تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۰۴۴۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۳۷ واحد صنعتی راکد قم به چرخه تولید بازگشت / صادرات ۱۴۸ میلیون دلار کالا

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم از احیای ۳۷ واحد صنعتی استان خبر داد و گفت: میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی از گمرکات استان در سال گذشته به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار و وزن ۱۲۶ هزار تن است.

به گزارش می‌متالز، محمود سیجانی اشاره به مهم‌ترین اقدامات و عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۹۹ اظهار داشت: در خصوص صدور جواز تأسیس و رغبت به سرمایه‌گذاری جدید تعداد یک هزار و ۲۴۵ فقره جواز تأسیس ایجادی با ۱۳۲ هزار و ۴۵۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ۲۶ هزار و ۶۱۴ نفر صادر شد.

وی با بیان اینکه همچنین ۸۵ فقره جواز تأسیس توسعه‌ای با ۱۲ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای یک هزار و ۹۲۰ نفر در سال قبل صادرشده است گفت: درمجموع تعداد کل جواز تأسیس موجود استان ۲ هزار و ۴۳۵ مجوز با پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ۵۷ هزار و ۵۰۴ نفر و سرمایه‌گذاری ۴۰۶ هزار و ۱۳ میلیارد ریال است که این شاخص بیانگر میل و رغبت به سرمایه‌گذاری جدید در استان به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم تصریح کرد: در مورد صدور پروانه بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری انجام‌شده نیز در سال گذشته تعداد ۱۵۷ فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با ۱۰ هزار و ۲۶ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای ۳ هزار و ۳۱۱ نفر، تعداد ۱۱۰ فقره پروانه بهره‌برداری توسعه‌ای با ۱۲ هزار و ۳۱۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای یک هزار و ۸۹۴ نفر صادر شد.

صدور ۲۲۵۰ فقره پروانه بهره‌برداری

وی خاطرنشان کرد: درمجموع تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال‌زایی ۵۸ هزار و ۵۸۳ نفر و سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار و ۵۸۱ میلیارد ریال در استان موجود است.

سیجانی در مورد صدور مجوز معافیت گمرکی در سال قبل گفت: تعداد ۳۰۰ مورد مجوز معافیت گمرکی ماشین‌آلات به ارزش ۵ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال جهت واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی بالا و با هدف راه‌اندازی خط تولید واحد‌های تولیدی، صنعتی یا جایگزینی ماشین‌آلات قدیمی صادرشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: در ۱۲ ماه گذشته تعداد ۴ هزار و ۵۷۹ فقره مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی و فنی- توزیعی و خدماتی با اشتغال‌زایی برای ۱۱ هزار و ۴۴۸ نفر صادر شد و درمجموع تعداد ۳۷ هزار و ۶۹۹ واحد صنفی مجوزدار در استان وجود دارد که ۲۲ هزار و ۳۳۴ توزیعی و خدماتی و ۱۵ هزار و ۳۶۵ واحد تولیدی و فنی است.

احیای ۳۷ واحد صنعتی راکد

وی در مورد احیای واحد‌های راکد تصریح کرد: در سال ۹۹ تعداد ۳۷ واحد صنعتی راکد و غیرفعال در زمینه تولید صنایع سلولزی، غذایی، کفش و دمپایی، فلزی، شیمیایی، صنایع معدنی و برق و الکترونیک، با ۶۰۵ نفر و سرمایه ثابت ۶ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال، فعال‌شده و به چرخه تولید بازگشته است.

سیجانی ابراز کرد: تا پایان اسفندماه سال ۹۹ تعداد ۱۸۸ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد ۱۳۴ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادرشده است و درمجموع تعداد کارت‌های بازرگانی ۶۲۳ فقره است، ضمن اینکه در این مدت تعداد ۳ کارت ابطال شد.

وی عنوان کرد: میزان صادرات کالا‌های غیرنفتی از گمرکات استان در سال گذشته به ارزش ۱۴۸ میلیون دلار و وزن ۱۲۶ هزار تن بوده و میزان واردات استان در سال ۹۹ نیز به ارزش ۲۷۱ میلیون دلار و وزن ۵۴.۶ هزار تن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پیرامون عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: در سال گذشته ۴۶ جلسه اصلی کارگروه با حضور استاندار و ۶۳ کمیته تخصصی ذیل کارگروه جهت بررسی کارشناسی مسائل و مشکلات واحد‌های تولیدی تشکیل شد.

وی افزود: بازدید استاندار به همراه اعضای کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از ۸۳ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی شکوهیه، محمودآباد، جاده قدیم کاشان، ناحیه صنعتی سیرو و جاده قدیم تهران و منطقه صنعتی نیزار، منطقه ویژه سلفچگان، همچنین تولیدکنندگان محصولات سلامت‌محور و واحد‌های کشاورزی ازجمله اقدامات در سال قبل است.

اجرای بیش از ۷۸ درصد مصوبات کارگروه تسهیل

سیجانی خاطرنشان کرد: در جلسات کارگروه تسهیل در سال ۹۹ تعداد ۳۷۷ مصوبه تصمیم‌گیری شده است که تعداد ۲۹۵ مصوبه یعنی ۷۸.۲ درصد اجرایی و بقیه در دست اقدام یا غیرقابل انجام بوده و تعدادی نیز به دلیل عدم پیگیری متقاضی و یا تعلل دستگاه اجرایی، به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه از زمان ابلاغ دستورالعمل در سال ۹۹، تعداد ۱۴ جلسه کمیته بررسی تسهیلات رونق تولید برگزارشده است اضافه کرد: طی آن ۱۱۹ مورد تسهیلات اعم از ثابت، بازسازی و نوسازی و در گردش به میزان ۱۱ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال به بانک‌های عامل استان معرفی‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم یادآور شد: در این مدت میزان ۷ هزار و ۵۵ میلیارد ریال در قالب تسهیلات رونق تولید به ۹۷ واحد صنعتی پرداخت‌شده و مجموع پرداختی تسهیلات مستقیم و رونق تولید ثبت‌شده در سامانه بهین یاب ۱۱۶ واحد به میزان ۱۱ هزار و ۲۰ میلیارد ریال است.

وی تصریح کرد: در بحث تسهیلات تبصره ۱۸ از سال ۹۸ تا ۹۹ نیز برای تعداد ۵۰ طرح و واحد صنعتی به مبلغ ۳ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال پرداخت شد که سهم استان از کشور در این تسهیلات سوم است.

سیجانی عنوان کرد: در دوازده ماه گذشته در سال ۹۹ تعداد بازرسی‌های صورت گرفته درمجموع ۷۳ هزار و ۶۴۲ مورد بوده که تعداد ۹ هزار و ۹۶۹ مورد تخلف ثبت‌شده است که برای تخلفات ثبت‌شده تعداد ۶ هزار و ۸۰۲ فقره پرونده به ارزش ۳ هزار و ۴۲۰ میلیارد و ۷۴ میلیون ریال تشکیل‌شده است.

وی در مورد اقدامات اقتصادی در بخش معدن اظهار داشت: استحصال شورابه‌های دریاچه نمک قم و بازدید طرح احداث و فرآوری املاح دریاچه و تأمین زیرساخت و هزینه‌های آن‌ها تعیین و نسبت به درخواست سرمایه‌گذاری در محدوده جغرافیایی استان جهت جذب سرمایه‌گذار ازجمله اقدامات است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز کرد: فعال‌سازی و واگذاری محدوده معدنی راکد و غیرفعال به سرمایه‌گذاران جدید ازجمله اقدامات بوده که دراین‌باره تعداد ۱۳ فقره معدن از سال گذشته با توجه به پیگیری‌های سازمان صمت و الزام بهره‌بردار به رعایت تعهدات و ۲ فقره معدن با توجه به مصوبات جلسه شورای معادن فعال‌سازی شد.

وی با اشاره به وضعیت مجوز‌های صادرشده عنوان کرد: در خوشه‌های صنعتی، موارد شناسایی‌شده عبارت از فرش، کفش ماشینی، سنگ، پسته، انگشتر سازی، پوشاک، سیمان، سوهان، فناوری اطلاعات، محصولات پلاستیکی است.

راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی فرش و سنگ

سیجانی ادامه داد: همچنین خوشه‌های صنعتی پیاده‌سازی شده یا در حال اجرا شامل فرش، کفش ماشینی، سنگ، مبلمان، چوب و سوهان است.

وی در مورد دیگر اقدامات در سال ۹۹ عنوان کرد: در راستای پویش تولید ملی در سال جهش تولید تعداد ۲۶ واحد تولیدی به‌صورت میدانی با حضور مقامات کشوری و استاندار محترم و اعضاء کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افتتاح شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: پیرو مصوبات ستاد‌های ملی و استانی و با توجه به وظایف محوله به این سازمان، ضمن تشکیل ستاد تأمین و نظارت بر اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا ویروس در قالب شورای مدیران سازمان طی سال گذشته، ۵۱ جلسه با ۵۸۳ مصوبه تشکیل شد.

وی افزود: شناسایی پتانسیل‌های تولید و نظارت بر واحد‌های تولیدی اقلام بهداشتی مرتبط به ویروس کرونا شامل ۱۵ واحد تولید ماسک و ۹ واحد ژل و محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ۲ واحد دستکش یکبار مصرف و ۳ واحد لباس بیمارستانی در سطح استان است.

سیجانی خاطرنشان کرد: در سال قبل ۵ واحد پشتیبان تأمین‌کننده مواد موردنیاز در تولید کالا‌های سلامت‌محور و ۳۴ واحد صنفی با تولید روزانه ۱۲۰ هزار عدد ماسک سه لایه و پارچه‌ای در استان فعال شد.

وی تصریح کرد: در تأمین و توزیع ۳۰۰ تن پرتقال شب عید و ۱۸۷ تن سیب درختی و ویژه تنظیم بازار شب عید سال جدید و همچنین در سال ۹۹ به میزان ۳۰ هزارتن کالا‌های اساسی شامل برنج، روغن نباتی، شکر، قند، گوشت قرمز و مرغ منجمد و چای، جذب و در استان تأمین و توزیع شد.

رئیس صمت قم بیان کرد: برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با حضور نمایندگان نیروی انتظامی و اداره کل تعزیرات حکومتی و دستگاه قضا از نمایندگی‌های فروش و پارکینگ‌های دپو شده خودرو شناسایی ۱۷۰ خودرو سواری نو در این واحد‌ها به ارزش حدود ۲۲۰ میلیارد ریال و تنظیم گزارش وجهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده