینه تأمین آب تصفیه شده و آب زیرزمینی مورد نیاز شهرک‌های صنعتی همکاری لازم را داشته باشند. البته در این راستا توافق‌هایی نیز با وزارت نیرو صورت گرفته است.

وی ادامه داد: امسال اعتبارات خوبی برای تجهیز زیرساخت شهرک‌های صنعتی اختصاص یافته که سهم بیشتری برای استان همدان پیش‌بینی شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: درحال انعقاد قراردادی با وزارت نیرو و شرکت توانیر برای مشارکت در تأمین برق شهرک‌های صنعتی هستیم تا ۴۰ درصد اعتبار مورد نیاز از سوی توانیر، ۳۰ درصد از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی و بخشی هم از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری‌ها تأمین شود تا بتوان زیرساخت‌های مورد نیاز برای تأمین و استقرار پست برق در شهرک‌های صنعتی را فراهم کرد.

رسولیان با بیان این‌که همدان ظرفیت خوبی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان دارد افزود: امسال سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران امتیاز‌های قابل توجهی برای شرکت‌های دانش بنیان قائل شده است که برای نمونه می‌توان در اولویت بودن این شرکت‌ها برای واگذاری زمین و همچنین تخفیف ۱۰ درصدی در واگذاری اراضی با اقساط بلند مدت را مثال زد.

وی اضافه کرد: برنامه راه اندازی یک هزار کارگاه تولیدی در کشور تا آبان امسال با اولویت شرکت‌های دانش بنیان نیز در دستور کار است که با هدف فراهم کردن زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و داخلی سازی انجام می‌شود.



استان همدان چهار هزار میلیارد تومان پروژه درحال اجرا دارد

استاندار همدان نیز در این دیدار گفت: چهار هزار میلیارد تومان طرح و پروژه اقتصادی، عمرانی و تولیدی در نقاط مختلف این استان درحال اجراست که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

سید سعید شاهرخی افزود: استان همدان دارای برنامه جامع و سند راهبردی توسعه در حوزه‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی و گردشگری است که این سند بر اساس ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود تهیه، تدوین و عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: استعداد‌های بالفعل و بالقوه استان همدان در این سند راهبردی پایش و بررسی و با برش شهرستانی این قابلیت‌ها تعریف شده و حتی اجرای پروژه‌ها در هریک از شهرستان‌ها نیز مشخص شده است.

استاندار همدان ادامه داد: موضوع سرمایه‌گذاری و رقم‌های آن در این سند پیش‌بینی شده است و بخشی از آن نیز مرتبط با سند اشتغال به تفکیک بخش و شهرستان‌ها بوده و تکلیف همه نقش آفرینان در توسعه استان مشخص و آشکار شده است.

شاهرخی تأکید کرد: با توجه به تدوین سند توسعه استان همدان، هیچ فرصتی برای روزمرگی و گذراندن وقت خارج از برنامه‌های پیش‌بینی شده نیست. در عین حال نحوه اجرای مفاد این سند به‌صورت مرتب توسط تیم‌هایی بررسی می‌شود.

وی با بیان این‌که استان همدان به مثابه کارگاه بزرگ عمرانی است، اظهار داشت: بخش خصوصی بیشترین سهم را در اجرای این سند دارد، به گونه‌ای که از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته در راستای جهش تولید، هشت هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش خصوصی است.

استاندار همدان افزود: اقدامات خوبی در حوزه صنعت صورت گرفته است که برای نمونه ۳۰ نوع مواد معدنی در استان همدان استخراج می‌شود که پیش‌تر خام فروشی می‌شد و الآن قطب سیلیس کشور شده است.

شاهرخی با بیان این‌که استان همدان برای ادامه مسیر نیازمند زیرساخت است اضافه کرد: باید ظرفیت جدید ایجاد و ظرفیت‌های کنونی را تقویت کرد.

وی یادآور شد: کشورمان سال سختی را پشت سر گذاشت. با این وجود شاهد موفقیت تولید کنندگان و فعالان اقتصادی با حمایت دولتمردان و به‌ویژه پشتیبانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بودیم.

استاندار همدان ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه دشمن و شیوع ویروس کرونا در کشور، اما فعالان بخش تولید و صنعت برای تأمین نیاز‌های مردم موفق عمل کردند.



۵۸ واحد راکد همدان به چرخه تولید بازگشتند

در بخش دیگر این دیدار نیز مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان گفت: ۲۶۵ واحد صنعتی راکد در این استان تا کنون با کمک کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و بانک‌ها به چرخه تولید بازگشتند که سهم سال گذشته از این رقم ۵۸ واحد بوده است.

محمد رضا بادامی یکی از اولویت‌های شرکت شهرک‌های صنعتی را پیگیری وضعیت واحد‌های تولیدی احیاء شده دانست و افزود: جانشینی بانک‌ها برای ۵۱ واحد اتفاق افتاد که ۱۶ واحد تملک شده از سوی بانک به چرخه تولید بازگشت. همچنین در ۱۵ واحد با وجود تملک بانک، فعالیت اقتصادی و تولیدی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات شایسته سال گذشته، اختصاص هزینه کرد ۱۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان همدان بود که ۴۳ میلیارد با کمک استانداری و ۷۷ میلیارد از محل اعتبارات داخلی تأمین شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان ادامه داد: این اعتبارات برای تأمین زیرساخت‌های اساسی مثل انرژی برق، آب و گاز هزینه و بخشی از آن برای تملک شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید هزینه شده است.

بادامی خاطرنشان کرد: استان همدان دارای ۱۵ شهرک صنعتی، ۱۵ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی در مجموع به وسعت ۲ هزار و ۹۱۰ هکتار است که ۲ هزار هکتار آن وارد فاز عملیاتی شده و یک هزار و ۳۵۱ هکتار آن زمین صنعتی است.

وی با بیان این‌که ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی این استان بهره برداری و درحال واگذاری زمین هستند، اظهار داشت: هم اینک از ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی، ۲۸ شهرک دارای انرژی برق و آب و ۲۲ شهرک دارای گاز و ۲۵ شهرک خط تلفن و مخابرات بوده و ۱۰ شهرک ایستگاه آتش نشانی دارند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان افزود: تعداد قرارداد‌های واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به ۲ هزار و ۷۶۵ قرارداد به وسعت ۹۰۴ هکتار رسیده است و سال گذشته با حمایت استاندار همدان، ۴۳۰ قرارداد برای استقرار واحد‌های صنعتی در ۱۲۷ هکتار زمین منعقد و آب، برق و گاز مورد نیاز هم تأمین شد.

بادامی اضافه کرد: یک هزار و ۱۶۴ واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی همدان فعال هستند که ۱۰۹ واحد سال گذشته به بهره برداری رسید. همچنین میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این مناطق مطابق با جواز تأسیس شرکت‌ها ۱۷ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال است که ۲ هزار ۱۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته صورت گرفت.

وی ادامه داد: ۱۸ هزار و ۱۰۹ نفر در واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان همدان درحال فعالیت هستند که یک هزار و ۷۰۶ تن از آن‌ها سال گذشته مشغول به کار شدند.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده